הילד שלא אהב טבע, והפך לבעלי חברת טיולי שטח: "בני ה־70 קורעים את המסלול. הצעירים הם הפדלאות"

אורי רייס, תושב הרצליה • בעלי חברת הטיולים New Age Trekking • בן 31, נשוי • "בהתחלה היו בקבוצות שלנו 50-55 אנשים. בקורונה הגבילו את ההתקהלויות, הפחתנו ל-15-20 משתתפים, וגילינו שאנחנו הרבה יותר נהנים מזה, זה הופך להיות משפחה" • גלובס שם את הסיוע לעסקים קטנים ולעצמאים במרכז

אורי רייס ועידן אתיה, בעלי חברת הטיולים New Age Trekking / צילום: שנית רייך
אורי רייס ועידן אתיה, בעלי חברת הטיולים New Age Trekking / צילום: שנית רייך

בתור ילד, אורי רייס לא ממש התעניין בבילוי בטבע. נקודת המפנה התרחשה רק בזמן שהיה בצבא. "התחלתי להתעניין בטיולים בזכות האנשים ששירתי איתם, מתנת השחרור שלי מסגן המ"פ הייתה מחצלת", הוא מספר. אחרי השחרור ויתר על לימודים, "כי לא רציתי לעשות תואר אקדמי, ואחרי זה לחפש את עצמי. העדפתי ללמוד מקצוע, ועשיתי קורס מורי דרך". הוא היה אז בן 22, "והכי צעיר אחריי היה בן 45. הרוב עושים את זה כמשהו לפנסיה", הוא צוחק.

"הקורס היה מוכוון לתיירות של צליינים וארכיאולוגיה מקראית, והבנתי שכדאי לי ללכת לכיוון אחר. בחרתי בטיולים בשטח וטרקים, ועשיתי עוד קורס השלמה של משרד החינוך שבו לומדים יותר ניווטים ושטח. שם הכרתי את עידן אתיה, השותף שלי. אחרי הקורס החלטנו שלא מעניין אותנו לעבוד עבור חברות, אלא לבנות משהו חדש".

וכך, ב-2016 השניים הקימו את New Age Trekking, המתמחה בטרקים וטיולי שטח בארץ ובחו"ל, בעיקר מזרח אירופה והבלקן. הם מוציאים קבוצות קטנות, בנות 25 משתתפים בטיולים בארץ, ו-15 בטיולים בחו"ל. "החברות הוותיקות בתחום הטרקים מוציאות מאסות של מטיילים, אין שם קשר אישי עם המדריכים", מסביר רייס. "מודל אחר שמקובל בארץ הוא קהילות מטיילים - מדריך עם פול של 150-200 מטיילים שבונה תוכנית שנתית, ובכל פעם מצטרפים אליו מטיילים אחרים. החיסרון הגדול הוא שזו קבוצה מאוד אליטיסטית וסגורה, וכמעט בלתי אפשרי להצטרף אליה.

"אנחנו החלטנו לייצר משהו שלא היה קיים. מצד אחד יש אצלנו מאפיינים של חברה גדולה, כמו זה שכולם יכולים להירשם, ויש מפגשי הכנה לגבי מה כדאי להביא לטיול וכו'. מצד שני, יש בניית סרגל מאמצים ואימונים לכל הקבוצה, למשל יום תרגול סנפלינג בארץ".

רייס ואתיה מציעים חבילת טרק שלמה, שכוללת הדרכה מקצועית, ליווי לוגיסטי, תיאומים ואישורים מול הרשויות. קהל המטיילים מגוון - מצעירים בשנות ה-20 ועד בני 60-70. "הגיל הממוצע בטרקים בתשלום הוא 45-50. גם בני ה-70 קורעים את השטח. הצעירים הם הפדלאות, יחסית", מספר רייס. הם כבר עשו טיפוס שלג לפסגת החרמון, טיילו בפסגות הבלקן, ראו מטאורים במדבר וזו רק התמצית.

איך הצלחתם לפרוץ לתודעת המטיילים?
"התחלנו עם טרק ללא תשלום, כמו שעושים בחו"ל עם טיולים עירוניים. הכנו טרק של יומיים, לאנשים בריאים מעל גיל 18, בלי לחייב לתת טיפים. די מהר הוצאנו 4-5 טרקים בחודש, ההרשמה נסגרה במהירות שיא. בשנתיים הראשונות עשינו הרבה טרקים כאלה, רוב המשתתפים היו סטודנטים, וחלק כן נתנו טיפים. במקביל היו קצת טרקים בתשלום, אבל זה לא היה מאוד כלכלי. על טרק אחד אתה עובד שבוע שלם. באותה תקופה התפרנסנו מהדרכות בחברות אחרות כשכירים".

איזה טעויות עשיתם בדרך?
"היו דברים שלא עבדו. למשל, בפסח רציתי לעשות טרק למשפחות. פרסמנו את זה באינסטגרם, פייסבוק ובקבוצת ווטסאפ עם יותר מאלף איש, ואף אחד לא נרשם. למדנו מזה שהקהל שלנו נמצא במקום אחר. יכול להיות גם שעשינו את ההרשמה מאוחר מדי. המסקנה היא שכדי לייצר מוצר חדש צריך לגשת לדברים בצורה שונה, אפילו לבנות לוח שנה מראש".

גם הקורונה לימדה אותם שיעור חשוב. "עולם התיירות קיבל מכה. זה היה קשוח מאוד, אבל זה גרם לנו לחשוב יותר בגדול, ולהיות יותר דינמיים. המצאנו טרקים בזום, באמצעות תוכנה של גוגל שמאפשרת לעשות טיול שבו אתה רואה את השטח על המסך, כמו בגוגל סטריט ויו. זה היה מדליק, אבל בעיקר נועד לשמר את האנשים בזמן המגפה.

"הקורונה גם גרמה לנו לשנות תוכניות - היה לנו טרק מתוכנן באולימפוס, ופחות מחודש לפני התאריך, יוון הוכרזה מדינה אדומה. החלטנו לא לבטל, אלא להוציא אנשים לאוסטריה, ליעד שלא היינו בו בחיים. יצרנו קשר עם מדריך אלפיני מקומי, ובסוף היה מדהים. עוד דבר שהשתנה - בהתחלה היו בקבוצות שלנו 50-55 אנשים. בקורונה הגבילו את ההתקהלויות, הפחתנו ל-15-20 משתתפים, וגילינו שאנחנו הרבה יותר נהנים מזה, זה הופך להיות משפחה".

היום מעסיק רייס שלושה מדריכים פרילנסרים, שאותם הוא מגדיר כ"מטיילים רציניים, שחיים את הטרקים. אנחנו רוצים שבעולם הטיולים יהיה הרבה יותר מגע עם הטבע, ולא עמידה מול מדריך שמספר איך ומה היה. יש לנו טבע מטריף, ורק צריך להגיע אליו עם האדם הנכון, שיידע להצביע על זה. המטייל כבר יידע לעשות את החיבור".

מה השלב הבא מבחינתכם?
"אנחנו מתחילים לעשות גם שייט קיאקים, סנפלינג, סדנאות צילום בתל אביב וטיולי עומק בגולן. ההתפזרות הזו מלמדת אותנו מה אנחנו יכולים, ומה לא. החלום הוא שכל מי שרוצה לעשות פעילות פנאי, יפתח את האפליקציה שלנו וימצא מה משהו - אם זה לקרוע את ההימלאיה או לעשות סיור קולינרי במחנה יהודה או סדנת צילום. אמנם הטרקים זה העולם שאנחנו בתוכו 99% מהזמן, אבל אנחנו יכולים לעשות עוד הרבה דברים".

עצמאים, בעלי עסקים קטנים ושכירים בעלי שליטה - אנחנו רוצים לשמוע אתכם. להשתתפות במדור אפשר לפנות למייל i-can-help@globes.co.il