הרפורמה בתחב"צ טרם נכנסה לתוקף, אבל במשרד התחבורה כבר מבטלים הטבות לנוסעים

למרות שנותרו יותר מחודשיים עד שהרפורמה בתחבורה הציבורית תיכנס לתוקף, ברכבת ישראל הפסיקו למכור כרטיסיות מתחילת החודש, והחל מיולי תופסק גם מכירת כרטיסים תקופתיים • במשרד התחבורה מסבירים שמדובר בצעד מתבקש, אך הנוסעים מתלוננים שלא קיבלו התראה בנוגע למהלך וטוענים שנותרו ללא מענה

תחנת הרכבת בנתב''ג / צילום: איל יצהר
תחנת הרכבת בנתב''ג / צילום: איל יצהר

רכבת ישראל הודיעה היום (ב') כי בהתאם להנחיות משרד התחבורה הופסקה מכירת כרטיסיות ברכבת מתחילת החודש והחל מהאחד ביולי תופסק גם מכירת כרטיסים תקופתיים מסוג גמיש 7 (חופשי שבועי) וגמיש 30 (חופשי חודשי), זאת חודשים לפני כניסת הרפורמה בתחבורה הציבורית שבמסגרתה הסדרים אלו יבוטלו, לתוקף.

הרפורמה תיכנס לתוקף רק בתחילת אוגוסט, אך במשרד התחבורה החלו כבר לקצץ בהטבות שלא כלולות בה. במשרד התחבורה מסבירים שהרציונל שעומד מאחורי הביטול הוא מניעת הצורך בהחזרים ופיצויים כשיתכנס הרפורמה לתוקף ואז למעשה לא יוכלו להשתמש בכרטיסיות. עוד מסבירים במשרד שבמסגרת הטבות אחרות כמו הערך הצבור (שאף הוא יבוטל עם כניסת הרפורמה לתוקף) ניתנת הנחה של 20%, וכי ניתן גם לרכוש כרטיס חופשי יומי שלעתים זול יותר מהסדר הכרטיסיות.

למרות זאת, נוסעים רבים מתלוננים על ביטול ההטבות, חודשים לפני כניסת הרפורמה לתוקף, ומבלי שמשרד התחבורה טרח להודיע לציבור על ביטולן, לפרסם חלופות ולהציג בפני הציבור את ההשלכות של המהלך עבורם. מרבית הנוסעים נאלצו לגלות על ביטול ההטבות כאשר הגיעו לרכוש את הכרטיסיות בקופות הרכבת וסורבו. 

 הרפורמה בתעריפים שאותה הציגו השרים מיכאלי וליברמן תכנס לתוקפה כאמור באחד באוגוסט ובמסגרתה יאוחדו עשרות תעריפים לחמישה תעריפים בלבד. במסגרת הרפורמה תבוטל הנחת הערך הצבור, יווסדו כרטיסי חופשי חודשי במחיר קבוע: 99 שקל בפריפריה, 225 שקל במטרופולינים, ויתייקרו הנסיעות ברכבות. נסיעות חינם ינתנו בתחבורה הציבורית לנוסעים בגיל 75 ומעלה.

"מעשים חד צדדיים שכאלה הפוגעים בציבור לא יעברו לסדר היום"

ביום רביעי הקרוב תקיים ועדת הכלכלה דיון המשך בנושא הרפורמה בתעריפים. בדיון הקודם ביקר יו"ר הוועדה, ח"כ מיכאל ביטון בחריפות את משרד התחבורה על שלא שיתף את ועדת הכלכלה של הכנסת בפרטי הרפורמה חרף בקשותיה ואיים שיפסיק להצביע עם הקואליציה.

ח"כ ביטון אמר כי "רפורמה שקודמה במחטף מעל ראשה של הכנסת גם מיושמת במחטפים קטנים וזוחלים שפוגעים בציבור ומייקרים את השימוש בתחבורה ציבורית, מבטלים אפשרויות רכישה כגון כרטיסיות. אדרוש את תשובות משרד התחבורה בדיון בוועדה ביום ד' הקרוב שכן ביטול הטבות קיימות הן צעד חמור בניגוד מוחלט להבטחות משרד התחבורה בדיוני הוועדה הקודמים בנושא, הליכים ומעשים חד צדדיים שכאלה הפוגעים בציבור הישראלי לא יעברו לסדר היום ללא בקרת הכנסת. חבל שרפורמה שמטרתה לקדם את התחבורה הציבורית בישראל, להוזילה ולהנגישה לציבור פוגעת בו ובכיס עוד ועוד".

ממשרד התחבורה לא נמסרה תגובה לכתבה.