בגרמניה מנסים לעודד נסיעה בתחבורה ציבורית בעזרת צעד נועז במיוחד

הניסוי התחבורתי של גרמניה: "חופשי חודשי" בכל המדינה ב-9 אירו • הממשלה רוצה להמיר חלק ניכר מהתנועה בכלי רכב לתחבורה הציבורית, וכן להילחם ביוקר המחיה ובאינפלציה • הניסוי יחל ב־1 ביוני ויימשך שלושה חודשים

כרטיס חופשי חודשי לכל גרמניה ב־9 אירו שנרכש השבוע / צילום: Reuters, Monika Skolimowska
כרטיס חופשי חודשי לכל גרמניה ב־9 אירו שנרכש השבוע / צילום: Reuters, Monika Skolimowska

בשנים האחרונות צצו ברחבי אירופה יוזמות למאבק בפקקים או לצמצום תנועת כלי הרכב המזהמת, שהציעו לספק לתושבים תחבורה ציבורית בחינם או לסבסד אותה כך שתהפוך לאפשרות המועדפת. לוקסמבורג אימצה צעד כזה, וכך גם כמה ערים באסטוניה ובצרפת. החל מהשבוע הבא, רעיון זה עומד להיבחן בקנה המידה הגדול ביותר עד כה באירופה, בעקבות החלטת ממשלת גרמניה להציע כרטיסי "חופשי-חודשי" לתחבורה מקומית, שיהיו תקפים בכל גרמניה ויעלו תשעה אירו (32 שקל) בלבד.

המהלך הגרמני, שייכנס לתוקף ב־1 ביוני ויימשך שלושה חודשים, הוא חלק מחבילת צעדים שאימצה הממשלה כדי להילחם ביוקר המחיה ובאינפלציה הגואה.

לצד סבסוד של עשרות סנטים לליטר של מחירי הבנזין והדיזל במשאבות ומענק של לפחות 300 אירו למשקי בית לחימום - הממשלה הגרמנית מעוניינת להמיר חלק גדול מהתנועה הקיימת בכלי רכב לתחבורה הציבורית, כמו גם להוזיל את השימוש בה למשתמשים הקבועים. התוצאות של שלושת החודשים הקרובים בגרמניה יכולות לעצב עשורים של תכנון תחבורתי.

התיירות הפנימית צפויה לפרוח בשל ההוזלה

נכון לעכשיו, מנוי חופשי־חודשי מקומי באחת ממדינות המחוז של גרמניה עולה בין 60 ל־90 אירו, ותקף אך ורק בה. החל מה־1 ביוני, הכרטיס החדש יאפשר נסיעה בתחבורה המקומית - רכבות אזוריות, רכבות עירוניות, רכבות תחתיות, אוטובוסים, מעבורות וחשמליות - ויהיה תקף בכל גרמניה.

מי שיקנה כרטיס בברלין יוכל לקחת מדי סוף שבוע את הרכבת האזורית לחופי הים הבלטי, או להסתובב באגמים הרבים שסביבה. תושבי מינכן יוכלו לבקר באלפים על בסיס קבוע ברכבות האזוריות.

תשומת לב מיוחדת הוקדשה בימים האחרונים בכלי התקשורת לנהירה הצפויה לאי זילט בים הצפוני, מעוז יאפי שנודע בחופים יפים ובמסעדות טובות. מהמבורג, למשל, ניתן להגיע אליו ברכבת שלרוב עולה בין 60 ל־90 אירו לטיול־יום. כעת, הוא ייכלל בכרטיס החדש ללא כל עלות נוספת. הרשויות באי חוששות מהתנפלות עליו מרחבי גרמניה.

הכרטיס החדש לא יהיה תקף ברכבות הבין־עירוניות המהירות של ה"דויטשה באהן" ושל מפעילים אחרים. עדיין, ברשתות החברתיות מציעים, בעזרת יצירתיות ולוח זמנים קפדני, לבצע נסיעה מברלין להמבורג עם ארבע החלפות, שמשתמשת אך ורק ברכבות אזוריות הנכללות בכרטיס החופשי. זאת, במקום רכבת מהירה שמגיעה בתוך שעתיים, אך ללא העלות של הרכבת הזו (עד 100 אירו לכיוון ברגע האחרון).

תורים ארוכים והתנפלות על הכרטיסים

בברלין כבר החלו המכירות של הכרטיס החדש, ומסתמנת התנפלות ממשית עליו. 35 אלף כרטיסים נמכרו ב-12 השעות הראשונות. בהמבורג נמכרו 56 אלף כרטיסים בשבת, היום הראשון למכירה. במינכן פורסמו תמונות של תורים ארוכים בתחנת הרכבת המרכזית.
שר התחבורה פולקר ויסינג אמר בימים האחרונים כי הכרטיס החדש הוא "הזדמנות אדירה" לתחבורה ידידותית לסביבה. אבל החשש המיידי הוא מההשלכות של הצעד התקדימי, מבלי שהממשלה טרחה להגביר את תדירות הרכבות, להגדיל את הקיבולת של התחבורה הציבורית, או באופן כללי לאפשר לאיגודי התחבורה המקומיים להיערך למצב החדש.

היוזמה אושרה סופית רק בסוף השבוע שעבר על רקע התנגדות מדינות המחוז לאובדן הכנסות במיליארדים. איגוד הרכבות EVG, למשל, מצפה ל"תחנות סגורות בשל עומסים" ול"פינוי חירום של תחנות". "כל גרמניה מדברת על תחבורה מקומית", אמרה בימים האחרונים פוליטיקאית בכירה ב"ירוקים", "וזו כבר הצלחה".