אמרו שמחיר למשתכן תוריד את מחירי הדיור: בפועל היא עשתה בדיוק את ההפך

מחיר למשתכן היא תוכנית שבה הממשלה חילקה לרוכשי דירות צ'ק פתוח בשווי כמה מאות אלפי שקלים וחיכתה שזה יגרום לירידה במחירי הדירות • באופן לא מפתיע, היא מגלה שדברים לא עובדים ככה

דירות מחיר למשתכן בבאר יעקב / צילום: איל יצהר
דירות מחיר למשתכן בבאר יעקב / צילום: איל יצהר

הכותב הוא חוקר ומרצה במכללה האקדמית נתניה ובאוניברסיטת בר-אילן

מחירי הדירות עולים בשנה וחצי בקצב מהיר מאוד. מרבים להאשים בכך את פעילות הממשלה, או יותר נכון, את חוסר הפעילות של הממשלה. אבל שוכחים שגם למחיר למשתכן יש חלק בעליית המחירים הנוכחית.

כדי להבין למה גם למחיר למשתכן יש חלק בעליית המחירים, צריך לזכור מה עשתה מחיר למשתכן: היא נתנה הזדמנות לאנשים לרכוש בהנחה דירות, תוך שהם מקבלים משכנתאות בהיקפים שלא ניתן לקבל בעסקאות אחרות. הרבה מהרוכשים בתוכניות הללו לא רכשו את הדירות כדי לגור בהן. למעשה חלק גדול מהביקוש למחיר למשתכן הגיע מאנשים שרצו דירה להשקעה, ורכשו דירות במקום שבו הם זכו במכרז, אבל המשיכו להתגורר בשכירות במקום שקרוב יותר לעבודה.

 השהיה של חמש שנים

במשך חמש שנים, לא ראינו את ההשפעה של התופעה הזאת על המחירים בשוק הדיור, כי אחד מהתנאים בפרויקטים של מחיר למשתכן היה שאסור למכור את הדירות לפני שיעברו חמש שנים מהרכישה. אבל עכשיו, האיסור על מכירת הדירות האלו מתחיל לפקוע, ואנשים מגלים שהם עשו את עסקת חייהם. הם רכשו דירה בהנחה, המחיר שלה המשיך לעלות, ועכשיו הם יכולים למכור אותה ברווח של כמה מאות אלפי שקלים.

מה עושים רוכשי מחיר למשתכן עם הכסף שהם קיבלו במתנה? מן הסתם, מנסים לשדרג לדירה טובה יותר. זה משחרר לשוק אנשים שרכשו דירה במחיר למשתכן, מוכרים את הדירה ברווח ומנצלים את הכסף שקיבלו מהמדינה כדי לקנות דירה שקרובה יותר למקום העבודה.

במילים אחרות, מחיר למשתכן היא תוכנית שבה הממשלה חילקה לרוכשי דירות צ'ק פתוח בשווי כמה מאות אלפי שקלים וחיכתה שזה יגרום לירידה במחירי הדירות. באופן לא מפתיע, היא מגלה שדברים לא עובדים ככה. אם מחלקים כסף לאנשים, המחירים בדרך כלל עולים, לא יורדים.

עוד מאותו דבר

מה שמדהים הוא שבמקום להבין שתוכניות שבהן מחלקים כסף לאנשים יתדלקו את עליית מחירי הדירות במקום לעצור אותם, הממשלה מנסה לעשות עוד מאותו דבר. אם שר האוצר כחלון יזם עשרות אלפי דירות במחיר למשתכן, הממשלה הנוכחית מתגאה בכך שהיא תיזום כמות גדולה של דירות "מחיר בהנחה." שר הבינוי אפילו התגאה שאם יהיו מספיק הגרלות, סיכוי הזכייה יהיה אחד. כלומר שר הבינוי מתכנן לבנות דירות בהנחה עבור כל מי שמעוניין בדירה. אם זאת התוכנית של שר הבינוי זאב אלקין, לא ברור לי למה הוא ממשיך עם ההגרלות ולא עובד לפי רשימת שמות. אבל מעבר לזה, אם מתכוונים לחלק דירות בהנחה לכל משק בית שמעוניין בדירה, וחלק גדול מהדירות הללו לא יהיה במקום שבו משקי הבית מעוניינים לגור, מה שר הבינוי חושב שיקרה? בהנחה שהאינפלציה העולה לא תחייב עליית ריבית משמעותית ואולי גם משבר כלכלי, די ברור מה יקרה. מה שקרה אחרי מחיר למשתכן: מחירי הדירות יעלו, ויעלו הרבה.