לאחר עשור: הוועדה הכלכלית בין טורקיה לישראל תחודש

לאחר הפגישה בין שר החוץ יאיר לפיד ומקבילו הטורקי מבלוט צ'בושולו בישראל סוכם חידוש פעילותה של הועדה הכלכלית המשותפת של ישראל וטורקיה • על השולחן נדון גם הסכם תעופה חדש והסכסוך הישראלי-פלסטיני

פגישת שר החוץ יאיר לפיד ושר החוץ הטורקי מבלוט צ׳אבושולו / צילום: אסי אפרתי-לע''מ
פגישת שר החוץ יאיר לפיד ושר החוץ הטורקי מבלוט צ׳אבושולו / צילום: אסי אפרתי-לע''מ

ישראל וטורקיה סיכמו על חידוש פעילותה של הוועדה הכלכלית המשותפת למדינות, ועדה שפעילותה הופסקה לפי יותר מעשור, וגם לדון בהסכם תעופה חדש בין המדינות, כדי לאפשר לחברות הישראליות לטוס לטורקיה וממנה. כיום רק החברות הטורקיות נעות על הקו המאוד רווחי ועמוס הזה במספר טיסות ביום.

הדברים סוכמו בפגישה בין שר החוץ יאיר לפיד ועמיתו הטורקי מבלוט צ'בושולו המבקר בישראל, ביקור ראשון של שר חוץ טורקי מזה 15 שנים. לפי גורם מדיני, ישראל הציבה את סוגיית הטיסות כדמי רצינות לטורקים, להוכחת כוונותיהם הרציניות בהפשרת היחסים עם ישראל, ובטרם יוחלט על החזרת השגרירים למקומותיהם.

לפיד: "לפתוח פרק חדש"

לפיד אמר בתום הפגישה: "אנחנו לא נעמיד פנים שהיחסים בינינו לא ידעו עליות ומורדות. יחד עם זאת תמיד ידענו לחזור לדבר, ולחזור לשתף פעולה. עמים עם היסטוריה ארוכה יודעים תמיד לסגור פרק ולפתוח פרק חדש. זה מה שאנחנו עושים היום. בעקבות הסכמי אברהם נוצר במזרח התיכון ציר של כוח מול הטרור, ומול הניסיונות לערער על היציבות."

צ'בושולו התייחס לסכסוך הישראלי-פלסטיני, ואמר כי פתרון שתי המדינות הוא הפתרון היחיד לסכסוך. הוא הוסיף כי הוא מאמין שחידוש היחסים בין ישראל לטורקיה ישפיע לטובה על הסכסוך.

בישראל מעריכים כי גורם עיקרי בפשרה הוא הכלכלה - בטורקיה יש משבר של אינפלציה אבטלה וירידת ערך המטבע, ובעוד שנה יש בחירות. הנשיא ארדואן מבקש להתפייס עם מדינות שיוכלו לסייע לארצו ובראשן ארצות הברית, ומדינות אחרות כמו איחוד האמירויות והמפרציות האחרות.

צ'בושולו, ביקר ביד ושם, ואמר כי "טורקיה נשבעה להמשיך במאבקה באנטישמיות, באסלאמופוביה ובכל צורה של חוסר סובלנות. אני גאה בכך שארצי הייתה מקלט בטוח לאלה שנמלטו מרדיפות, ושדיפלומטים טורקים הצילו אינספור יהודים תוך סיכון חייהם".

אתמול נפגש צ'בושולו עם ראש הרשות הפלסטינית אבו מאזן ברמאללה ושם אמר כי התמיכה של ארצו בפלסטינים לא תיפגע בשל התחממות היחסים עם ישראל. טורקיה והרשות הפלסטינית חתמו על כמה הסכמי שיתוף פעולה בתחומי הכלכלה, המסחר ושיפור התשתיות, ובהם הסכם לסיוע טורקי לפיתוח אזור התעשייה בג'נין.

חברות התעופה הישראליות ישובו לטורקיה?

אחד מהנושאים העיקריים שעליהם דנו שר החוץ יאיר לפיד ומקבילו הטורקי מבלוט צ'אבושולו היא חידוש השיחות שיאפשרו את חזרת חברות התעופה הישראליות לטורקיה.

מזה יותר מ-15 שנה שהחברות הישראליות מנועות מלהפעיל טיסות לטורקיה מנסיבות ביטחוניות - דרישות השב"כ שמותאמות על פי השיקולים המובאים בכל שדה תעופה בעולם לא נענות על ידי הרשויות בטורקיה ולכן נמנעת האפשרות מהחברות הישראליות להפעיל ליעדים בטורקיה טיסות מסחריות. טיסות מטען לעומת זאת חודשו על ידי אל על.

טורקיה היא היעד החזק ביותר עבור הישראלים ליעדי הנופש בקיץ. המדינה עשתה קאמבק אדיר אחרי הפוגה והיא סומנה על ידי סוכני נסיעות כיעד המוביל לקיץ. יותר מ-20 טיסות יומיות מופעלות בין תל אביב לטורקיה, רובן של טורקיש איירליינס ואחרות של פגסוס הטורקית, של קורונדון איירליינס (בעיקר כצ'רטר) ואחרות. מהביקוש העצום לטוס לטורקיה לא נהנות החברות הישראליות. האם במידה שיתאפשר להן להפעיל טיסות לטורקיה הן יעשו זאת?

"מאז חימום היחסים וההצלחה הדיפלומטית האדירה מהביקור של נשיא המדינה הרצוג באיסטנבול, שאגב ישראייר נאבקה מסחרית להטיסו לשם, רואים שינוי דרמטי בהיקף הביקושים של ישראלים ליעד הזה", אומר אורי סירקיס מנכ"ל ישראייר שבחזונו שואף להפעיל 2-3 טיסות יומיות המשלבות חבילות נופש באנטליה. "טורקיה היא יעד נופש במרחק של פחות משלוש שעות טיסה שעונה בדיוק על האסטרטגיה של ישראייר." סירקיס אף סבור שהחברה תוכל להתמודד בתחרות המחירים מול החברות הזרות "נוכל גם להוזיל מחירים שבינתיים רק עולים לנוכח הביקוש."

לדברי סירקיס, "טורקיה מדורגת היום ראשונה במפת היעדים של נתב"ג עם היקף פעילות יומי בממוצע של 20 טיסות ואף יותר מזה. באופן אבסורדי בשל חוסר הלימה בין דיפלומטיית החוץ לבין ביטחון התעופה לחברות הישראליות, הן נעדרות ממפת ההטסה הנ"ל מה שלא קורה ביעדים אחרים כמו שארם או דובאי. עניין הטיסות לטורקיה הוא נושא שכואב לחברות הישראליות ולמעשה לפני מספר חודשים ישראייר הגישה בקשה רשמית לטוס לטורקיה אך הבקשה ממתינה על שולחן מערכת הביטחון".