מחפשים איזון עבודה-חיים מושלם? אלו הערים שכדאי לגור בהן. וגם אלה שלא

מחקר חדש, שבדק את האיזון בין החיים לעבודה ב-100 ערים גלובליות, מדרג את המקומות הטובים ביותר, וגם הגרועים ביותר לאיזון עבודה-חיים • ברן, ג'נבה והלסינקי מובילות את הרשימה, אילו ערים הגיעו לתחתית?

איזון בריא בין עבודה לחיי פנאי / צילום: Shutterstock, fizkes
איזון בריא בין עבודה לחיי פנאי / צילום: Shutterstock, fizkes

Kisi, חברת טכנולוגיות ניידות פרסמה מחקר בו בחנה 19 גורמים לפיהם דירגה את האיזון בין החיים לעבודה ב-100 ערים, עם שלושה גורמים עיקריים: אינטנסיביות העבודה, חברה ומוסדות, וחיי עיר. בכול גורם ראשי בחנה מספר משניים המשפיעים עליו.

באינטנסיביות העבודה נבדק בין היתר רמה של שחיקה מהעבודה, אחוזי אבטלה, וימי חופש, בגורם של בחברה ומוסדות נבחן השפעות מגפת הקורונה, ביטוח בריאות וגישה לשירותי בריאות פיזית ובריאות הנפש, ובחיי עיר נבדק רמת האושר תרבות והפנאי, איכות האוויר, ויוקר המחיה.

● "טאלנטים מסרבים לבצע משימות": האם הגיע הזמן להציע תשלום על מבחני קבלה?
● השופט הזה העתיק פסק דין ונתפס. כעת הוא עשה זאת שוב ונמצא בסכנת הדחה

במחקר Kisi, אחד הגורמים המרכזיים שנבחנו היה נגיף הקורונה שגרם לטלטלה בשווקים בשנתיים האחרונות. שוק העבודה נאלץ להתנהל בתקופה של ריחוק חברתי, ועל כן עבודה רבות עברו למתכונת של עבודה מהבית גם אם באופן חלקי, והיום כאשר נגיף הקורונה משפיע פחות על חיי היום יום שלנו, עובדים רבים עדיין מתנגדים לחזור למשרדים בגלל התנאים הטובים יותר שבאים עם ביצוע העבודה מרחוק, ואף רבים מהעובדים מסרבים לחזור לעבודה שלהם במתכונת מלאה, בגלל ההבנה שאת עבודתם ניתן לבצע מהנוחות של הביתם.

בחלק מהערים, בעקבות מגפת הקורונה, הבטיחו מדיניות קבועה של עבודה מהבית כדי למשוך מועמדים כישרוניים. בין אותם ערים האחוזים הגבוהים ביותר בהם נמצא אפשרויות לעבודה מהבית נראו בסינגפור עם 52%, ובערים וושינגטון 49.77% ואוסטין 45.51%, כאשר בתחתית הרשימה נמצאת בנגקוק שבתאילנד עם 16.84% בלבד של אפשרויות לעבודה מהבית.

נבחן גם רמת השחיקה מהעבודה, בה להיות בראש הרשימה נבחן כממצא שלילי, נמצא שבערים כמו דובאי 23.40%, והונג קונג 17.9% ככבו בראש הרשימה, ובתחתית אמסטרדם 8.6%, בואנוס איירס 8.8% וסידני 9.7% עם אחוזים נמוכים מאוד של שחיקה ותשישות מהעבודה.

בנוסף נמצא, לא בהפתעה גדולה, מהבחינה של רמת האושר, תרבות ופנאי, הערים שהובילו היו כולן במדינות אירופאיות, בניהן ברן וג'נבה ששתיהן קיבלו את הציון 100, ומיד אחריהן עם 96.3 נמצאת הלסינקי, ירידה קלה מהמדד של שנה שעברה בו הייתה מדורגת במקום הראשון. עם זאת בתחתית הרשימה נמצאות מונטווידאו שבאורוגוואי עם דרוג 50, והונג קונג עם ציון של 56.4, שגם כן הייתה בין המובילות בשחיקת העובדים.

אם נשווה לעומת שנה שעברה, ניתן לראות שהערים האירופאיות היו ונשארו מובילות באיזון חיים-עבודה, ובראשה נמצא אוסלו שעלתה למקום הראשון מהמקום השני בשנת 2021. ובתחתית הרשימה נמצאות ערים כמו קייפטאון, דובאי, קואלה לומפור, וסאו פאולו.

ברנהרד מהל, מנכ"ל Kisi אמר: "השנים האחרונות בחנו את מבנה התמיכה בעובדים מסביב לעולם", והוסיף " הלחץ המתמשך והשיבושים שבאו עם המגפה, ונמשכו עם המלחמה באוקראינה, גרמו לאי יציבות עולמית שיורגשו עוד שנים רבות".