הצוללת | פודקאסט

אין דירה להשכיר: כך נראית מצוקת שוכרי הדירות בישראל

קרן ודני חיפשו לשכור דירת 4 חדרים ברמת השרון, גילו שהמחיר זינק בתוך חודשים ספורים, והרימו ידיים; שחר משלם על דירה שכורה בהוד השרון 2,000 שקל יותר הדיירים הקודמים ול' מעידה: "אנחנו העניים החדשים" • מחירי השכירות זינקו בערים רבות בישראל בעשרות אחוזים בתוך שנה בלבד. למה זה קרה ומהן ההשלכות? • האזינו

פודקאסט הצוללת של גלובס - לעומק הסיפורים הכלכליים-חברתיים
פודקאסט הצוללת של גלובס - לעומק הסיפורים הכלכליים-חברתיים

קרן ודני (שמות בדויים), בני 35 מרמת השרון, הם הורים לשלושה ילדים בני שבע, ארבע וחצי ושנה. מזה 4 שנים הם מתגוררים בדירת שלושה חדרים בעיר, אך מאז שנולדה בתם התינוקת הם חיפשו להתרחב לדירת ארבעה חדרים. "כבר חצי שנה אנחנו בחיפושים יום-יומיים, דירה אחר דירה, refresh אחרי refresh. אפילו השקנו קמפיין חברים בפייסבוק. אנחנו רואים כמה דירות בשבוע, מזנקים על כל פרסום שרק עולה", הם מספרים.

"כשמגיעים למקום, זו ממש מלחמה. אנו עומדים בתור עם עוד 20-30 מתעניינים. לכן אם אנחנו מגיעים ראשונים, אנחנו לוחצים יד וסוגרים במקום. הבעיה היא שכמה שעות אחר כך אנחנו מגלים שהמחיר עלה, כי הבאים אחרינו כבר הציעו יותר. דירות שראינו רק לפני שנה ב-5,500 שקל בחודש כיום מוצעות ב-6,000-7,000 שקל בחודש. דירה בבניין שלנו שהוצעה לפני לפני שלושה חודשים ב-8,000 שקל בחודש, כיום מוצעת ב-12,000 אלף שקל. השוק בטירוף והביקושים לא נורמאליים".

בשנה החולפת הזכרנו שוב ושוב את מחירי הדיור שעלו בשיעור דו-ספרתי, וסך הכל ב-13% בשנה. אך אלה לא רק מחירי הדיור שעלו, כי אם גם מחירי השכירות, ובשיעורים של עשרות אחוזים בחלק מהמקומות. כך פירסמנו השבוע, על בסיס בדיקות שערכנו באתר Yad2 וחברת WeCheck.

לא רק בתל אביב נרשם זינוק במחירי השכירות בשנה האחרונה, כי אם גם הרצליה - למשל, בדירות 3 חדרים - עם עלייה של 32%; נתיבות עם עלייה של 28%; וכפר סבא, שם נרשמה עלייה של 15% במחיר. בדירות 4 חדרים, רעננה דווקא מובילה את הטבלה, עם עלייה של 25% במחיר השכירות. שכר דירה ממוצע של דירת 4 חדרים ברעננה היה לפני שנה 5,500 שקל בחודש, וכיום הוא נושק ל-7,000 שקל בחודש. עלייה בשיעור כזה - 25% - נרשמה גם בשכר הדירה של דירות 4 חדרים בתל-אביב.

בפרק של השבוע בפודקאסט "הצוללת של גלובס" הסברנו מהן הסיבות לזינוק הזה והבאנו את סיפוריהם של שוכרים מערים שונות בישראל, שחווים על בשרם את הזינוק במחירים.