האם בתקופתו של נתניהו שכר החיילים עלה פי ארבעה?

תחת נתניהו שכר החיילים עודכן 3 פעמים. אבל האם הוא קפץ פי 4? • המשרוקית של גלובס

ח"כ דוד אמסלם, הליכוד. קלמן ליברמן, כאן ב’, 24.5.22 / צילום: יוסי זמיר
ח"כ דוד אמסלם, הליכוד. קלמן ליברמן, כאן ב’, 24.5.22 / צילום: יוסי זמיר

גם לאחר שהקרב בין הקואליציה לאופוזיציה סביב תוכנית "ממדים ללימודים" הגיע לפתרון בפשרה, המשיכו נציגי הצדדים לעשות מאמצים כדי להראות כי הם אלה שדואגים יותר לחיילי צה"ל. כשחבר הכנסת דוד אמסלם נשאל במהלך ראיון בכאן ב' מדוע בליכוד דרשו כעת מהממשלה לממן 100% משכר הלימוד של החיילים במסגרת התוכנית, בזמן שבמשך כל תקופתם בשלטון הם לא דאגו לכך הוא השיב כי "כשאתה בשלטון יש דברים הדרגתיים שאתה עושה… אנחנו טיפלנו בחיילי צה"ל לאורך כל הדרך, אנחנו העלינו להם את השכר פי ארבעה". 

ראשית, קצת רקע. עד 2002 משכורות החיילים היו צמודות למדד והתעדכנו יחד איתו. ההחלטה לבטל את ההצמדה הזאת הובילה לכך שבמשך 12 שנים שכר החיילים לא עודכן. רק בינואר 2014, תחת הממשלה השלישית שבראשה עמד בנימין נתניהו (ממשלת ישראל ה-33), עודכן שוב שכר החיילים, לאחר מאבק ציבורי, ועתירות לבג"ץ שהגישו עו"ד אמנון לורך ועמותת "בית חם לכל חייל". ההעלאה הזו הייתה בהיקף של כ-23%: אחריה קיבל חייל קרבי 863 שקל בחודש לעומת 700 שקל לפני כן.

שנה לאחר מכן, בינואר 2015, בוצעה הגדלה נוספת, של 25%, ושנה אחר כך שר האוצר משה כחלון ושר הביטחון משה יעלון סיכמו על עוד העלאה, של 50% נוספים. בכך הסתיימו העלאות השכר שבוצעו בתקופת נתניהו. אם נבחן איך השתנתה משכורת חייל קרבי במהלך התקופה כולה נגלה שהיא עלתה מ-700 שקל ל-1,616 שקל, כלומר עלייה של פי 2.3 (או 130%) ולא פי ארבעה. באותו יחס עלו גם המשכורות של שאר החיילים בצבא.

ח"כ אמסלם לא השיב לפנייתנו לגבי הנתון שסיפק, אבל אנחנו נציין שאם מוסיפים את העלאת השכר האחרונה של החיילים, שכבר בוצעה על ידי הממשלה הנוכחית, אז הנתון כבר מתחיל להתקרב למספר שצוין על ידיו. בנובמבר 2021 החליטה הממשלה להעלות את שכר חיילי החובה בצה"ל החל 2022 ב-50%, כך שכעת שכר חייל קרבי עומד כבר על כ-2,400 שקל בחודש. כלומר, בין 2014 ל-2022, שכר החיילים עלה פי 3.4. אך, כאמור, לחלק לא מבוטל מהעלייה הזאת כבר אחראית הממשלה הנוכחית.

 
  

אגב, כשחברתו של אמסלם למפלגה, ח"כ גלית דיסטל אטבריאן התייחסה לנושא יום קודם במהלך ראיון ב-103FM, היא סיפקה נתון מדויק יותר, כשאמרה ש"הליכוד העלה בעשור אחד פי שניים את שכר החיילים". כאמור, הנתון הנכון הוא פי 2.3, כך שדיסטל אטבריאן אפילו המעיטה מעט בהישגי מפלגתה.

בשורה התחתונה: דבריו של אמסלם לא נכונים ברובם. אמנם, במהלך תקופת כהונתו של נתניהו כראש ממשלה עלה שכר החיילים בשלוש הזדמנויות שונות, אך סך ההעלאות הללו לא הביא לעלייה של פי 4 בשכר, אלא לעלייה של פי 2.3. 

תחקיר: אורי כהן