קופות הגמל והפנסיה רשמו את החודש הגרוע זה שנתיים: כמה הן איבדו במאי?

מאי האחרון היה החודש הקשה ביותר לקרנות הפנסיה מאז מרץ 2020, אז התפרצה מגפת הקורונה והן איבדו 8.6% בממוצע • עד השבוע האחרון של החודש התמונה הייתה גרועה אף יותר והתשואה השלילית התקרבה למינוס 5%, אך העליות של הימים האחרונים בוול סטריט שיפרו במעט את התמונה

הבורסה בת''א ירדה בחדות, בניגוד למדדים באירופה וארה''ב / אילוסטרציה: Shutterstock
הבורסה בת''א ירדה בחדות, בניגוד למדדים באירופה וארה''ב / אילוסטרציה: Shutterstock

שוק הגמל רשם את החודש החלש ביותר בשנתיים האחרונות, וזאת בעיקר "הודות" לשוק המניות הישראלי שירד בחדות בחודש החולף. בממוצע, קופות הגמל הכלליות הפסידו כ-2.5% בחודש מאי, כך לפי התחזית של בית ההשקעות מיטב.

לאסטרטג הראשי של סיטי יש תיאוריה שמסבירה את כל מה שקורה בשווקים
חברת האשראי שבראשות כחלון שוב מסתבכת, והפעם בגלל צ'קים במיליוני שקלים 

התמונה הייתה יכולה להיות הרבה יותר עגומה, אילו המדדים האמריקאיים לא היו מתאוששים בשבוע האחרון של מאי, מזנקים בשיעורים של 6%-7%, ומסכמים שבוע חיובי ראשון מאז מרץ האחרון. עד לפני מספר ימים, התשואה השלילית של הקופות התקרבה ל-5%. גם אחרי ההתמתנות, זהו החודש הגרוע ביותר לקופות מאז מרץ 2020, עת התפרצה מגפת הקורונה, שבמהלכו ירדו הקופות בממוצע ב-8.6%.

מקור: תחזית בית ההשקעות מיטב דש
 מקור: תחזית בית ההשקעות מיטב דש

הערכת מיטב היא שקופות הגמל וקרנות ההשתלמות הכלליות הגדולות יציגו במאי 2022 תשואה נומינלית (ברוטו) ממוצעת שלילית של 2.5%, כאשר טווח התשואות של כלל הקופות אמור לנוע במנעד של בין תשואה שלילית של 2% לבין תשואה שלילית של 3.3%.

במסלולים המנייתיים, כצפוי, המכה קשה אף יותר והם צפויים להיחתך במאי בין 3% ל-5%, כאשר הירידה הממוצעת במסלול עומדת על 4.1%.

קרנות הפנסיה במסלולים לחוסכים הצעירים, בני 50 ומטה, השיגו תשואה שלילית ממוצעת של 2.3% ואילו המסלולים לבני 50 עד 60 ירדו בממוצע ב-1.9%. המסלולים לוותיקים, בני 60 ומעלה, איבדו 1.4% בחודש החולף. 

ירידה מתונה יחסית נרשמה במסלולים השקליים, שהשילו בחודש מאי 1.2% "בלבד".

השוק המקומי ירד בחדות בהשוואה לשווקים הגלובליים

אבי ברקוביץ, משנה למנהל השקעות ראשי מיטב גמל ופנסיה, מסביר כי התשואה השלילית של הקופות החודש נבעה כמעט כולה מחולשת שוק המניות ושוק האג"ח בישראל. "בשוק המקומי נרשמה מגמה שלילית בעוצמה גדולה וזאת בניגוד למגמת שוקי המניות בעולם: מדד ת"א 35  ירד ב-5.7%, מדד ת"א-125  ירד ב-6.8%, מדד ת"א 90  ירד בשיעור של 9.7%, ומדד יתר 60 ירד בשיעור של כ-10.4%", הוא מפרט.

ברקע הירידות, בין השאר, העלאת ריבית שנייה ברציפות, לראשונה זה עשור, כאשר בנק ישראל העלה את הריבית מ-0.35% לרמה של 0.75% על רקע החריגה של האינפלציה מהיעד.

גם בשוק האג"ח הקונצרני המקומי נרשמה מגמה שלילית. מדדי התל בונד 20, תל בונד 40 ותל בונד 60 ירדו ב-3.6%, 2.6% ו-3.1% בהתאמה. מדד אג"ח קונצרני כללי ירד ב-2.1%. מדד איגרות החוב הממשלתיות ירד ב-2.1%, כאשר איגרות החוב הצמודות למדד ירדו ב-3.2% ואילו איגרות החוב השקליות ירדו ב-1.6%.

בארה"ב לעומת זאת הסתיים החודש ביציבות שערים עם נטייה לירידות, כאשר מדד הדאו ג'ונס  ומדד ה-S&P500  נותרו ללא שינוי ממשי ואילו מדד הנאסד"ק  ירד בשיעור של 2.1%. בתחילת החודש נרשמו בוול סטריט ירידות חדות לאחר שוועדת השוק הפתוח של הפדרל ריזרב (FOMC) החליטה להעלות את הריבית ב-0.5% - ההעלאה החדה ביותר מאז שנת 2000. יחד עם זאת, כאמור, השבוע האחרון של מאי התאפיין בעליות חזקות שסייעו לקזז את ההפסדים שנרשמו לאורך החודש.

באירופה ובאסיה מספר בורסות מובילות אף סיימו את מאי בעליות: ניקיי  היפני עלה ב-1.6% ודאקס  הגרמני עלה ב-2.1%. לעומתם, קאק  הצרפתי ירד ב-1% והיורו סטוקס 50  ירד ב-0.8%.

המסלולים המנייתיים הפסידו עד 12.5% מתחילת השנה

הטלטלה בשווקים לא התחילה בחודש מאי, כך שהקופות והקרנות סופגות הפסדים חודש אחר חודש (מלבד חודש מרץ, שבמהלכו הצליחו לרשום תשואה חיובית). על פי התחזית של מיטב דש, הקופות הכלליות הפסידו בממוצע 5% מינואר עד מאי, כאשר טווח ההפסדים נע בין 4% ל-7%.

הקופות המנייתיות נחתכו ב-9.5% בממוצע בחודשים הללו, כאשר טווח התשואה העליון עומד על מינוס 8% ואילו טווח התשואה התחתון מצביע על קופות שצללו בכ-12.5%.

בקרנות הפנסיה, המסלולים לחוסכים הצעירים, בני 50 ומטה, השיגו תשואה שלילית ממוצעת של 4.3% מתחילת השנה, המסלולים לבני 50 עד 60 ירדו בממוצע ב-3.2% והמסלולים לוותיקים, בני 60 ומעלה, איבדו 2.7% בין ינואר למאי.

ירידות בוול סטריט / צילום: Reuters, BRENDAN MCDERMID
 ירידות בוול סטריט / צילום: Reuters, BRENDAN MCDERMID

במבט על ביצועי השווקים בעולם מתחילת השנה, הירידות של השוק הישראלי עדיין מתונות יותר מאשר בוול סטריט. מדד ת"א 35 ירד ב-3.8%, מדד ת"א 90 ירד ב-5.6%, מדד ת"א 125 ירד בשיעור של 4.4% ואילו מדד יתר 60 ירד בשיעור חד של 16.5%.

בשוק האג"ח גם נרשמו ירידות חדות: מדד איגרות החוב הקונצרניות ירד ב-4.9% מראשית השנה ומדד איגרות החוב הממשלתיות ירד ב-6.8%.

בארה"ב ירידות השערים חזקות בהרבה: מדד 500 S&P ירד ב-13.3%, מדד הדאו ג'ונס ירד ב-9.2% ומדד הנאסד"ק צלל ב-22.8%. גם באירופה נרשמה מגמה שלילית בוהקת, כאשר דאקס ירד ב-10.2%, קאק נסוג ב-9.6% ויורוסטוקס 50 נפל בשיעור של 11.8%. ביפן, מדד הניקיי ירד בשיעור של 6.9%.