רדיט היא מלכת התזמון הגרוע

מקום הולדתה של שגעת מניות המם לא הצליח לקצור פירות מהפופולריות שלו • זו לא הפעם הראשונה שזה קורה

אפליקציית רדיט / צילום: Shutterstock
אפליקציית רדיט / צילום: Shutterstock

בסרט "המלך ריצ'רד" מ־2021, שמתאר את קריירות הטניס של האחיות וויליאמס בתחילת דרכן, אביהן ריצ'רד וויליאמס, המשוחק על ידי וויל סמית', דוחה כל כך הרבה הזדמנויות מעולות לבתו ונוס שזה גורם ללסת להישמט. בסופו של דבר ההימור הזה השתלם לה ולאחותה, סרינה.

■ רובין הוד הייתה נערת הפוסטר של חברות הטק בקורונה. מה קרה לה מאז? | אסף גלעד, פרשנות
■ סוחרי רדיט הטיסו את מניות החלל לירח. החזרה משם עלולה להיות מאוד לא נעימה
■ הקסם פג? המקום שבו החלה מלחמת הצעירים בוול סטריט נקלע למשבר

לו רק היה לפלטפורמת הרשת החברתית רדיט - שהמייסד השותף שלה הוא אלכסיס אוהניהן, היום בעלה של סרינה וויליאמס - את אותו סוג של חוצפה ותזמון. גולשי רדיט נכנסו לשוק בסערה בשנה שעברה, כשהניעו שגעת קניות של מניות מם כמו גיימסטופ  שהפכו את מרכיבי ההשקעה היסודיים על ראשם ולרגע קצר הפכו את הפורום WallStreetBets, אחד העמודים ברדיט, למרכז היקום הפיננסי.

הרשת נוסדה ב־2005 בחדר במעונות, במידה רבה בדומה לאופן בו פייסבוק נוסדה שנה קודם לכן. כיום רדיט הוא אחד האתרים עם הכי הרבה כניסות בעולם ויותר מ־50 מיליון משתמשים יומיים פעילים נכון לינואר.

אבל לפחות מבחינה פיננסית, כאן מסתיים הדמיון. בתקופה של היבריס טכנולוגי, רדיט היא מקרה נדיר של שאיפות נמוכות ושל מייסדים שלא ידעו מתי לשחק את היד שלהם ומתי להסתיר אותה.

הערכת השווי התרסקה בדיוק כמו שזינקה - מיידית

החברה נמכרה אחרי שנה - 2006 - לחברת התקשורת קונדה נאסט תמורת 10 מיליון דולר בלבד. נכון לאוגוסט האחרון, היא מוערכת באופן פרטי בשווי של 10 מיליארד דולר. בסוף 2020, כתב אוהניאן בטוויטר שבזמן המכירה חשב שהוא "עושה מכה" לאחר שעבד על משהו במשך כ־16 חודשים וקיבל תמורתו יותר כסף ממה שעשו הוריו כל ימי חייהם. הוא כתב שבאותה תקופה, היו הרבה דברים שהוא היה "ממש חייב" ללמוד, כמו ניהול, בניית צוות והובלה. גם חוש תזמון טוב יותר היה עוזר.

המייסד השותף סטיב האפמן, שכיום מכהן כמנכ"ל, ככל הנראה שולט בצד הניהולי, ונראה היה שלמד להכות בזמן שהברזל הפיננסי עוד חם. רדיט הכפילה את שוויה לפי הערכה פרטית כמה ימים אחרי הטירוף של גיימסטופ, לאחר שהפיקה בפעם הראשונה פרסומת בסופרבול. אבל התוכניות לגייס הון נעשו לפני האפיזודה הזו.

מה שבישר לחברה פחות טוב היה החלטתה להתעכב בהגשת מסמכים חסויים לקראת הנפקה עד סוף שנה שעברה, בדיוק כשההערכות של מניות הטכנולוגיה החלו לשנות מגמה. ההנפקה שהייתה צפויה לקרות בליווי גולדמן סאקס ומורגן סטנלי ברבעון הראשון מעולם לא הושלמה. מאז הסנטימנט כלפי כל המודל העסקי של רשתות חברתיות שמכניסות כסף מפרסום נעשה הרבה יותר שלילי.

מדד נאסד"ק , המוטה לכיוון מניות טכנולוגיה, ירד השנה בינתיים ב־23%. בשבוע שעבר, בלומברג דיווחה שבית ההשקעות Fidelity Investments קיצץ את הערכת השווי של רדיט באפריל, והוריד את שוויה ביותר משליש לעומת החודש הקודם. מאז, סנאפ  חברת האם של סנאפצ'ט פרסמה תחזיות לצמיחה נמוכה יותר, בציון סביבה מקרו כלכלית שהידרדרה "יותר, ויותר מהר" ממה שהחברה צפתה. ההכרזה גרמה לירידה בשווי המניה של סנאפ ב־43%, והיא גררה מטה את כל מניות הטכנולוגיה האחרות.

כשפורום WallStreetBets ברדיט הפך למקום שמבקרים טענו כלפיו שהוא עוזר להפריד טיפשים מכספם, כולל "ידי יהלום" - החזקה בנכסים אפילו בזמן ירידות ותנודות ספקולטיביות גדולות - זה הביא את האפמן להעיד בשימוע בפני הקונגרס. האפמן אמר שעצות השקעה בפורום הן "כנראה הטובות ביותר" בגלל שהן מגובות בתמיכה של קוראים רבים. בפעם הבאה, אולי הוא פשוט צריך לעשות מה שהבנקים של וול סטריט אומרים לו שכדאי.