האם כביש הערבה לא שודרג במשך עשרות שנים?

מה עשו עד היום הממשלות כדי לטפל בכביש הערבה? חזרנו עד שאול מופז • המשרוקית של גלובס

רם שפע, העבודה / צילום: עדינה ולמן - דוברות הכנסת
רם שפע, העבודה / צילום: עדינה ולמן - דוברות הכנסת

התאונה הקשה שאירעה ב"כביש הערבה" בסוף החודש שעבר, שבה נהרגו ארבעה בני אדם, העלתה שוב לכותרות את מצבו של הכביש הדרומי. זמן קצר לאחר האירוע, כשחבר הכנסת רם שפע התייחס לתפקודה של הקואליציה על רקע הקשיים שבהם היא נתונה, הוא הזכיר את הנושא כדוגמה לפעולה מוצלחת של הממשלה: "יש דברים שאנחנו לא מצליחים להעביר… אבל בסופו של דבר… אני רואה שלמשל שרת התחבורה מרב מיכאלי ושר האוצר (אביגדור) ליברמן, אחרי עשרות שנים, סוף סוף משקיעים כסף בלתקן את כביש הדמים, כביש 90".

מה עשו כעת ליברמן ומיכאלי למען הכביש, והאם פעולתם מגיעה לאחר עשרות שנים שבהם לא הושקע בו כסף? בדקנו.

כביש 90 הוא הכביש הארוך בישראל, והוא חוצה אותה ממטולה בצפון ועד אילת בדרום. המקטע הדרומי של הכביש, החל מ"צומת הערבה" מכונה "כביש הערבה", ובמהלך שני העשורים האחרונים נהרגו בו למעלה מ-80 בני אדם.

מה עשו הממשלות בעניינו? לפי פרסומים בתקשורת, נראה שעל תחילת העבודות לשיפור פני הכביש מדובר לפחות מ-2007. לאחר תאונה קטלנית שאירעה בו באותה שנה הודיע שר התחבורה אז, שאול מופז, על שדרוג כלל הכביש, אלא שבסופו של דבר התוכנית הכוללת לא יצאה לפועל, ורק כשנה לאחר ההצהרה פרסם משרד התחבורה מכרז לעבודות שיפוץ במקטע קצר של כ-18 ק"מ בלבד, הדרומיים ביותר, מאילת עד צומת מכרות תמנע. על פי פרסומים בתקשורת מאותה תקופה, העבודות הללו הושלמו ב-2011, במהלך כהונתו של ישראל כ"ץ כשר התחבורה. לפי דוח מבקר המדינה שעסק בסוגיה, עד שנת 2013 נוספו לעבודות 20 ק"מ נוספים, עד לצומת יטבתה, כך שמזה כעשור 38 הק"מ הדרומיים ביותר של הכביש הם כבר מורחבים, דו-נתיביים ודו-מסלוליים עם מעקה הפרדה. לפני כשנתיים, ב-2020, הושלמו העבודות על מקטע נוסף באורך של כ-11 ק"מ, מיטבתה עד לצומת קטורה.

אגב, עוד קודם לכן, ב-2018, לאחר עוד רצף תאונות קשות בכביש, הורה השר כ"ץ על גיבוש "תוכנית לאומית אסטרטגית" לשדרוג כביש 90 בעלות כוללת של כ-15 מיליארד שקל, אלא שבפועל זאת כלל לא קודמה, ומעולם לא הוחל בביצועה.

 
  

ומה קורה כעת תחת הממשלה הנוכחית? בסוף אפריל, בעקבות תאונה אחרת, הבטיחו השרים מיכאלי וליברמן להקצות 300 מיליון שקל להרחבת קטע בן 20 ק"מ בין יטבתה לצומת השיטה. כמה ימים לאחר התאונה שהזכרנו בפתיחה, מיכאלי כבר הודיעה כי קיבלה יחד עם ליברמן החלטה לשדרג את הכביש "במלואו". ליברמן הוסיף כי תקצוב הפרויקט "ייכנס לתוכנית רב שנתית והעבודות יחלו כבר השנה". כלומר, לפחות כרגע, הפרויקט טרם תוקצב.

מטעמו של ח"כ שפע נמסר לנו כך: "האמת החשובה היא ששרת התחבורה ושר האוצר הודיעו בשבוע שעבר על שדרוג של 120 ק"מ בחלק הדרומי של כביש 90 - מקטע כביש ארוך פי כמה מהמקטעים בהם התבצעו עבודות בעשר השנים האחרונות. בנוסף, בשנת 2022 הוקצה סכום חסר תקדים של 300 מיליון שקל לתיקון כביש 90 - סכום יותר גדול ממה שהשקיעו ב-2012 ו-2017 יחד".

בשורה התחתונה: דבריו של שפע לא נכונים ברובם. מאז 2008 התקבלו מספר החלטות על הרחבה ושדרוג מקטעים מסוימים בכביש הערבה, וכך אכן נעשה. לאחרונה, הודיעו השרים מיכאלי וליברמן כי החליטו להשלים את העבודה ולשדרג גם את המקטעים שטרם טופלו (רוב הכביש), אך החלטה זאת טרם תוקצבה.

תחקיר: אורי כהן

לבדיקה המלאה לחצו כאן

שם: רם שפע

מפלגה: העבודה

תאריך: 2.6

ציטוט: "שרת התחבורה מרב מיכאלי ושר האוצר ליברמן, אחרי עשרות שנים, סוף סוף משקיעים כסף בלתקן את כביש הדמים, כביש 90"

ציון: לא נכון ברובו

חבר הכנסת רם שפע התראיין ב-2.6 לתכנית שבע תשע ב-103FM, ונשאל על מצבה הרעוע של ממשלת השינוי. שפע הודה ש"הקואליציה במצב מאוד קשה ו…יש דברים שאנחנו לא מצליחים להעביר… אבל בסופו של דבר, כשאני מסתכל על מה שקורה בממשלה אני רואה שלמשל שרת התחבורה מרב מיכאלי ושר האוצר ליברמן, אחרי עשרות שנים, סוף סוף משקיעים כסף בלתקן את כביש הדמים, כביש 90".

בדקנו האם אכן הממשלה הנוכחית מתקנת את כביש 90 לאחר עשרות שנים בהן הדבר לא קרה.

כביש 90 הוא הכביש הארוך בישראל, החוצה אותה ממטולה בצפון ועד אילת בדרום. בדבריו התכוון שפע כמובן למקטע הדרומי של הכביש, בו קרו לאורך השנים - וגם לאחרונה, כשבוע לפני מועד הראיון - תאונות קטלניות רבות שגבו את חייהם של עשרות רבות של נוסעים. המקטעים הצפוניים יותר של הכביש לא נבדקו בבדיקה זו.

אלא שהמקטע הדרומי לבדו, המכונה כביש הערבה, עבר בשנים האחרונות שיפוצים, תיקונים והרחבות, בניגוד לדבריו של שפע. למעשה, בהפוך ממה שטען, הממשלות האחרונות החלו לטפל בכביש לאחר עשורים בהם הדבר לא נעשה. ב-2007 הודיע שר התחבורה דאז שאול מופז על שדרוג כלל הכביש, גם כן לאחר תאונה קטלנית. העבודות לא תוכננו לכלול הרחבת הכביש והתקנת מעקה בטיחות והפרדה בין הנתיבים, אלא ריבוד מחדש של הדרך, הרחבת השוליים וחירוץ פסי ההפרדה. אלא שאפילו זה לא בוצע, ורק כעבור כמעט שנה פורסם מכרז לעבודות שיפוץ במקטע קצר של כ-18 ק"מ בלבד, הדרומיים ביותר, מאילת עד צומת מכרות תמנע. על פי פרסומים בתקשורת מאותה תקופה, העבודות הושלמו ב-2011.

לאחר מכן הכביש הורחב במקטע נוסף, עד לצומת יטבתה, ולפי דו"ח מבקר המדינה שפורסם לפני שנה, בסך הכל עד שנת 2013 כ-38 הק"מ הדרומיים ביותר של הכביש היו מורחבים, דו-נתיביים ודו-מסלוליים עם מעקה הפרדה. ב-2020 הושלמו העבודות על מקטע נוסף מיטבתה עד לצומת קטורה, כ-11 ק"מ נוספים.

לפי דוח המבקר, בשנת 2018, לאחר רצף תאונות קשות במיוחד, פורסם בתקשורת כי שר התחבורה ישראל כץ הורה על גיבוש "תכנית לאומית אסטרטגית" לשדרוג כביש 90 בעלות כוללת של כ-15 מיליארד ש"ח. אלא שלא נמצאו פרוטוקולים לישיבות ודיונים שהתקיימו בנושא, ההחלטות לא לוו בבדיקה כלכלית-תחבורתית, והן מעולם לא הופצו לגורמים הרלוונטים. בפועל, התכנית לא התבצעה ואף כלל לא גובשה.

ומה עושה הממשלה הנוכחית? בסוף אפריל, בעקבות תאונה אחרת, הבטיחו מיכאלי וליברמן להקצות 300 מיליון שקל להרחבת קטע בן 20 ק"מ בין יטבתה לצומת השיטה. כמה ימים לאחר התאונה האחרונה, ב-31.5, פירסמה מיכאלי סרטון פייסבוק בו הודיעה כי קיבלה יחד עם שר האוצר ליברמן החלטה לשדרג את הכביש "במלואו", כלומר את 120 הקילומטרים הנותרים מקטורה ועד צומת הערבה. ליברמן מצדו צייץ באותו הזמן כי תקצוב הפרויקט "יכנס לתכנית רב שנתית והעבודות יחלו כבר השנה". כמה מזה יתבצע קשה לומר, על אף ששפע קבע בדבריו כי הכסף כבר מושקע.

לסיכום, בשנים האחרונות התבצעו הרחבה ושדרוג של כביש 90 בחלקיו הדרומיים ביותר, בכמה פעימות, החל מ-2008. עם זאת, על אף התחייבויות הממשלות הקודמות והבטחות השרים השונים, ועל אף התאונות הרבות, כביש הערבה כולו טרם הורחב. כעת הבטיחו מיכאלי וליברמן להשלים את העבודה. לכן דבריו של שפע לא נכונים ברובם.