ה-OECD הוריד קלות את תחזית הצמיחה של ישראל, אך עדיין אופטימי

ארגון המדינות המפותחת שוב עדכן כלפי מטה את תחזית הצמיחה של ישראל, אך שיעור הצמיחה של המדינה עדיין אופטימי וגבוה משמעותית מהממוצע במערב • בהודעה הרשמית צוין כי "הפלישה לאוקראינה, במקביל לסגירת ערים ונמלים מרכזיים בסין בשל מדיניות אפס קורונה, נתנו לשווקים סט חדש של זעזועים"

שר האוצר אביגדור ליברמן / צילום: דוברות משרד האוצר
שר האוצר אביגדור ליברמן / צילום: דוברות משרד האוצר

ארגון ה-OECD מצטרף לגופים הכלכליים שמבשרים על מיתון וחותך את תחזית הצמיחה העולמית לשנה הקרובה. ב-OECD מעריכים כי התמ"ג העולמי יגיע ל-3% ב-2022, ירידה של 1.5% מהתחזית שפרסם הארגון בדצמבר האחרון. גם תחזית הצמיחה של ישראל עודכנה כלפי מטה קלות, אך הארגון מציין כי מגזר ההייטק ימשיך לצמוח - גם אם בקצב חלש יותר.

■ הבנק העולמי חותך את תחזית הצמיחה הגלובלית ומזהיר מסטגפלציה
■ הקטר של המשק האט: האם היחלשות ההייטק תגרור את ישראל למיתון?
■ בגלל הפלישה לאוקראינה: קרן המטבע חותכת את תחזית הצמיחה העולמית

"הפלישה לאוקראינה, במקביל לסגירת ערים ונמלים מרכזיים בסין בשל מדיניות אפס קורונה, נתנו לשווקים סט חדש של זעזועים", כך לפי ההודעה הרשמית של ארגון המדינות המפותחות. 

לפי עדכון ה-OECD, התמ"ג של ישראל צפוי לעלות ב-4.8% בשנה הנוכחית וב-3.4% ב-2023, זאת אחרי שעמד על 7.9% בשנת 2021. נזכיר כי מדובר בירידה קלה מהתחזית הראשונית של הארגון, בה תוצר המשק היה צפוי לצמוח ב-4.9% ב-2022 וב-4% ב-2023. 

עוד מציינים בארגון כי מגזר ההייטק הישראלי צפוי רק להתחזק, כאשר היצוא וההשקעות בתחום צומחים, גם אם בקצב מעט איטי יותר מבשנים הקודמות. בנוסף, שוק העבודה הישראלי מתאושש וממשיך לחזק את הצמיחה בצריכה. בדוח ה-OECD מצוין כי  האינפלציה בארץ תצמח בקצב איטי יחסית וכי היא תעבור רק במעט את הגבול העליון שהציב בנק ישראל.

אמש (ג'), הבנק העולמי חתך גם הוא את תחזית הצמיחה העולמית ואף הזהיר מפני סטגפלציה. בבנק ציינו כי התמ"ג העולמי יגיע רק ל-2.9% השנה, זאת לאחר שבתחילת השנה נאמר כי שיעור הצמיחה יעמוד על 4.1%.

בארגון המדינות המפותחות הוסיפו בדיווח היום כי שנמוך תחזית הצמיחה משקף בעיקר "תפניות חדות במיוחד בין רוסיה לאוקראינה". עוד נאמר ב-OECD כי היחלשות משמעותית בצמיחה צפויה במרבית הכלכלות העולמיות, בעיקר באירופה, היכן שיש עדיין אמברגו על יבוא פחם ונפט מרוסיה - דבר שנלקח בחשבון בשקלול הנתונים לשנת 2023.

נזכיר כי האיחוד האירופי החליט בסוף חודש מאי להטיל אמברגו נפט על רוסיה, לאחר שהסכימו באיחוד בחודש הקודם על הפסקת רכישת הנפט מהמדינה. גוש האירו נשען בכבדות על אספקת דלקי מאובנים מרוסיה ולהפסקת יחסי המסחר בין לילה הייתה השפעה עצומה מבחינה כלכלית.

מצב המאקרו העולמי מנבא רעות בעיקר לכלכלת מתפתחות, בעיקר כי הן צפויות להיפגע יותר מחוסרים משמעותיים בשרשראות אספקת המזון. "בשווקים מתפתחים רבים ישנו סיכון משמעותי לחוסרים במזון, בשל ההסתמכות על החקלאות האוקראינית", נאמר בדוח ה-OECD. בתוך כך, כלכלת סין צמחה השנה ב-4.4%, הודו ב-6.9% ואילו ברזיל רק ב-0.6%.