אילת נגד דירות האירוח: שתי תביעות הוגשו נגד שימוש מסחרי בנכסים למגורים

עיריית אילת תבעה בינואר האחרון שני בעלי וילות ומפעילה בגין עבירות של שימוש אסור במקרקעין ובנייה ללא היתר בעיר • השלושה חויבו לשלם קנס בגובה 40 אלף שקל כל אחד, כולל התחייבות של 80 אלף שקל למשך שנתיים שלא יבצעו עבירה דומה • ראש העיר, אלי לנקרי: "תופעת השימוש האסור בנכסים אשר גורמת למפגעי רעש בלתי סבירים ולסבל רב עבור השכנים לא יכולה להימשך"

אילת / צילום: Shutterstock, StockStudio Aerials
אילת / צילום: Shutterstock, StockStudio Aerials

שני בעלי וילות ומפעילה נתבעו על ידי עיריית אילת בינואר האחרון בגין עבירות של שימוש אסור במקרקעין ובנייה ללא היתר באחת הווילות בעיר. במסגרת התביעה שהוגשה באמצעות הוועדה המקומית לתכנון ובנייה, הואשמו בעלי הנכס והמפעילה בין היתר ב"אירוח מלונאי יומי או קצר מועד, כאשר מדובר בשימוש חורג ללא היתר", וכתוצאה חויבו לשלם קנס בגובה 40 אלף שקל כל אחד, כולל התחייבות של 80 אלף שקל למשך שנתיים שלא יבצעו עבירה דומה.

על פי הנטען בכתב האישום, "החל מיוני 2020, השתמשו בעלי הווילה בנכס הנמצא ברחוב דרך הבשמים באילת לשם השכרתו לשימוש של יחידות אירוח או מלונאי יומי עד השכרה קצרת מועד כאשר מדובר בשימוש חורג הטעון קבלת היתר שאותו לא קיבלו. באישור השני, בביקורת שנערכה במקום התברר כי מבוצעות עבודות ושימושים אסורים באותם מקרקעין, כך שנבנתה תוספת חדר שירותים של שני מ"ר בקומת הכניסה".

בגזר הדין הרשיעה השופטת ליאורה אדלשטיין את שלושת הנאשמים - שניים מהם בעלי הזכויות במקרקעין והאחראים לשימוש בהם ונאשמת נוספת שהשכירה בפועל את הנכס, וקנסה כל אחד מהם בסך 40 אלף שקל. כמו כן, הנאשמים חתמו על התחייבות על סך 80 אלף שקל למשך שנתיים שלא יבצעו עבירה דומה.

במקרה נוסף הגישה העירייה צו הפסקה שיפוטי לפי סעיף 236 לחוק התכנון והבנייה נגד בית מגורים ברחוב לוטוס בעיר בגין שימוש אסור במקרקעין. במסגרת הצו ביקשה העירייה לסגור את המבנה וזאת בעקבות שימוש אסור וללא היתר בבית המיועד למגורים, לרבות שימוש למטרות מסחריות. הצו קיבל תוקף בבית משפט השלום, וגם רשות הערעור על ההחלטה נדחתה.

"עיריית אילת לא תאפשר פגיעה באיכות חיי התושבים"

בעיריית אילת מציינים כי "בעיר מתבצעת כיום אכיפה בלתי מתפשרת כנגד וילות עסקיות, במסגרתה השיטור העירוני מקיים ביקורים יזומים בווילות אשר יש בהם חשד לביצוע שימוש אסור למלונאות. במקרה של עבירות רעש ניתנים כמובן קנסות ופעולות אכיפה וחקירה לרבות הגשת כתב אישום פלילי בגין שימוש אסור והוצאת צווים שיפוטיים לאיסור שימוש בווילות".

עוד מציינים בעירייה כי "בכל ביקור של השיטור העירוני בווילה עסקית המשמשת לשימוש מלונאי, מועבר במקביל דיווח לשלטונות המס ולמינהל ההנדסה בעירייה לצורך הכנת תיק חקירה והעברתו לתובע בהתאם. פעולות האכיפה הינן בגין שימוש אסור ושימושים חורגים בהתאם לחוק התכנון והבניה ויכולים להגיע לכדי ניתוק תשתיות חשמל ומים במקרים שבהם נעשה במקרקעין שימוש אסור".

אלי לנקרי, ראש עיריית אילת: "לנוכח העלייה החדה במספר הווילות המושכרות באופן מסחרי והפגיעה באיכות חיי התושבים הנגרמת כתוצאה מווילות עסקיות מרעישות, הנחיתי לפעול בנחרצות וללא פשרות מול בעלי הנכסים שעוברים על החוק. תופעת השימוש האסור בנכסים אשר גורמת למפגעי רעש בלתי סבירים ולסבל רב עבור השכנים לא יכולה להימשך, עיריית אילת לא תאפשר פגיעה באיכות חיי התושבים ותעשה שימוש בכל הכלים העומדים לרשותה על מנת למגר את התופעה המטרידה".