על רקע העלייה בתחלואה: במשרד הבריאות ממליצים להמשיך לעטות מסכות ולחסן ילדים במנה שלישית

פרויקטור הקורונה במשרד הבריאות, פרופ' סלמאן זרקא: "יש עלייה בווריאנט ba.5, שכנראה משנה את תמונת התחלואה" • בצוות לטיפול במגפות החליטו להמליץ על עטיית מסיכות במרחבים סגורים ובהתקהלויות • לדברי זרקא, שבים מחו"ל שחלו מתבקשים לעשות בדיקת PCR ולא אנטיגן, כדי שיהיה ניתן לעקוב אחרי הווריאנטים

פרויקטור הקורונה, פרופ' סלמאן זרקא / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
פרויקטור הקורונה, פרופ' סלמאן זרקא / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

בדיון הצט"מ (הצוות לטיפול במגפות) שהסתיים לפני זמן קצר (ד'), הצביעו חברי הצט"מ להמליץ על עטיית מסכות במרחבים סגורים ובהתקהלויות. לא מדובר בהמלצה לשוב ולחייב עטיית מסכות, אולם ההמלצה היא לאזרחים להפעיל שיקול דעת, לעטות מסכות בעיקר במקומות סגורים וצפופים, וכן במפגש עם אנשים בסיכון, אשר גם להם עצמם הומלץ להמשיך לעטות מסכות ככל האפשר.

נשקל חיסון חמישי לאוכלוסיות הסיכון, אך כרגע לא ניתנה המלצה על כך. הומלץ להמשיך לקדם את ההתחסנות בחיסון רביעי אצל האוכלוסיה עבורה הוא רלוונטי.

ילדים בני 5-11, להם הומלץ עד כה להתחסן בשתי מנות, יקבלו מעתה המלצה גם למנת דחף, אשר לדברי חברי הצט"מ היא "חבילת החיסון הבסיסית", עוד נאמר כי החיסון בשלוש מנות יהיה חובה עבור עובדי מערכת הבריאות.

המלצות אלה אינן החלטות, והן עדיין תלויות באישור של מנכ"ל משרד הבריאות.

אתמול נרשמו 4,500 מאומתים חדשים, לעומת 1,300 בלבד בשיא בשלישי לפני קצת יותר משבוע. מקדם ה-R למאומתים הוא 1.1, ואחוז הבדיקות החיוביות אתמול היה כ-20%. אתמול מתו שני חולים בקורונה, לאחר כמה ימים ללא נפטרים.

"לא יודעים אם מדובר בגל חדש"

בתדרוך היום אמר פרויקטור הקורונה במשרד הבריאות, פרופ' סלמאן זרקא: "צר לי שאנחנו נפגשים מחדש. תמיד אמרנו שהנגיף עדיין כאן. בתקופה האחרונה, היינו במצב של תחלואה נמוכה, כולל מקרים שנדרשו מידי יום לאשפוז. כעת יש עליה גם באחוז החיוביים, גם בכמות האנשים שנדרשים לאשפוז, ויש גם התפרצויות במגן אבות. אנחנו רואים שיש עליה של תת וריאנט ממשפחת האומיקרון שנקרא BA.5, שכנראה משנה את תמונת התחלואה".

"ה-R שאנחנו רואים לא יציב ומושפע מהשינויים בנטייה להידבק. כך שאנחנו לא יודעים אם מדובר בגל חדש, והאמת שאנחנו כבר לא בעידן של גלים אלא תחלואה מתמשכת", הוסיף זרקא.

זרקא ציין כי בידוד לחולים נשימתיים עדיין חשוב. הוא ציין כי מבקרים במוסדות בהם נמצאים אנשים בסיכון נדרשים עדיין לבצע בדיקת אנטיגן, ולמוסדות הללו ישנן בדיקות אנטיגן להציע למבקרים בחינם.

עוד ביקש זרקא כי הנכנסים מחו"ל שמרגישים תחלואה נשימתית, יבצעו בדיקת PCR כי באמצעות בדיקה זו, בניגוד לבדיקת אנטיגן, ניתן לעקוב אחרי הגנטיקה של הווירוסים הנכנסים לישראל ולזהות שינוי בווריאנט.

זרקא ציין כי: "אנחנו שמחים על החזרה לשגרה ואין בכך כדי לומר לציבור שבסיכון כי עליו לשוב ולהסתגר בבית. אנחנו מקווים שכולם יהנו מן הקיץ הקרוב, ויגנו על עצמם באמצעות כלים של מסיכה, חיסון ובדיקה".