הצוללת | פודקאסט

פרופ' דניאל כהנמן על השקעות, קץ האנושות ואיך להיות מאושרים

למה שופטים משחררים יותר אנשים אחרי ארוחת הצהריים? איך זה שרופאים רושמים יותר תרופות אופיאטיות כשהם עייפים? • זוכה פרס נובל לכלכלה, הפסיכולוג פרופ' דניאל כהנמן, מדבר על "רעש" בקבלת החלטות, וגם על טיפים לאושר ולאריכות ימים • האזינו 

פודקאסט הצוללת של גלובס - לעומק הסיפורים הכלכליים-חברתיים
פודקאסט הצוללת של גלובס - לעומק הסיפורים הכלכליים-חברתיים

את השיחה עם הפסיכולוג זוכה הנובל פרופ' דניאל כהנמן (88) אנחנו פותחים דווקא בדיון על המלחמה המתחוללת - עדיין - במזרח אירופה, בין רוסיה לאוקראינה. כמומחה בתחום של קבלת החלטות והטיות בהתנהגות האנושית, כהנמן מאתר רצף של טעויות גם בהתנהלות הרוסית. "זה ברור שהם טעו בתקיפת אוקראינה", הוא פוסק. "העובדה שפינלנד ושבדיה מבקשות כעת להצטרף לברית נאט"ו, לא הייתה צריכה להתקבל כהפתעה אצל הרוסים, אבל נראה שזו כן הייתה הפתעה", הוא אומר. "לא חשבו עד הסוף".

איך ייתכן שפוטין, שנחשב למנהיג חזק ומתוחכם, טעה באופן הזה? כהנמן מציע תרגיל מחשבתי שעשוי להמחיש את ההבדל בין שני סוגים של בעיות בשיפוט, שעומדים בלב מחקריו. הראשונה היא "הטייה", כלומר ממוצע הטעויות, והשנייה - שגם מככבת כעת בספר חדש - היא "רעש". "אם היינו אומרים שפוטין תקף את אוקראינה כי הוא מגזים בחשיבות של השימוש בכוח, וזה משהו שניכר ברבות מהחלטותיו, אז זו הטיה", מסביר כהנמן.

אבל אם פוטין קם בבוקר רעב, מזג האוויר היה קודר ומצב רוחו בשפל, ובגלל זה הוא תקף את אוקראינה, אז זה רעש?

"כן, זה סוג מסוים של רעש; רעש בתוך האיש".

את "רעש", שרואה בימים אלה אור בעברית בהוצאת מטר ובשיתוף כנרת זב"מ (תרגום: עפר קובר; עריכה: עידית נבו), כתב כהנמן עם הכלכלנים פרופ' אוליביה סיבוני מבית הספר הגבוה ללימודי תעשייה וניהול בפריז (HEC), ופרופ' קאס סאנסטיין מאוניברסיטת הרווארד. סאנסטיין גם היה שותף בכתיבת הספר Nudge, עם הכלכלן ההתנהגותי וזוכה הנובל ריצ'ארד ת'יילר, חברו הקרוב של כהנמן ושותף לכתיבה. "מי שבאמת פיתח את התחום שנקרא היום 'כלכלה התנהגותית' הוא ת'יילר", מצטנע כהנמן.

גילו של כהנמן נושק ל-90 אך הוא פורה ופעיל, ממשיך לפרסם ספרים ומאמרים, מתראיין תכופות - גם לפודקאסטים בישראל ובחו"ל כמו Sway של ניו יורק טיימס, ונראה נבוך - עדיין - מתשומת לב ומקומפלימנטים.

אילו עוד דוגמאות יש ל"רעש"? ואילו טיפים יש לכהנמן בתחום ההשקעות והאושר? האזינו לפרק השבוע של "הצוללת של גלובס".