המרוץ לדרכון: כל מה שצריך לדעת על התעודה שתאפשר לכם לצאת מהארץ

איך מוציאים דרכון? • לכמה זמן התוקף? • מה צריך להביא? • מה עושים אם אין תורים פנויים? • וכמה כל זה עולה?

דרכון ישראלי / צילום: Shutterstock
דרכון ישראלי / צילום: Shutterstock

הקיץ הגיע ואיתו כמובן התוכניות לחופשה ביעד נחשק בחו"ל. אלא שבשביל לצאת את גבולות הארץ זקוק כל תושב/ת לדרכון, תעודת הזהות שלכם בחו"ל.

איך מוציאים דרכון? אם בעבר היו חייבים המבקשים להגיע פיזית ללשכת האוכלוסין וההגירה ולהמתין זמן רב לתורם, הרי שהיום, בעידן הדיגיטל, אפשר להזמין תור מראש, באתר של הלשכה, וכך לקצר בהרבה את התור ביום שנקבע.

עם זאת, בישראל 2022, אחרי סגרי הקורונה המתמשכים שהחזיקו את רובנו בארץ, מסתבר שעצם הזמנת התור לא פשוטה כל כך, ורבים נתקלים בעיכובים ניכרים. הסיבה היא שבמהלך מגיפת הקורונה תוקפם של דרכונים רבים פג, אבל הישראלים שנותרו בארץ, כמו רבים אחרים במדינות העולם, לא שמו לב לכך, וכעת, עם החזרה לשגרה והרצון המחודש לראות עולם, נוצר צוואר בקבוק בלשכות האוכלוסין, והתורים מתארכים.

כפתרון, מציעה המדינה אפשרות להוציא דרכון זמני, שתוקפו לשנתיים והוא מתקבל על המקום, אבל מחירו גבוה יותר. אפשרות נוספת היא להוציא את הדרכון ממש ברגע האחרון, בשדה התעופה, אבל אז המחיר קופץ אפילו עוד. לפירוט המחירים - ראו למטה.

התוקף בדרכון - לא התוקף האמיתי

עוד פרט שחשוב לדעת הוא שלצורך מעבר בשדות תעופה, גם בארץ וגם בחו"ל, תוקף הדרכון, כפי שמופיע במסמך עצמו, הוא לא התאריך האמיתי שקובע, אלא כמה חודשים לפניו. לכן ליתר ביטחון ברשות האוכלוסין ממליצים שתוקף הדרכון לא יהיה נמוך משישה חודשים, כדי שלא תיתקעו חלילה במדינה זרה כשהדרכון לא בתוקף.

מכל מקום, חשוב לדעת כי כיום המדינה מנפיקה דרכונים דיגיטליים בלבד, הנקראים גם דרכונים ביומטריים וכרוכים בהשארת טביעות אצבעות של מבקש הדרכון במאגר ייעודי של המדינה. למי שבכל זאת חושש לפרטיותו במציאות החדשה, ניתנת האפשרות לבקש שטביעת האצבע לא תישמר במאגר, אבל "המחיר" הוא שתוקף הדרכון יהיה לחמש שנים בלבד, בעוד שתוקפו של דרכון ביומטרי כולל השארת טביעת האצבע הוא עשר שנים.

דרכון לילדים מתחת לגיל 18 יהיה תקף לתקופה של חמש שנים בלבד, שבסופן לא תתאפשר הארכת תוקף הדרכון, ונדרשת הגשת בקשה לדרכון חדש.

צילום התמונה לדרכון יתבצע בלשכה בעת תהליך ההרכשה. אין צורך להביא תמונות דרכון. הדרכונים הביומטריים הנמצאים כיום בשימוש מכילים לרוב את הפרטים הבאים: שם, מספר דרכון, לאום, תאריך לידה, מין, תאריך תוקף, תמונות פנים, טביעות האצבעות וקשתית העין.

מה צריך להביא איתכם? תעודת זהות בלבד. זה המסמך הרשמי היחיד שתופס. לילדים מתחת לגיל 18 - אם יש להם תעודת זהות, יש להביאה. אם לא, יש להביא תעודת זהות של אחד ההורים.

כמה זה עולה?

את האגרה אפשר לשלם מראש באינטרנט באמצעות כרטיס אשראי. אפשר גם לשלם בעת ההגעה ללשכות רשות האוכלוסין וההגירה, אבל שם זה יעלה יותר.

דרכון ראשון מעל גיל 18 וחידוש דרכון יעלה לכם 275 שקל בלשכה, 255 שקל אונליין בקיץ, ו-160 שקל אונליין בחורף.

אם הדרכון אבד או נגנב, זה יעלה 560 שקל בלשכה, 540 שקל אונליין בקיץ, ו-445 שקל אונליין בחורף.

דרכון זמני יעלה 435 שקל לבגיר ו-215 שקל לקטין.

אם אין ברירה, ואתם חייבים להוציא דרכון בשדה התעופה, תשלמו 845 על דרכון חדש, ו-1,130 שקל אם הדרכון נגנב או אבד לכם.

למדריכים נוספים באתר הון:

איך משקיעים בדולר - יתרונות וחסרונות

* המדריך נכתב על ידי מערכת אתר הון, מדריכים פיננסים. המידע והנתונים במדריך אינם מהווים המלצה לרכוש או למכור נכסים כלשהם; וכן אינם תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים של כל אדם.