האיחוד האירופי יעביר בקרוב סיוע בהיקף של יותר מ-224 מיליון אירו לרשות הפלסטינית

נציבת האיחוד האירופי, אורסולה פון דר ליין, הודיעה כי האיחוד יפשיר את כספי הסיוע לפלסטינים שהוקפאו אשתקד על רקע הדרישה לשינוי תוכני ספרי הלימוד ברשות בשל הסתה נגד ישראל והיהודים • האיחוד יעביר בקרוב את הסיוע המובטח, בהיקף של יותר מ-224 מיליון אירו • גורם רשמי באיחוד אומר כי הארגון שומר לעצמו את האפשרות לנקוט בצעדים אם יהיה צורך בכך 

נשיאת הנציבות האירופית, אורסולה פון דר ליין, בביקורה ברמאללה, מוקדם יותר היום / צילום: Associated Press, Nasser Nasser
נשיאת הנציבות האירופית, אורסולה פון דר ליין, בביקורה ברמאללה, מוקדם יותר היום / צילום: Associated Press, Nasser Nasser

האיחוד האירופי יפשיר את כספי הסיוע לפלסטינים שהוקפאו בשנה שעברה על רקע הדרישה האירופית, בתמיכת משרד החוץ הישראלי, לשינוי תוכני ספרי הלימוד ברשות בשל ההסתה נגד ישראל והיהודים. בביקורה של נשיאת נציבות האיחוד אורסולה פון דר ליין ברמאללה היא הודיעה לראש ממשלת הרשות הפלסטינית מוחמד א-שתאייה כי האיחוד יעביר בקרוב את הסיוע המובטח בהיקף של יותר מ-224 מיליון אירו.

בכך מוותר למעשה האיחוד על ההתניה שנקבעה קודם לכן להעברת לפחות חלק מהכספים, ולפיה על הרשות לעשות שינוי של ממש בספרי הלימוד שלה, ולהסיר מהם את דברי ההסתה.

האיחוד שומר לעצמו את האפשרות לנקוט בצעדים אם יהיה צורך בכך

בתשובה לשאלת גלובס אומר גורם רשמי באיחוד כי האיחוד לא כופה על שותפיו ביצוע רפורמות וכי הרשות כבר עשתה שינויים בנושא ואלה מתבצעים בשנים האחרונות. לדבריו, האיחוד לא מממן את ספרי הלימוד, אבל עמדתו הנחרצת היא שמערכת החינוך הפלסטינית צריכה לשקף ערכים של סובלנות כלפי האחר, קיום משותף וקידום שלום. לבסוף נאמר כי האיחוד שומר לעצמו את האפשרות לנקוט בצעדים אם יהיה צורך בכך - משמע, אם יוכח שההסתה עוד קיימת.

נזכיר כבר באפריל 2021 אימצה הוועדה לביקורת על התקציב באיחוד האירופי את עמדת הנציג ההונגרי, לפיה העברת הסיוע תותנה בשינוי תוכנית הלימוד הפלסטינית. באופן טבעי, משרד החוץ הישראלי תמך בהתניית העברת הכספים בשינוי מהותי במערכת החינוך הפלסטינית. בחשבון הטוויטר הרשמי של שר החוץ יאיר לפיד, נכתב: "אחרי לא מעט מאמצים שלנו (וקרדיט מגיע גם לשר לשעבר יובל שטייניץ), האיחוד האירופי מתחיל להתייצב באופן נחרץ נגד ההסתה הנפשעת בספרי הלימוד הפלסטינים. בפעם הראשונה שהתקציבים הוקפאו עד שההסתה תיפסק".

מנגד, השר עיסאווי פריג' סבור כי המאמצים של הפלסטינים כבר ניכרים וכי השהיית העברת הכספים אינה נכונה. "הפלסטינים מבטיחים שיעשו את השינוי הנדרש במערכת החינוך, ודוחות שונים של ועדות אירופיות מעידים שהתחילה מגמה של שינוי", אמר השר לגלובס. "אנחנו לא יכולים לדבר על חיזוק כלכלי של הרשות ולבקש מהאירופים לסייע להם, ומנגד לפעול לעצירת הכספים".

כאמור הנציבה פון דר ליין הודיעה על חידוש הסיוע ועל המשך התוכנית החמש שנתית של העברת יותר ממיליארד אירו לרשות הפלסטינית. בתוך ההעברה שעליה בישרה הנציבה גם כ-36 מליון אירו המיועדים לפרוייקטים של הרשות במזרח ירושלים, בשל מה שהוגדר הידרדרות המצב החברתי-פוליטי של האוכלוסיה הפלסטינית במזרח העיר. עוד כמה עשרות מליונים מיועדים לשני פרוייקטים ברצועת עזה: הקמת מתקן התפלה והנחת צינור גז לתחנת כוח.

בתוך כך, נשיא ארצות הברית ג'יו ביידן יגיע בחודש הבא לביקור בישראל והמזרח התיכון. הביקור יפתח ב-13 ביולי בישראל, משם יעבור ביידן למצרים ולמקצת מדינות המפרץ ובראשן סעודיה. הביקור נועד בין השאר לקדם את המהלך האזורי של שיתוף פעולה מול הסכנה האיראנית וגם לקדם פרוייקטים אזוריים נוספים. ביידן יבקר גם ברשות הפלסטינית וצפויה הצהרה מדינית שלו.