בציפייה מתוחה להחלטת הפד היום: 500 S&P נכנס עמוק יותר לטריטוריה דובית

משקיעים מחכים להחלטת הריבית הבאה של הפד, הצפויה להיות מוכרזת היום • ריק פיטקירן, מנהל השקעות ראשי: "הדרך שבה נבנה מחדש תהיה שקטה יותר – זו לא תהיה חזרה ישרה למניות בספקולציה גבוהה"

בורסת וול סטריט / צילום: Shutterstock
בורסת וול סטריט / צילום: Shutterstock

מדד S&P 500 המשיך לרדת אתמול, יום אחרי שסגר בשוק דובי בפעם הראשונה מאז 2020.

המדד המייצג את השוק ירד באופן ב־14.15 נקודות, או 0.4%, ל־3735.48 נקודות, ובכך סיים את מושב המסחר נמוך יותר לאחר שזיגזג בין עליות וירידות במשך רוב היום. מדד נאסד"ק המשולב עלה ב־19.12 נקודות, או 0.2%, ל־10828.35 נק'.

ביום שני מדד S&P 500 ירד ב־3.9% כשהשווקים בעולם דשדשו בגלל חששות שבנקים מרכזיים גדולים יצטרכו לנוע יותר באגרסיביות ממה שהיה צפוי על מנת להיאבק באינפלציה. נתונים שפורסמו בשבוע שעבר לגבי המחירים לצרכנים בארה"ב תמכו בחששות אלה, כשהאינפלציה הגיעה לרמה הגבוהה ביותר ב־40 שנה.

ה־S&P 500 ירד בינתיים ביוני ב־9.6%, הביצועים הגרועים ביותר שלו בעשרה מושבי המסחר הראשונים של החודש מאז 2008. המדד ירד ב־22% מהשיא הקודם בסגירה, אליו הגיע בתחילת ינואר.

"מצב הרוח רע", אמר מייקל מולייני, מנהל מחקר שווקים עולמיים ב־Boston Partners. "ההיסטוריה לא מבשרת לשוק טובות כשהוא יורד לטריטוריה של שוק דובי".

בשווקים דוביים קודמים מאז מלחמת העולם השנייה, מדד S&P 500 ירד בעוד 12.4% בממוצע מהתאריך שבו נרשמו ירידות של 20%, כך מראים הנתונים של מולייני.

הצטברות של זעזועים למשקיעים מצטרפים לחשש שמאמצי הפדרל ריזרב להילחם באינפלציה ידחפו את כלכלת ארה"ב לכיוון מיתון. הפדרל צפוי לפרסם החלטת מדיניות מוניטרית היום, בסיום פגישה בת יומיים. הוול סטריט ג'ורנל דיווח ביום שני שקובעי המדיניות שוקלים העלאה של הריבית ב־0.75%. שווקים עתידיים תמחרו סבירות של יותר מ־90% שהעלאת ריבית בגובה כזה תוכרז, על פי נתוני מפעילת הבורסה קבוצת CME.

מיתון עלול לפגוע ברווחי חברות ולהטות חברות חלשות יותר לעבר כישלון. אינדיקטור אחד שמסתכלים עליו מקרוב הבהב לאות אזהרה שמיתון אולי מגיע: ההבדל בעקומות התשואה בין אגרות חוב ממשלתיות בתוקף שנתיים ובתוקף לעשר שנים התהפך מדי פעם בימים שני ושלישי. הפער בין שתי התשואות האלה התרחב בסוף יום שני ל־0.0522%, לפני שהשתטח ביום שלישי בבוקר. עקומת התשואה האמריקאית שינתה כיוון פעם אחרונה באפריל.

התשואה על אגרות חוב של משרד האוצר לעשר שנים טיפסו ל־3.482%, עלייה מ־3.371% ביום שני. המחירים עולים כשהתשואות יורדות.

מדד מחירי היצרנים, מדד של האינפלציה ליצרנים מקומיים, עלה ל־10.8% על בסיס של 12 חודשים בחודש שעבר. מאי היה החודש השישי הרצוף שבו היו עליות דו ספרתיות במחירים ליצרנים.

בעוד ששווקים רבים היו תחת לחץ השנה, העלייה בשיעורי הריבית משפיעה במיוחד על הימורים ספקולטיביים, כולל מניות של חברות המפסידות כסף שפעם היו חביבות המגיפה. שיעורי ריבית גבוהים יותר על נכסים שנחשבו למקלט בטוח כמו אג"ח ממשלתיות נוטים להקטין את המשיכה היחסית של השקעות בסיכון גבוה יותר - ואת הערך הנתפש של תזרים המזומנים בעתיד- ובמקביל הם מעלים לחברות את עלויות ההלוואה.

"אני לא חושב שאנחנו הולכים לקראת שום דבר שנראה כמו שיקום בצורת V", אמר ריק פיטקירן, מנהל השקעות ראשי במשרד המנוהל על ידי כמה משפחות בפנסילבניה Pitcairn, בהתייחסות לשוק המניות. "הדרך שבה נבנה מחדש תהיה שקטה יותר - זו לא תהיה חזרה ישרה למניות בספקולציה גבוהה".

מניות של חברת התוכנה אורקל זינקו ב־10%, ל־70.72 דולר לאחר שדיווחה על עלייה במכירות הרבעוניות שעברה את ציפיות האנליסטים, מונעת על ידי מחלקת מחשוב הענן. מניות יצרנית הנפט Continental Resources עלו ב־9.72 דולר, או עלייה של 15% ל־74.22 דולר למניה אחרי שהמיליארדר הרולד האם הציע לקנות את המניות שעדיין אינן בבעלות משפחתו תמורת כ־4.3 מיליארד דולר.

בורסת הקריפטו קוינבייס ירדה ב־43 סנט, או כ־0.8%, ל־51.58 דולר למניה, לאחר שהודיעה שתקטין את כוח העבודה שלה בכמעט חמישית. בג'י פי מורגן קיצצו את מחיר היעד למניה.

הביטקוין נותר תחת לחץ לאחר מכירות גדולות בימים האחרונים. המטבע נסחר תמורת כ־21,992 דולר נכון לחמש בערב לפי שעון החוף המזרחי ביום שלישי, והפסיד 5.4% ב־24 השעות שלפני כן. מאז שיא שקבע בנובמבר, ירד הביטקוין בערכו בשני שליש.

בסחורות, חוזים עתידיים על נפט ברנט, הבנצ'נרק העולמי, ירדו ב־0.9% וסגרו ב־121.17 דולר.

מחוץ לארה"ב, מדד סטוקס אירופה 600 של כל מדינות אירופה ירד ב־1.3%. במסחר באסיה והפסיפיק, מניות אוסטרליות היו בראש ההפסדים לאחר שהשוק נפתח מחדש בסיום חופשה. מדד S&P/ASX200 בסידני מחק 3.5%, הירידה הגדולה ביותר באחוזים ליום אחד במדד הזה במשך יותר משנתיים.

מדד שנחאי המשולב עלה אתמול ב־1%, בעוד שמדד האנג סנג בהונג קונג סגר בגרף שטוח. הניקיי 225 היפני ירד ב־1.3%.