"נזק עצום לעובדי החברה": הסכסוך בין הטייסים להנהלה באל על הגיע לבית הדין

אל על הגישה בקשה דחופה לבית הדין האזורי לעבודה כנגד הסתדרות העובדים הכללית החדשה וכן כנגד ועד הטייסים, אך לאחר דיון ממושך בית הדין האזורי לעבודה דחה את בקשת אל-על להוצאת צווים ולא השתכנע שהם אינם מבצעים את הטיסות כנדרש • המחלוקת החריפה בין הצדדים נובעת מדרישות הטייסים לחזור לרמות השכר שסיכמו מול הנהלת החברה בשנת 2018

מטוס אל על / צילום: מיכל רז-חיימוביץ'
מטוס אל על / צילום: מיכל רז-חיימוביץ'

הסכסוך בין הנהלת אל על וטייסיה יגיע לבית הדין לעבודה. אחרי ביטולי טיסות שהתרחשו גם היום במסגרתם שובשו למאות נוסעים תוכניותיהם גם בהתראה קצרה לפני מועד הטיסה ליעדים שונים - פרסמה החברה כי הגישה ״בקשה דחופה לבית הדין האזורי לעבודה תל אביב, כנגד הסתדרות העובדים הכללית החדשה וכן כנגד ועד הטייסים ("ועד אצ"א"), במסגרתה התבקש צו ארעי בסכסוך קיבוצי במעמד צד אחד, וכן צווים זמניים וקבועים שעניינם בקשה לקבלת צו האוסר על הטייסים וועד אצ"א, לנקוט בצעדים ארגוניים ולשבש יציאת טיסות של החברה, וכן מורה להם לקיים שקט תעשייתי תוך קיום לוח הטיסות כמתוכנן".

לאחר דיון ממושך בית הדין האזורי לעבודה דחה את בקשת אל-על להוצאת צווים ולא השתכנע שהם אינם מבצעים את הטיסות כנדרש.

‏סגנית הנשיאה בבית הדין, ד״ר אריאלה גילצר-כץ, קבעה כי יש לקיים מו״מ אינטנסיבי להשבת תנאי הטייסים לתנאים שהיו ערב משבר הקורונה באופן מיידי ולפתרון יחסי העבודה בחברה. מדי שלושה ימים ידווחו הצדדים על ההתקדמות לבית הדין.

מוקדם יותר פרסמו טייסי החברה תגובתם למתרחש בין הצדדים ולפיה, ״על אף כל ניסיונותינו לקיים הידברות עם החברה על מנת למצוא פתרונות, הנהלת אל על בחרה לפוצץ היום את המשא ומתן שקיימנו. גם בתנאים אלו, הטייסים יוסיפו לקיים את כלל הסכמי החברה ככתבם וכלשונם והם קוראים לחברה לעשות זאת גם״.

המחלוקת החריפה בין הצדדים נובעת מדרישות הטייסים, שמספרם כיום עומד על כ-500 לחזור לרמות השכר שסיכמו מול הנהלת החברה בשנת 2018 (גם אז לאחר מאבק). בתקופת הקורונה שכרם קוצץ ב-31% בהסכם קיבוצי התקף עד לשנת 2026.

הטייסים גם מבקשים להיפרד מהוועד הכללי של נציגות העובדים ולעבור ולפעול כיחידת מקח עצמאית.

הטייסים טוענים לעומס עבודה שלא תואם את היקף הטייסים (בעקר לצי ה737) ומכאן לקושי באיוש טיסות המשובצות בלוז. יתרה מכך, הנהלת החברה מבקשת להשמיש את ארבעת מטוסי ה-777 של החברה ולהציבם בצי. מטוסים אלה דורשים הכשרה ורענון גם לצוותים.

בהודעתה לבורסה מתייחסת אל על לנושא כי הבקשה שהוגשה לבית הדין ״מורה לוועד אצ"א להישמע באופן מלא להוראות החברה בנושא החזרה לכשירות והפעלה של מטוסי 777 של החברה״ עוד צוין כי ״החברה ממשיכה לפעול על מנת להשיב את הפעילות לסדרה וכן פועלת לצמצום הפגיעה בציבור לקוחותיה כתוצאה מהשיבושים בלוח הטיסות, וכן שואפת ליחסי עבודה תקינים עם כלל עובדיה״.

יחסי העבודה "על סף רתיחה"

את הודעות הביטול לטיסות שקיבלו הנוסעים גם זמן קצר לפני טיסתם נימקה להם אל על בצמד המילים ״נסיבות מבצעיות״, אלא שכתב התביעה שהגישה אל על לבית הדין מפנה את האצבע המאשימה ישירות לטייסים המסבים ״נזק עצום לעובדי החברה ולחברה.. העובדות מדברות בעד עצמן. מדובר בשביתה קשה, חריפה, פוגענית וחמורה״.

את יחסי העבודה בחברה הגדירו בהנהלה ״על סף רתיחה״: ״לא למותר לציין, כי החברה מצויה בעיצומו של המשבר העסקי החריף והחמור שידעה בתולדותיה והיא פועלת תחת 'הערת עסק חי' - שמשמעותה שקיים ספק משמעותי בדבר המשך קיומה כעסק חי בפרק הזמן של השנה הקרובה".

אל על מציינת כי ״המשבר לא פסח על החברה״ שצברה הפסד מצטבר של מיליארד דולר. יצוין כי עם פרסום דוחותיה לרבעון אל על הציגה גידול בהכנסות ואופטימיות לאור הביקוש הגואה לטוס. בכתב התביעה אל כל מציגה את מצבה כקריטי ושביר. החברה מציינת כי מכרה עשרות אלפי כרטיסים לטיסות שאולי לא יתקיימו אחרי שגם טיסות להחזרת כשירות בוטלו בנימוק של אנשי צוות האוויר ל-Sick.

ההנהלה מאשימה את הטייסים בכך שגרמו ל״אירוע רב נפגעים״ בכך שלא עברו הכשרה למטוסי ה-777 אליהם מכרה אל על כרטיסים לקווים ששיבצה אליהם מטוסים אלה. בנוגע לביטולי הטיסות בחודש מאי 2022 טוענת אל על כי 419 אנשי צוות [קברניטים וקצינים ראשונים] בצי 737 ובצי 7877 הודיעו שלא יתייצבו לטיסות עקב sick [מדובר בשיעור של 13% מכלל הפעילות הטיסתית].

למען ההשוואה, בתקופה המקבילה בשנת 2019 מדובר ב-150 אנשי צוות [קברניטים וקצינים ראשונים] בצי 737 ובצי 7877 [מדובר בשיעור של 3.17% בלבד מכלל הפעילות הטיסתית].

״כך גם למען ההמחשה, שיעור הסיקים בחודש מאי 2022 בצי 7877 הגיע בשיאו גם ל-50% אחוזים - דהיינו, חצי מהפוזיציות המאויישות בצי בימים מסוימים, ירדו כתוצאה מ'סיקים'. לא צריך להיות מומחה בתעופה כדי להבין שעת מחצית או שליש או אפילו רבע מהטייסים או כמעט 15% בממוצע המשובצים לטיסה 'פותחים סיקים' - ועת שיעור ה'סיקים' גדול בלמעלה מ-400% ממה שהיה בתקופה מקבילה בעבר - המדובר בנתון חריג ביותר״.