קרן הגידור הגדולה בעולם מהמרת ב-5.7 מיליארד דולר נגד שוק המניות האירופי

קרן ברידג'ווטר מחזיקה בפוזיציות שורט של 5.7 מיליארד דולר נגד מניות אירופיות, בהן פוזיציה של מיליארד דולר נגד יצרנית המוליכים למחצה ההולנדית ASML • לא ברור אם ההימורים של ברידג'ווטר מכוונים לרווח טהור ממניות יורדות, או שמדובר בחלק מאסטרטגיית גידור רחבה יותר בחברה

ריי דליו, מייסד ברידג'ווטר / צילום: Associated Press, Ng Han Guan
ריי דליו, מייסד ברידג'ווטר / צילום: Associated Press, Ng Han Guan

ברידג'ווטר, קרן הגידור הגדולה בעולם, התגלתה כמחזיקת פוזיציית השורט הגדולה ביותר של מניות אירופיות - הקרן הימרה נגדן ביותר מ-5.7 מיליארד דולר, בניסיון להרוויח מירידת ערך אפשרית.

לפי נתונים רגולטוריים שנאספו על ידי בלומברג, הפורטפוליו של ברידג'ווטר כולל פוזיציה של מיליארד דולר נגד יצרנית המוליכים למחצה ההולנדית ASML, כמו גם פוזיציית שורט בשווי של כ-752 מיליון דולר נגד TotalEnergies SE הצרפתית. לפי הדיווחים, הפירמה נכנסה החודש לפוזיציית שורט ל-18 חברות באירופה בסך הכל.

שורט (מכירה בחסר) היא שיטה ליצירת רווחים כשנייר ערך נמצא בירידה. הסוחר מקבל בהשאלה נייר ערך מבעליו ומוכר אותו בשוק. לאחר זמן מסוים הוא רוכש אותו מחדש על מנת להחזירו לבעליו. אם בינתיים חלה ירידה בשערו של נייר הערך, מחיר המכירה גבוה ממחיר הקנייה, והעסקה הייתה רווחית. כעת זה כלי שימושי במיוחד לקרנות גידור עם מניות גלובליות שצוללות לתוך שוק דובי, תחת לחץ מעליית הריבית והאינפלציה.

סך פוזיציות השורט עשוי להיות אפילו גבוה יותר

לא ברור אם ההימורים של ברידג'ווטר מכוונים לרווח טהור ממניות יורדות, או שמדובר בחלק מאסטרטגיית גידור רחבה יותר בחברה, המשתמשת במודלים כמותיים להשקעה. סך פוזיציות השורט עשוי להיות אפילו גבוה יותר, מכיוון שחברות השקעות לא נדרשות לחשוף פוזיציות קטנות יותר. ברידג'ווטר, שמנהלת כ-150 מיליארד דולר בנכסים, מחזיקה כעת בשורט הגדול ביותר באירופה, בהתבסס על שווי הפוזיציות שלה.

גרג ג'נסן, מנהל השקעות משותף בקרן, סירב להגיב ספציפית על ההימור נגד השוק האירופי, אך אמר בריאיון לבלומברג כי נכסים עולים מ"החיות המושהית" שנוצרה על ידי נזילות מתמדת מהבנקים המרכזיים. ההתאמות הן פתאומיות, אך קטנות בהשוואה לעלייה בעשור האחרון, הוסיף. בשבוע שעבר טען ג'נסן כי "אנחנו בעולם שונה בתכלית ומתקרבים להאטה. כדי להפחית את האינפלציה ליעד של 2%, הפד יכול להסתמך בגדול על אסטרטגיה של מכירת בטוחות מהפורטפוליו, מה שעלול 'לסדוק את הכלכלה' וכנראה לסדוק גם את [החברות] החלשות יותר בכלכלה". 

לדבריו, "עדיין יש מהלכים מאוד גדולים בנכסים פיננסיים באירופה ובארה"ב. זה מה שאנחנו רואים, והעמדות שלנו הן בעצם סוג של הגנה עצמית מפני סביבה מהסוג הזה".

בריאיון לעיתון "לה רפובליקה" השבוע אמר ריי דליו, מייסד קרן ברידג'ווטר, כי הוא רוכש נכסים המציעים הגנה מפני אינפלציה תוך התרחקות מחובות ומדינות בסיכון לסכסוכים פנימיים או מלחמה.

שורט במניות זו אסטרטגיה שגרתית עבור ברידג'ווטר - ההימור שלה ב-14 מיליארד דולר נגד חברות אירופיות ב-2020 כלל גם שורט נגד ASML, והפירמה משכה תשומת לב עוד ב-2018 לאחר שהימרה ב-22 נגד מניות ביבשת.

"מעדיפים נכסים מגודרים לאינפלציה"

בראיון לרשת CNBC דליו אמר כי לדעתו הבנק הפדרלי לא יוכל להעלות את הריבית לרמה מספיק גבוהה כדי לספק תשואה ריאלית למשקיעים. "אם הריביות יעלו ב-3% או 4%, זה לא יהיה מספיק כדי לפצות על שיעור האינפלציה", הסביר.

דליו, שכבר אמר בעבר ש"מזומן הוא זבל", חזר על כך בראיון, אך התייחס גם לשוקי המניות. "כמובן שמזומן הוא עדיין זבל. אתה יודע כמה מהר אתה מאבד כוח קנייה במזומן?", שאל את אנדרו רוס סורקין בפורום הכלכלי העולמי בדאבוס, "אבל מניות הן עוד יותר זבל. כאשר ישנה דינמיקה בעייתית בשווקים העולמיים כפי שקורה כעת, כולם נמצאים בלונג במניות. כולם רוצים שהכל יעלה, והבנק הפדרלי רוצה שהכל יעלה. אז מה הם עשו? הם חילקו כסף ואשראי והזינו בכך את הקדחת. לדעתי אנחנו עומדים בפני סביבה של תשואות ריאליות שליליות. אז כשחושבים על איך לגוון את תיק ההשקעות, צריך לזכור שלא הכל יכול לעלות. השיטה לא עובדת כך".

"יש נכסים שכדאי להחזיק בזמן הידוק ויש נכסים להחזיק בזמן הקלה. בשני המקרים, כרגע, אנחנו לא רוצים להחזיק בנכסי חוב אלא מעדיפים נכסים מגודרים לאינפלציה", אמר דליו לאחרונה בריאיון לפיינשל ריוויו האוסטרלי.

בראיון שהעניק ל-CNBC דליו אף אמר כי הביטקוין מהווה חלק, גם אם קטן, מתיק ההשקעות שלו. "אני חושב שבלוקצ'יין הוא נהדר. אבל בוא נקרא לו זהב דיגיטלי. אני חושב שזה דבר שיש לו מקום קטן ביחס לזהב ולנכסים אחרים, בצל הצורך בגיוון ובמציאת תחליף לזהב", הסביר.