רשות המסים תיקנה שווי של עסקה למרות התיישנות השומה

דיווח שגוי על פרטי עסקה וסוגיית ההתיישנות העלתה בפני ועדת ערר שאלה מהותית: האם עקרון גביית מס אמת גובר על עקרונות סופיות השומה

רשות המסים בישראל / צילום: איל יצהר
רשות המסים בישראל / צילום: איל יצהר

מה קורה כאשר טעות בחישוב המס מתגלה בחלוף זמן רב, כאשר השומה שבה נעשתה הטעות כבר התיישנה ורשויות המס אינן יכולות לתקנה?

● "ניאבק כדי שרשות המסים לא תכשיל חישוב מס נפרד לזוגות" 
● "ילד הפלא" של שוק ההון הפסיד: העליון קבע כי כספים שחולטו לא ייחשבו כהוצאה מוכרת במס

עובדות המקרה: מקרה כזה הגיע לפתחה של ועדת הערר בעניין דן מזרחי. מר מזרחי רכש ב־2007 שתי חנויות זהות, ושילם תמורת כל אחת סכום זהה - 270 אלף שקל. ב־2010 הוא מכר חנות אחת בתמורה לסכום כפול מהשווי שבו רכש אותה - 540 אלף שקל. בדיווח למנהל מיסוי מקרקעין הצהיר מזרחי על שווי הרכישה בסכום ששילם על שתי החנויות יחד, היינו 540 אלף שקל, ולכן ממילא לא היה רווח חייב במס. מנהל מיסוי מקרקעין בדק את הדיווח לא הבחין בטעות ואישר אותו, ככל הנראה מתוך חוסר תשומת לב.

בשנת 2018 מכר מר מזרחי את החנות השנייה, בסכום של 370 אלף שקל, אולם הפעם, במסגרת הדיווח הצהיר רק על מחצית שווי הרכישה, דהיינו - שווי הרכישה של אותה חנות בלבד ולא של שתי החנויות. מנהל מיסוי מקרקעין בדק את הדיווח וגילה את הטעות שנפלה בדיווח על מכירת החנות הראשונה, ועל כן החליט לקבוע את שווי הרכישה לחנות השנייה על 0.01 שקל, כלומר שיצטרך לשלם את מלוא המס על תמורת המכירה.

טענות מנהל מיסוי מקרקעין היו שמר מזרחי כבר ניצל את שווי הרכישה של חנות זו במסגרת מכירת החנות הראשונה ולא ניתן לנצלו פעמיים. עוד טען המנהל ששימוש זה בשווי הרכישה יביא להתעשרותו של מר מזרחי על חשבון הקופה הציבורית. לפיכך, יש לעמוד על עקרון גביית מס אמת ולא להתיר לו כלל שווי רכישה בניכוי במכירת החנות השנייה.

טענות מר מזרחי היו שלא ניתן לתקן היום את השומה משנת 2010 מכיוון שהיא התיישנה, ואי־מתן שווי הרכישה האמיתי במכירה הנוכחית כמוהו כעקיפת עקרון ההתיישנות, שכן רשויות המס מתקנות שלא כדין את הטעות שעשו בעבר. כמו כן, לטענת מר מזרחי, אין ספק ששומת מכירת החנות הראשונה אכן הייתה שגויה, אולם מנהל מיסוי מקרקעין בדק אותה אישר אותה וגם הייתה לו את מסגרת הזמן הקבוע בחוק לתקנה (ארבע שנים). מאחר שהוא לא עשה זאת, הוא אינו יכול לתקן היום את הטעות.

ההחלטה: ועדת הערר קיבלה את עמדת רשות המסים וקבעה כי עקרונות מס אמת ורציפות המס גוברים על עקרונות סופיות השומה וההסתמכות. הוועדה קבעה כי לא ניתן להסתמך רק על חלוף הזמן מהדיווח והתיישנות השומה ולמנהל מיסוי מקרקעין יש סמכות לתקן במכירה השנייה את השגיאה שנעשתה במכירה הראשונה כחלק מעקרונות מס אמת ורציפות המס.

המשמעות: גם אם נפלה טעות בהחלטת רשויות המס ועל אף שחלף המועד לתיקון השומה על ידן, נפתחה להן האפשרות לתקן את הטעות ב"דלת האחורית". בשורה התחתונה, תוצאת פסה"ד משמעותה הטלת מס ללא הוראת מפורשת בחוק אלא מכוח עקרון גביית מס אמת.

ו"ע 58771-02-20

הכותב מבעלי משרד מאיר מזרחי ושות'