האינפלציה בארה"ב גבוהה מאי פעם? ועוד פייקים על מצב הכלכלה העולמית

האינפלציה מזנקת במדינות רבות בעולם, המחירים עולים, ואיתם גם הפייקים • המשרוקית של גלובס

מתוך פוסט ויראלי בפייסבוק, 12.6.22
מתוך פוסט ויראלי בפייסבוק, 12.6.22

הדיור, המזון, הדלק ומה לא? כשהפוליטיקאים בישראל נשאלים על עליות המחירים ועל האינפלציה שמרימה כאן ראש, הם מקפידים לספר לנו שזאת בעיה שמטרידה אזרחים וממשלות בעולם כולו. ואכן, הפעם, באופן חריג, אנחנו לא כאן כדי לספר לכם שהם טועים. שורה של אירועים גלובליים הובילו לכך שהעולם כולו מתמודד כיום עם דאגות ובעיות דומות. ואיפה שיש דיון כלכלי ער וחששות של לא מעט אזרחים לגבי מצבם הכלכלי יש גם לא מעט פייק, וסתם טעויות או הטעיות. אספנו כמה דוגמאות בולטות.

היה כבר. האם יכול להיות שהנשיא ג'ו ביידן הצליח להביא את האינפלציה בארה"ב לשיא של כל הזמנים? פוסט בחשבון פייסבוק העלה את הטענה הזאת בצירוף איור היתולי מעולמה של סדרת הטלוויזיה "בוב ספוג" וזכה לכ-35 אלף שיתופים. ומה מספרות העובדות? שהאינפלציה בארה"ב, שכבר עברה את ה-8% בחישוב שנתי, היא אמנם הגבוהה ביותר שהמדינה ידעה ב-40 השנים האחרונות, אבל כאן זה נעצר. בודקי העובדות של Lead Stories הראו כי היו כבר 12 שנים שבהם האינפלציה הייתה גבוהה יותר. האחרונה שבהן היא 1981, אבל הרמה הייתה גבוהה יותר גם ב-1980, בשלוש שנים בשנות ה-70 (79', 75' ו-74') וגם במהלך או בשנים שקרובות לשתי מלחמות העולם.

דלק למדורה. אחד הדברים שהאמריקאים הכי רגישים לו הם מחירי הדלק, ומתברר שהעלייה שנרשמת בהם כעת - מעל ל-5 דולר לגאלון - מולידה לא מעט פייקים. ציוץ אחד שתפס תאוצה היה של צג של משאבת דלק שבו מתחת למחיר הוסיפו לכאורה הבעלים: "אל תאשימו אותנו, תאשימו את ביידן". בדיקה של אתר סנופס הראתה כי מדובר בתמונה שעברה עיבוד. סיפור דומה מסתתר מאחורי תמונה של שלט של תחנת דלק שאמור להציג את המחירים לנוסעים העוברים בכביש, אך במקום זאת נכתב עליו "פאק ג'ו ביידן" ו"תחזירו את טראמפ". גם כאן, באתר צ'ק יור פאקט הראו כי מדובר בזיוף.

מתוך פוסט ויראלי בפייסבוק, 12.6.22
 מתוך פוסט ויראלי בפייסבוק, 12.6.22

הצרות של ברזיל. אם בארה"ב עסקנו בטענה שמצב האינפלציה חמור יותר מכפי שהוא באמת, בברזיל הכיוון הוא הפוך. נשיא המדינה, ז'איר בולסונרו, התייחס לאינפלציה במדינתו, שכבר הגיעה לשיעור דו-ספרתי, וניסה להרגיע כשטען שבהשוואה לעולם "נראה שברזיל היא בין המדינות שסובלות הכי פחות". האמנם? בודקי העובדות של אתר Lupa הברזילאי הראו, באמצעות השוואה של ה-OECD ממאי, כי מבין מדינות ה-G20, רק בשלוש נרשמה אינפלציה גבוהה יותר. ברזיל עם 11.3% מדורגת במקום הרביעי אחרי טורקיה (61.1%), ארגנטינה (55.1%) ורוסיה (16.7%).

תלוי במדידה. ונסיים בפולין. חבר הפרלמנט האירופי אדם בילאן ניסה להרגיע את החששות מהאינפלציה ואמר שהמשכורות בפולין עלו יותר מהר מהאינפלציה. האמנם? בודקי העובדות של OKO מצאו שזה תלוי מאוד בתקופה שאותה בוחרים למדוד. זה אכן המצב בתקופה הקצרה שמאז אפריל, אבל מדובר במדידה קצרת מועד שלא כוללת חלקים גדולים מהשכירים במדינה. כשבוחנים את הנתונים הנרחבים יותר, שמתפרסמים פעם ברבעון, מגלים שחבר הפרלמנט טעה.

תחקיר: אוריה בר-מאיר

לקריאה נוספת:
- הבדיקה של Lead Stories על רמות האינפלציה בארה"ב

- הבדיקה של Snopes בנוגע לתחנות הדלק

- הבדיקה של Check Your Fact בנוגע לתחנות הדלק

- הבדיקה של אתר Lupa על האינפלציה בברזיל

- הבדיקה של OKO לגבי המצב בפולין