טיסות | שאלות ותשובות

משבר הטייסים באל על: מה עושים אם טיסה התבטלה ומה יהיה בקיץ

ביטולי הטיסות נמשכים בכל העולם, ובייחוד כאן בארץ • מה הזכויות שלכם במקרה של ביטול, מה הסיבה למחלוקת בין הטייסים ואל על, ומה הסיפור עם מטוסי ה-777 של החברה?

טיסות מבוטלות / צילום: Shutterstock
טיסות מבוטלות / צילום: Shutterstock

גם היום (א') נמשך גל ביטולי הטיסות של אל על: מאות נוסעים ליעדים בהם וינה, ברלין, ליסבון, מילאנו וקייב התבשרו על ביטול טיסתם ונאלצו לשנות תוכניות ברגע האחרון.

● פסק דין תקדימי פוטר את חברות הלואו קוסט מחוק הגנת הצרכן
● למרות הכאוס בנמלי תעופה, טיסות הקונקשן חזרו ובגדול
● לא מחפשים את חוויית הטיסה: המילניאלז הגדילו את כוחן של חברות הלואו קוסט

ביטולי טיסות הפכו להיות חלק מהנוף של לוחות הטיסות בנמלי תעופה רבים בעולם. נוסעים מתבשרים כי טיסתם אליה התכוננו לא תמריא - חלק מהם מקבלים התראה זו בזמן סביר, וחלקם ברגע האחרון. בנמלי התעופה בלונדון, באמסטרדם ובגרמניה, הסיבה נעה בעיקר סביב המחסור העצום בכוח האדם ועומסי הנוסעים לנוכח הביקוש שזינק בבת אחת ותפס את ענף התעופה לא מוכן ומתקשה לגייס מחדש עוזבים שפרשו.

כאן בארץ הסיבה לביטולים היא אחרת: מחלוקת שמתנהלת מזה שבועות ארוכים בין הנהלת אל על וטייסיה. מה צריך לדעת בכל הנוגע לטיסות עם החברה ומה לעשות במקרה שבוטלה הטיסה שלכם?

מה הסיבה למחלוקת בין טייסי אל על להנהלה ומדוע בית הדין לעבודה התערב?

בשיא הקורונה, כשאל על נדרשה להתייעלות שתוכל לאפשר לה לשרוד ולקבל סיוע מהאוצר, החברה נפרדה מכשליש מעובדיה בכל המגזרים. במגזר הטייסים עזבו כ-100, כלומר פחות משליש ובמקום זאת ההתייעלות הובאה לידי ביטוי בקיצוץ בשכרם.

שכר הבסיס של הטייסים שסוכם בהסכם קיבוצי שנחתם ב-2018, קוצץ ב-31%, והאש״ל ירד ב-39%. הקיצוץ עוגן בהסכם קיבוצי חדש. טייסי אל על סרבו לקבל את סעיפי ההסכם וההסתדרות בה מאוגדים הטייסים יחד עם שאר עובדי החברה, חתמה על ההסכם מול ההנהלה. תוקף ההסכם הוא עד לשנת 2026, כאשר בסוף התקופה הזו שכרם יעלה ב-5%, אולם לא יחזור להיקפו מלפני הקורונה.

הטייסים מבקשים לפתוח את הסכם לנוכח ההתאוששות המהירה בענף ולבטל את הקיצוץ בשכרם. בקשתם נובעת גם מרוח האופטימיות ששדרה אל על עם פרסום דוחותיה לרבעון. אלא שבבקשה שהגישה החברה בשבוע שעבר לבית הדין, אל על מציגה את עצמה כמי שנמצאת בקרב הישרדות, כשדוחותיה ממשיכים לשאת הערת עסק חי. בין היתר, אל על מציינת כי צברה חוב של מיליארד דולר.

נדמה שהמחלוקת האמיתית היא עקרונית - ועד הטייסים מבקש להיפרד מהנציגות הכללית של עובדי אל על המאוגדים בהסתדרות. הטייסים, בדומה לטייסים במרבית חברות התעופה (כולל ישראייר וארקיע) מבקשים להיות מאוגדים בנציגות נפרדת, שתוכל לייצג את האינטרסים שלהם. ההסתדרות מתנגדת נחרצות למהלך כזה. הנהלת החברה בהובלת המנכ״לית דינה בן טל גננסיה ניהלה מספר פגישות עם נציגות הטייסים אולם לא הצליחה לגשר על הפער והקרע העמיק עד כדי האשמה חמורה נגד הטייסים כי גרמו ״לאירוע רב נפגעים״ וככאלה שגרמו לנזק עצום לעובדי החברה ולחברה.

דברים אלה הושמעו בבקשה שהנהלת אל על הגישה בשבוע שעבר במסגרת בקשה דחופה לבית הדין לעבודה להוציא צו לטייסים. בבקשה שהגיעה לידי גלובס, מפרטת ההנהלה תמונת מצב בעייתית, לפיה שיעור הטייסים שהודיעו על SICK (ובכך לא יכולים לעלות לטיסות) זינק ל-13% בחודש מאי השנה לעומת כ-3% בחודש מאי בשנת 2019.

במאי 2022, טענה אל על כי ב-419 מקרים הטייסים לא אישרו שיבוץ לטיסה והודיעו על מחלה. שיטת שיבוץ הטיסות שקיימת מזה שנים באל על פותחת את הפתח לצרות - מראש החברה לא מאיישת את כל הטיסות ומשאירה כ-25%-30% טיסות לא מאוישות אליהן מצוותים טייסים ב״הקפצה״.

באופן הזה הם מרוויחים יותר על שעות הטיסה (אליה עלו בכוננות) אולם מנגד אל על מתנהלת בחוסר ודאות עד כדי מרדף יומי אחר צוותים לאיוש הטיסות. הפתח הזה מוביל לביטולי טיסות שהנוסעים חווים בימים אלה שוב ושוב. בית הדין לעבודה פסק כי לא יוצא צו לטייסים וכי הצדדים ינהלו מו״מ אינטנסיבי במשך שבועיים, כאשר מדי שלושה ימים עליהם לדווח לבית הדין על ההתקדמות.

יצוין כי לצד בעיות איוש הצוותים, אל על גם חוותה תקלה באחד ממטוסי הדרימליינר שלה שהושבת לפעילות וגרם לשיבושים נוספים בלו״ז (למשל בטיסות לארה״ב).

מדוע מוטלים עשרות אלפי כרטיסי טיסה של אל על לקיץ בספק?

לאל על יש ארבעה מטוסי 777 (רחבי גוף) שהחברה מבקשת להשמיש בקיץ ולשבץ בטיסותיה. אלא שלצד השמשת המטוסים הוותיקים נדרשת הכשרה מחודשת לטייסים הייעודיים לצי זה. אלא שההכשרה לא יצאה אל הפועל וספק אם תוכל בכלל לצאת אל הפועל. למרות זאת, ציינה אל על בבקשה לבית הדין כי מכרה יותר מ-30 אלף כרטיסים לטיסות שהיא כבר שיבצה בלו״ז למטוסים הללו וטענה כי הטייסים משבשים את החזרת הצי לפעילות כשהם מסרבים להצטרף לאימוני הכשירות הנדרשים.

לפי רוח הדברים כעת, לא נראה שהמטוסים יוכלו להשתבץ בקיץ ונדמה שאל על מיהרה למכור לנוסעים טיסות שככל הנראה שלא יוכלו להתממש.

מה צפוי לקרות בקיץ?

הציפייה של בית הדין, של ההנהלה, של הטייסים ובעיקר של הנוסעים היא שהצדדים יפתרו את הבעיות ביניהם בהקדם. הקיץ קרב בצעדי ענק ובתוך המשוואה של הכאוס בנמלי התעופה, המחלוקת בין הצדדים עשויה להוביל להגברת הביטולים.

אילו אל על הייתה נוהגת בדומה לחברות תעופה אחרות שמודיעות מראש על ביטולי טיסות לקיץ, הנוסעים היו מתרעמים אך גם יכלו למצוא פתרון חלופי - אלא שנדמה שכעת המציאות מתנהלת כהגרלה והנוסעים צריכים לקוות שטיסתם לא תעלה בגורל והם יתבשרו על ביטולה ברגע האחרון.

מה זכויות הנוסעים הישראלים במקרה של ביטול טיסה?

חוק התעופה הישראלי קובע כי במקרה של ביטול טיסה, על חברת התעופה להשיב לנוסעים את כספם. בהודעות שמקבלים נוסעי אל על החברה מציעה להם החזר או זיכוי לשימוש עתידי. הנוסעים יכולים לבחור בזיכוי, אולם הבחירה בידיהם.

החוק גם קובע כי על החברה לפצות את הנוסעים על פי מרחק הטיסה שבוטלה: לטיסה במרחק של עד 2,000 ק״מ ישולם בנוסף להחזר הכספי פיצוי של 1,320 שקל, לטיסה במרחק של עד 4,500 ק״מ ישולם פיצוי של עד 2,120 שקל. לטיסה במרחק של יותר מ-4,500 שקל ישולם פיצוי של 3,180 שקל. על החברה לספק גם שירותי לינה לנוסעים במידה שלא נמצאה להם טיסה חלופית.

האם הנוסעים זכאים להחזר הוצאות כמו ביטול מלון, כרטיסים להופעה, שיבוש תוכניות וכד' בנוסף?

נוסעים שכאלה יכולים להגיש תביעה נגד החברה ולדרוש בנוסף להחזר כספם ולפיצוי גם החזרים פרטניים לנזקים שנגרמו להם. לאחרונה פסק ביהמ״ש העליון כי חברת התעופה איבריה תשלם לנוסעים ישראלים שמזוודתם לא עלתה עימם לטיסה והם קיבלו אותה רק בסיום חופשתם - גם 5,000 שקל כעוגמת נפש. בית המשפט הכיר בסעיף זה ונוסעים יכולים להגיש תביעה ולדרוש פיצוי לדוגמה (עד 10,000 שקל) על סעיף של עוגמת נפש.

אם אנחנו חוששים ומעדיפים לבטל מראש טיסה שהזמנו באל על, האם אנחנו זכאים להחזר?

לפי חוק הגנת הצרכן ניתן לבטל טיסה שהוזמנה מרחוק (אונליין/טלפונית) בטווח של עד 14 ימים ובלבד שנותרו שבעה ימים עד למועד הטיסה. חוק זה תקף להזמנות מחברות שיש להן נציגות בישראל, כפי שגם פסק העליון לאחרונה (בערעור שהוגש נגד איזי ג'ט).

אם חלפו 14 הימים, ביטול מיוזמת הנוסע והחזר כספי נתונים לסוג הכרטיס שנרכש. על כרטיס שניתן לשינוי או לביטול, הנוסעים משלמים פרמיה: באל על מוצעות שלוש רמות מחיר של כרטיסי טיסה, ברמת הבסיס לא ניתן לקבל החזר על ביטול ובשתי הרמות האחרות, קלאסיק ופלקס - ניתן לקבל החזר על ביטול של טיסה בניכוי של דמי ביטול. נוסעים שרכשו ביטוח ביטול נסיעות מכל סיבה שהיא יוכלו להפעיל את הפוליסה ולקבל החזר חלקי על ההוצאות שהם ביטלו. על כן, מומלץ לנוכח אי הוודאות לרכוש כרטיסים גמישים הניתנים לשינוי או לביטול.

מאל על נמסר: "אנו מצרים על אי הנוחות שנגרמה לנוסעינו בשל שיבושים לא צפויים בהפעלת הטיסה. צוותי אל על עושים הכול על מנת למצוא פתרונות חלופיים הן באמצעות טיסה אחרת של אל על והן באמצעות טיסות של חברות אחרות".