הסחורות ברשתות השיווק בארה"ב ממשיכות להיערם

כשזמני הייצור נמתחים ליותר משנה, רשתות השיווק מתקשות להתאים את ההיצע לביקוש

חנות של רשת טרגט / צילום: עינת לברון
חנות של רשת טרגט / צילום: עינת לברון

אחת הסיבות לכך שמצטבר מלאי ברשתות קמעונאיות רבות היא זמני אספקה ארוכים שמתארכים אפילו עוד.

● כך הפך המחסור בטמפונים לסמל של המשבר הכלכלי בארה"ב
● למה מנכ"ל רשת טרגט חושב שצריך להיפטר במהירות ממלאי עודף

סגירות של בתי חרושת, עיכובים במשלוח, הצטברויות סחורה בנמלים וצווארי בקבוק אחרים בשרשראות אספקה שנגרמו על ידי מגפת הקורונה גורמים לרשתות רבות, מטרגט ועד גאפ, להתחיל לעצב מוצרים חדשים ולהזמין תוצרת ממפעלים במדינות זרות זמן רב יותר מראש, וזה מקשה על התאמת ההיצע לביקוש.

סבבי ייצור - באופן טיפוסי הזמן שעובר מתחילת העיצוב של מוצרים כמו ביגוד ונעליים ועד שהם מגיעים למדפי החנויות - התארך ליותר משנה, לעומת כשמונה חודשים לפני המגפה, על פי מנהלים בכירים בתעשייה ואנליסטים.

"ככל שזמני האספקה ארוכים יותר, את הולכת לדייק פחות", אמרה לנה פניקס, מייסדת שותפה ונשיאת Xero Shoes, חברה המוכרת סנדלים, נעליים ומגפיים באתר שלה ודרך מוכרים אחרים. כתוצאה מהמגפה, Xero Shoes שולחת הזמנות למפעלים בסין חודשיים לפני הנורמה, וכך מאריכה את מחזור הייצור שלה ל־19 חודשים.

"אנחנו צריכים לנחש יותר משנה וחצי מראש", אמרה פניקס. היא הוסיפה שחלק מהעיכובים הם בגלל שחברות גדולות יותר מקבלות עדיפות על פני Xero Shoes בפסי הייצור, והסגרים האחרונים בסין הוסיפו ארבעה שבועות לזמני הייצור לחלק מסגנונות הסתיו של החברה.

העיכובים בשרשראות האספקה בכמה השנים האחרונות אפשרו למוכרים להיפטר ממלאי עודף ולצמצם הנחות כשהם מיהרו לעמוד בביקוש הגובר. הם הבטיחו לא לחזור לדפוס של קניית מלאי עודף ואחר כך מכירה בהנחות שהייתה מאפיין של התעשייה לפני המגפה.

מתקשות להתנתק מהמפעלים באסיה

בעוד שחלק מהחברות אמרו שהן רוצות להעביר את הייצור שלהן לחצי הכדור המערבי, הן מתקשות להתנתק מהמפעלים באסיה. עלות הייצור במרכז אמריקה גבוהה מהעלות באסיה, שם עשורים רבים של ניסיון בייצור טקסטיל ותחומי ייצור אחרים אטרקטיבי מאוד לחברות, כך אמרו מנהלים.

"בקורונה היה זמן לחשוב מחדש איך עושים דברים, אבל אני לא רואה הרבה רשתות שעושות שינויים גדולים בשרשראות האספקה", אמר ג'ק פרארי, מייסד ומנכ"ל American Fashion network, המייצרת בגדים לרשתות גדולות רבות דרך רשת מפעלים ברחבי העולם. "הם התבשמו בזה שאנשים הציפו את החנויות במהירות, וחזרו למנהגים הישנים שלהם".

מנהגי הצריכה של צרכנים השתנו מהר יותר מיכולת הרשתות להסתגל לשינויים. קונים החלו לחטוף בגדים יותר מחויטים והוציאו יותר כסף על נסיעות ועל סעודות בחוץ במקום על בגדים ביתיים נינוחים ומוצרים שנמכרו חזק בשלב המוקדם יותר של המגפה. בחודשים האחרונים, האינפלציה הובילה צרכנים להעביר יותר מההכנסה שלהם למוצרים הכרחיים כמו מזון ודלק.

השינויים האלה קרו בדיוק כששרשראות אספקה החלו להשתחרר, והותירו רשתות רבות יושבות על ערימות של סחורה שיהיה קשה להן להיפטר ממנה, החל ממכנסי טרנינג ומעילי פליס ועד טלוויזיות ומכשירי חשמל למטבח. בטרגט הזהירו מוקדם יותר החודש שהרווחיות של החברה תרד לאחר שביטלה הזמנות אצל ספקים והציעה הנחות כדי להיפטר מסחורה עודפת.

חברת האם של ג'ינס לי ורנגלר, Kontoor Brands, הצליחה להגיב מהר יותר לשינויים בביקוש בגלל שהיא מייצרת שליש מהסחורה שלה בחצי הכדור המערבי, בעיקר במקסיקו, שם זמני האספקה קצרים בערך בחצי לעומת זמני האספקה של סחורה המיוצרת באסיה.

"אתה לא מעלה את המוצרים על ספינה, ואתה לא צריך להתמודד עם להעביר אותם בנמלים", אמר המנכ"ל סקוט בקסטר. "אתה יכול להגיב לרצונות הצרכנים הרבה יותר מהר".

קושי להגיב לשינויים בדפוסי הצריכה

ברשת ג'יי סי פני כעת החלו בתהליך של עיצוב מוצרים חדשים בין שלושה לשמונה שבועות מוקדם ממה שעשו לפני המגפה, אמרה מישל לסלו, מנהלת הסחורה בחברה. לוח הזמנים המוקדם יותר מאפשר לרשת לקבל הרבה מהסחורה שלה לאביב בזמן. החיסרון הוא שיש לרשת יכולת פחות טובה להגיב לשינויים בדפוסי הצריכה.

"לו היה כדור הבדולח מראה לנו כמה יותר מצליחים יהיו בגדים אלגנטיים ומחויטים, היינו מצמצמים את הייצור של הבגדים בסגנון נינוח", אמרה לסלו, אם כי היא הוסיפה שלחברה יש כעת פחות מלאי ממה שהיה לה כשנרשמה לפשיטת רגל ב־2020.

המלחמה של רוסיה נגד אוקראינה ואי הוודאות בכלכלה האמריקאית מקשות על חברות לבצע תחזיות, על פני כמה תחומים שונים בכלכלה. אלה שמסתמכות על ייצור במדינות אחרות מתמודדות עם אתגרים קשים במיוחד בגלל זמני האספקה הארוכים יותר, כך אמרו מנהלים.

פניקס: "צריכים לעשות הזמנות להשלמות לפני שהתחלנו למכור"

אפילו לפני המגפה, זמני האספקה הארוכים של רשתות קמעונאיות מסורתיות יצרו הזדמנויות עסקיות לשחקניות הגדולות של אפנה מהירה, כמו  זארה ושי־אין (SHEIN), שיכולות להשיג מלאי חדש בתוך שבועות במקום חודשים. לפני המגפה, כמה רשתות גדולות יותר ובינלאומיות העתיקו את אחת הטקטיקות של הרשתות המהירות על ידי ייצור כמויות קטנות יותר של מוצרים מסוימים, ואז הזמנה מחדש מהירה של הפריטים מבין מוצרים אלה שנמכרו היטב. אסטרטגיה זו קשה יותר ליישום כשזמני האספקה מתארכים, אומרים המנהלים.

"אם אנחנו משיקים סגנון חדש באביב, אנחנו צריכים לעשות הזמנות להשלמות לפני שהתחלנו למכור את הנעליים החדשות אפילו", אמרה פניקס מ־Xero Shoes.

ישנם מותגים שמגיבים על ידי ייצור יותר מוצרים בסיסיים ופחות מוצרי אופנה, שהיא עונתית יותר ויש סיכון גדול יותר שתגרום להפסדים אם המוצרים לא יימכרו.

רשת המוצרים לבית Pattern Brands קיצצה את מספר המריות שהיא מחזיקה בצבעי קיץ כמו ורוד וטורקיז ומזמינה יותר מריות בצבע אדום, הצבע שנמכר הכי טוב במהלך השנה. החברה משיקה פחות מוצרים חדשים ובמקום זה מרחיבה קווים קיימים, דבר שניתן לעשות יותר בזול ויותר במהירות, אמרה סוזי דאולינג, מייסדת שותפה והמנהלת העסקית ברשת.

"קיצצנו הזמנות בקטגוריות של אופנה בדיוק במידה הנחוצה כדי למלא אחר דרישות המינימום של בתי החרושת", אמרה דאולינג.