אינפלציה | פרשנות

התקווה להתמתנות האינפלציה עוברת דרך הוזלת מחיר הנפט

בזמן שרוסיה הפחיתה משמעותית את אספקת הגז לאירופה ומחיר הגז הטבעי ביבשת מזנק בחדות, מחירי הנפט משייטים ברמה שמתקרבת לזו שתדלקה את האינפלציה בשנות השבעים • האם מחיר הנפט צפוי לרדת בעקבות העלאות הרבית?

קידוח נפט / צילום: Shutterstock, Roman Mikhailiuk
קידוח נפט / צילום: Shutterstock, Roman Mikhailiuk

העלאת הריבית תייקר את עלות הכסף ותאט את הכלכלה, אבל היא לא תסייע ישירות בהקלה על אחד ממנועי האינפלציה: עלויות האנרגיה. בזמן שרוסיה הפחיתה משמעותית את אספקת הגז לאירופה ומחיר הגז הטבעי ביבשת מזנק בחדות, מחירי הנפט משייטים ברמה שמתקרבת לזו שתדלקה את האינפלציה בשנות השבעים.

מחירי הנפט עלו לכ־90 דולרים עוד בטרם המלחמה באוקראינה, ואילו לאחר פלישתה של רוסיה - הנפט שייט בשבוע החולף ברמה של 120 דולר לחבית, מה שמדיר שינה מעיני נגידי הבנקים המרכזיים שנחושים להיאבק באינפלציה.

אחרי העלאת הריבית בארה"ב ב־0.75%, החדה ביותר מאז 1994, מחיר הנפט נסוג בשל החשש מהאטה כלכלית שתביא ירידה בביקושים. אולם, אלו עדיין חזקים ביחס לשנה האחרונה מול האטה בהיצע הנפט. במסיבת עיתונאים לאחר פרסום הודעת הריבית בשבוע שעבר, הסביר יו"ר הפד, ג’רום פאוול, כי "יש הרבה דברים שאנחנו לא יכולים להשפיע עליהם", ושיקף את הבעייתיות שבזינוק מחירי האנרגיה.

האם מחיר הנפט צפוי לרדת? גיל בפמן, הכלכלן הראשי של בנק לאומי, לא סבור שזה יקרה בקרוב. "המחסור הנוכחי בשוק הנפט נובע בחלקו מהיעדר היכולת של יצרניות הנפט להגדיל באופן מהיר את תפוקת הנפט, בשל השקעות נמוכות שנעשו אשתקד, בה ההוצאה על חיפושי נפט ופיתוח שדות חדשים של יצרניות הנפט הגדולות הייתה נמוכה בכ־28% מהממוצע בחמש השנים טרום הקורונה".

לדברי בפמן, הגידול בהשקעות חברות האנרגיה ובתי הזיקוק בארה"ב מתון ואף נמוך מהגידול בביקושים, מה שתומך במחירים. "מחיר הנפט", הוא מוסיף, "צפוי להיות מושפע מהפעילות הכלכלית בסין; מהמשך הצעדים הכלכליים נגד רוסיה; מהקלה אפשרית של הסנקציות על ונצואלה; מהמו"מ עם איראן; וממידת יישום ההקלות במכסות הייצור של המפיקות החברות באופ"ק פלוס. ירידה במחיר הנפט תתרחש בטווח הרחוק יותר, בעיקר כתלות במידת הרחבת ההיצע, והשלמת המעבר של מדינות מרכזיות ממקורות רוסיים למקורות חלופיים".

סעיף האנרגיה דווקא גרם למיתון המדד

התייקרות האנרגיה ורכיביה חדה, מהירה וכואבת. בארה"ב, סעיף האנרגיה מהווה 8.2% ממדד המחירים לצרכן, כאשר בישראל - מרכיב האנרגיה מהווה כ־7%. רונן מנחם, הכלכלן הראשי של בנק מזרחי טפחות, מציין כי באפריל היה סעיף האנרגיה דווקא בין הגורמים שפעלו למיתון המדד במאי, כשעלה ב־0.6%, בזמן שבנטרול האנרגיה עלה ב־0.7%. "הכללת האנרגיה במדד הורידה את קצב האינפלציה הכללי. אמנם, בחישוב 12 חודשים אחרונים, בכל זאת ניכרת השפעת ההתייקרויות, שכן המדד ללא אנרגיה עלה קצת פחות מעליית האינפלציה, שהסתכמה ב־4.1%. עם זאת, בהשוואה בינלאומית ניכר כי השפעת הסעיף על רמת המחירים אצלנו במשק קטנה, יחסית".