מוקדם להספיד: הקריפטו עוד דוהר על המסילה

הכנסת כלכלת הקריפטו אל לב המיין סטרים היא תהליך מורכב • היא כללה (ועוד תכלול) מרכיבים בועתיים, חברות מוצלחות יותר ופחות, שימושים שייטמעו בכלכלה ויהפכו חלק ממנה, ואחרים שייעלמו

מטבעות דיגיטליים / צילום: Shutterstock, Phonlamai Photo
מטבעות דיגיטליים / צילום: Shutterstock, Phonlamai Photo

ויקיפדיה מספרת לנו על חשיבותן של מסילות הברזל להתפתחות התעשייה בארצות הברית. מימי המהפכה התעשייתית, דרך הקמת קו בולטימור אוהיו ואחריו, היו חברות מסילות הברזל הגדולות קטליזטור לצמיחה כלכלית, פיננסית, לאומית וחברתית בארצות הברית. צרכי הייצור של העסקים הגדולים חייבו הרחבה של מסילות הרכבות, חברות נוספות וקווים חדשים צמחו, ואלה חייבו הקמת גשרים איתנים. מערכת הכבישים המודרנית השלימה את תהליך הרישות לטובת כלכלה מודרנית.

הכנסת כלכלת הקריפטו אל לב המיין סטרים היא תהליך מורכב. היא כללה (ועוד תכלול) מרכיבים בועתיים, חברות מוצלחות יותר ופחות, שימושים שייטמעו בכלכלה ויהפכו חלק ממנה, ואחרים שייעלמו. וכמו בכלכלה האמריקאית, שבה חברות תחבורה פרטיות הובילו תהליך צמיחה כלכלית, גם על רישותה של טכנולוגיה החדשה ועל הפצתה אחראיים עסקים פרטיים. אלה עסקים ייחודיים שעניינם חיבור ורקימה של הקריפטו אל הכלכלה. עסקים ופעולות עסקיות כאלה משמעותיים להמשך התנופה.

רישות הקריפטו לתוך הכלכלה כרוך בבעיות מורכבות; חיבור של מערכות חדשות לתוך מערכות ישנות, התמודדות עם סיכוני הלבנת הון, בעיות KYC, וחיבור לרשויות המס. כל אלה דורשים עבודה רגולטורית עמוקה, כדי להגדיר את המושגים הפיננסיים החדשים ולטבוע אותם בתוך המערכת החוקית הקיימת.

חברות תשתית, כגון PayPal, ויזה וענקים אחרים נתנו את האות לתזוזה האדירה שהשאירה אחריה אדוות רבות בעולם. בישראל, מכריז Pepper (של לאומי), על פתיחת Invest, לסחר במטבעות קריפטו. הגישור שמספק Pepper הוא האפשור הפשוט של סחר בקריפטו בתוך הקשר חוקי ומתוך חיבור לרשויות המס.

אלא שהאפשרויות שפותחים בארץ ובעולם בנקים דוגמת Pepper, מתבססות על תשתיות עמוקות יותר; חברות המקבילות לחברות מסילות הברזל של המאה ה-19.

HBH הישראלית מדגימה תשתית עומק שכזו. המטרה המוצהרת של HBH היא לחבר את עולם הקריפטו אל עולם הפיאט. המקום שבו מבצעת החברה את החיבור הוא המקום "הטבעי" שבו מאוחסן הפיאט; הבנק.

החברה מייצרת תשתיות המחברות כסף פיאט שנמצא בחשבונות הבנק של לקוחות (ומכאן, עבר כבר את שלבי ה KYC) אל מטבעות קריפטו שנמצאים במוסדות פיננסיים אמריקאים, המפוקחים על ידי הרגולטור המקומי (ומכאן, גם מטבעות הקריפטו "נקיים"). נקודות המפגש בין כספי הפיאט של לקוחות הבנקים עם כספי הקריפטו שרכשו היא פלטפורמת כספת דיגיטלית משולבת במערכת מסחר מאובטחת שבה מחזיק כל בנק את מפתחות הקריפטו עבור לקוחותיו. כספת זו זמינה לפעילות עסקית 24/7.

דוגמה להתמודדות שיטתית עם דרישות הרגולציה מספקת חברת המסחר בנכסים דיגיטליים INX. עולם הקריפטו והנכסים הדיגיטליים, כך מאמינים ב-INX, יחליף בעתיד את עולמות הסחר הסטנדרטיים של הבורסות ועולם הנכסים הפיננסים. דבר זה מחייב פיקוח מוקפד על עולמות הקריפטו, בדומה לפיקוח החל על עולם הפיננסים של ימינו. מאחר שהחברה שואפת להיות אחת מהשחקניות המרכזיות בתחום היא יצאה להכשיר את הקרקע. בתהליך עבודה ארוך שיזמה החברה מול הרגולטור האמריקאי, החברה התמודדה עם שאלות מורכבות; בהן, הגדרת טוקן, רישום נכסים דיגיטליים בדוחות הכספיים, התמודדות עם הלבנות הון והגנה על הזכויות המשפטיות של בעלי הנכס. בכך, INX יצרה, למעשה, את המדריך הנוהלי של התחום, וקיבלה אישור מיוחד לסחר.

אין לדעת אם טכנולוגיות הקריפטו יחזיקו מעמד כפי שמחזיקות מסילות הברזל והרכבות. שאלה כזו מצריכה מחקר ודיון עמוק. כדאי לזכור, אבל, ששרידותה של חדשנות טכנולוגית ועתידה אינן פועל יוצא של מפולות וזינוקים בורסאיים, אלא של צורך והתכנות.

המשבר הגלובלי של 1873 סיים תקופת צמיחה מופרזת (ככל הנראה) של חברות מסילות הברזל, והביא לפשיטות רגל של קווי רכבת רבים. והנה, ללא קשר ישיר לשיאים כלכליים, או לקטסטרופות ומיתונים, הרכבת, ככלי תחבורה, שרדה. גם עולם הקריפטו רחוק ממיצוי.