פורסמה נבחרת הדירקטורים החדשה: אבי גבאי ועמוס ידלין בפנים. ומי נותרו בחוץ?

רשות החברות פרסמה את נבחרת הדירקטורים ל-2022 הכוללת בין היתר את אבי גבאי, עמוס ידלין, מיכל עבאדי בויאנג'ו, אריק פינטו ושגיא אורן • הקריטריונים נקבעו עוד בשנת 2021 ועוררו ביקורת, מאחר שבכירים במשק נותרו בחוץ ובהם ראש המלל לשעבר מאיר בן שבת • ועדת חריגים שהקימה מנהלת הרשות מיכל רוזנבוים תשמש כערכאת ערעור

אבי גבאי ועמוס ידלין / צילום: כפיר סיון, מארק נאימן-לע''מ
אבי גבאי ועמוס ידלין / צילום: כפיר סיון, מארק נאימן-לע''מ

רשות החברות פירסמה היום (ג') את נבחרת הדירקטורים החדשה שכוללת 1,200 בכירים, מתוכם ימונו הדירקטורים ויושבי הראש של החברות הממשלתיות בשנים הקרובות. בין השמות הבולטים שהתקבלו לנבחרת: אבי גבאי, משה בר סימן טוב, אלוף (במיל') עמוס ידלין, פרופ' דוד האן, מיכל עבאדי-בויאנג'ו, יפתח רון-טל, ד"ר חדווה בר ומנכ"ל סיסקו ישראל שגיא אורן.

מינוי רמטכ"ל ושכר המורים: השאלות שממתינות להכרעת היועצת המשפטית לממשלה 
העימות ברכבת מתחמם, רשות החברות מאבדת שליטה והמצב רק יחמיר עד הבחירות 

הנבחרת החדשה מתפרסמת באותו השבוע שבו מתפזרת הכנסת. בשל העובדה שלממשלת מעבר אסור למנות מינויי בכירים, הנבחרת תשמש בעיקר את ממשלת הקבע הבאה שתקום.

הנבחרת גובשה על בסיס קריטריונים שנקבעו עוד במהלך שנת 2021 ופורסמו בחודש ינואר האחרון. קריטריונים אלה עוררו ביקורת בשל כך שלא איפשרו להכניס לנבחרת בכירים רבים שהגישו מועמדות. בין הבכירים שלא התקבלו לנבחרת: ראש המל"ל לשעבר מאיר בן שבת, יו"ר הרשות השנייה עדן בר טל, ראש עיריית חיפה לשעבר יונה יהב, מייסד קרן תש"י יהודה רווה, ד"ר ליאוניד אידלמן, דליה רבין ואפי טנצלר.

רק 11% מהערעורים התקבלו

שמות אלה ועוד כמאה אחרים שלא התקבלו, יועברו בהחלטת מנהלת רשות החברות החדשה, מיכל רוזנבוים, לוועדת חריגים בראשות השופט איתן אורנשטיין שתבחן את מועמדותם ותמליץ האם לקבלם בהמשך לנבחרת. עוד קודם לכן, כ-2,300 מועמדים שלא התקבלו לנבחרת הגישו ערעור, אך רק 11% מהם אושרו לנבחרת בשל הערעור. בין המועמדים שהתקבלו לאחר שהגישו ערעור נמצא אריק פינטו, מנכ"ל בנק הפועלים לשעבר.

בשל היציאה למערכת בחירות, ניתן יהיה לאשר מינויים חדשים רק אם הם כבר הוגשו לבחינה של הוועדה לבדיקת מינויי בכירים (ועדת גילאור), או במקרים חריגים ודחופים שיאושרו על ידי היועמ"שית גלי בהרב-מיארה. מקרים דחופים כאלה עשויים לכלול 32 חברות ממשלתיות שמתנהלות כיום ללא יושב ראש, ו-12 חברות שפועלות ללא קוורום בדירקטוריון.

פרסום הנבחרת החדשה מבטל את הנבחרות הקודמות שהיו בתוקף, שפורסמו ב-2017 וב-2015. הנחייה חדשה של משרד המשפטים לא תאפשר מינוי דירקטורים בהליך של "תואם נבחרת", כלומר כאלה שלא נכללים בנבחרת החדשה.

מנהלת הרשות רוזנבוים מסרה: "אני בטוחה שהנבחרת תסייע בקידום הליכי מינוי של דירקטורים ראויים ומצוינים לכהונה משמעותית בחברות הממשלתיות, אשר יובילו את החברות לשיפור בתוצאות העסקיות, ברמת השירות לאזרח ובקידום האינטרס הציבורי. לא אכחד, כי המצב לפיו מועמדים רבים וטובים לא הצליחו להיכנס בסופו של דבר לרשימה הסופית של הנבחרת, הטריד ועדיין מטריד אותי. אולם בסופו של דבר, החלטתי לתת עדיפות לצורך החיוני והמהותי בפרסום הנבחרת, על מנת לאפשר קידום מינויים של דירקטורים שיאפשרו תפקוד יעיל של החברות הממשלתיות, אך בד בבד, לבחון את הדרכים להגדיל את הנבחרת ולאפשר לאותם טובות וטובים אשר לא מצאו את מקומם ברשימה הנוכחית, להיות חלק ממנה ולתרום גם הם לניהול עסקי ומוצלח של החברות הממשלתיות".