האם מספר הנרצחים בחברה הערבית השנה זהה לנתון אשתקד?

הממשלה רשמה הישג בתחום הטיפול בפשיעה, אבל אז הדברים השתבשו • המשרוקית של גלובס

איימן עודה, הרשימה המשותפת, פגוש את העיתונות, קשת 12, 18.6.22 / צילום: שלומי יוסף
איימן עודה, הרשימה המשותפת, פגוש את העיתונות, קשת 12, 18.6.22 / צילום: שלומי יוסף

בשבועות האחרונים, עוד לפני ההכרזה המפתיעה של בנט ולפיד על הליכה לבחירות, כבר הסתמן כי הקואליציה הלא שגרתית שמשלה כאן, וכללה גם מפלגה ערבית, קרובה לסוף דרכה. על רקע זה נשאלו שוב ושוב חברי הרשימה המשותפת, שכידוע נותרו באופוזיציה והביעו תמיכה בפיזור הכנסת, האם הם לא מוצאים יתרונות עבור החברה הערבית בממשלה מן הסוג הזה. כשאיימן עודה נשאל על כך על ידי רינה מצליח בחדשות 12 הוא השיב כך: "בואי נדבר על העובדות, מספר הנרצחים הערבים השנה זהה לחלוטין למספר הנרצחים אשתקד, זהה לחלוטין".

על פניו זאת נשמעת אמירה מפתיעה. רק לאחרונה במלאת שנה לממשלת בנט-לפיד פרסמו אנשיה את רשימת ההישגים שלה, ואלה כללו בין היתר הורדה דרמטית בפרמטרים שונים שנוגעים לפשיעה בחברה הערבית. גם אנחנו כאן במשרוקית בדקנו את הטענה הזאת וציינו כי מספר הנרצחים בחברה הערבית ירד דרמטית בהשוואה בין ינואר-יוני 2021 (לא כולל יוני) לתקופה המקבילה ב-2022. אז על מה מבסס עודה את אמירתו?

ראשית, נציין כי המעקב אחרי הנתונים אינו טריוויאלי. המשטרה מפרסמת נתונים אך אלה אינם בהכרח רציפים, ובעיתונות מתפרסמים מדי פעם נתונים שמיוחסים לה אך הם אינם רשמיים. לכן, נעזרנו בבדיקה גם בנתונים מעמותת "יוזמות אברהם", ארגון יהודי-ערבי שפועל "לשינוי חברתי ולקידום שילוב ושוויון", שמנהל מעקב משלו אחרי הנושא.

על פי "יוזמות אברהם", מינואר ועד סוף חודש מאי השנה קיפחו את חייהם 33 אזרחים ערבים כתוצאה מאירועים שקשורים באלימות ופשיעה. ירידה משמעותית לעומת 45 בתקופה המקבילה אשתקד. אלא שעודה אמר את דבריו באמצע יוני, ובזמן הזה אכן חל שינוי משמעותי בסטטיסטיקה: בשבועיים האחרונים נרצחו עוד 11 איש כך שכעת עומד הנתון של הממשלה הנוכחית מתחילת 2022 על 44 נרצחים, וזאת לעומת 46 בתקופה המקבילה.

ביקשנו נתונים גם מהמשטרה ואלה מחזקים אף יותר את טענתו של עודה. משם נמסר לנו כי בין ינואר 2021 ליוני 2021 נהרגו בהקשרים פליליים 41 אזרחים ערבים, ואילו בתקופה המקבילה השנה כבר נהרגו 46.

אפשר לפרש את דבריו של עודה גם ככאלה שמתייחסים לשנה שלמה (יולי 2021 עד יוני 2022). זאת השוואה מעט פחות רלוונטית מכיוון שבחודשים הראשונים לקיומה של הממשלה אכן נרשמו מקרי רצח רבים, עוד לפני שהתוכנית לטיפול בבעיה החלה לתת את אותותיה. ל"יוזמות אברהם" יש גם נתונים שמציגים את המספרים האלה בקירוב: בין יולי 2020 לסוף יוני 2021 (כלומר, כולל השבועיים הראשונים של הממשלה הנוכחית) קיפחו את חייהם 107 אזרחים ערבים, בעוד שבתקופה המקבילה השנה (עד אמצע יוני) המספר קפץ ל-118. יחד עם זאת, בחלוקה של השנה לשני חלקים כן ניתן להצביע על מגמה מעודדת: בחצי הראשון שלה ממוצע ההרוגים עמד על 12.3 בחודש, ואילו בחצי השנה נרשמה ירידה ל-7.3.

בשורה התחתונה: דבריו של עודה נכונים. לפי נתוני המשטרה, מתחילת השנה הנוכחית נרצחו 46 ערבים ישראלים על רקע פלילי, בעוד בתקופה המקבילה אשתקד הנתון עמד על 41. גם לפי נתוני "יוזמות אברהם" המספרים דומים. בבדיקה על פני שנה שלמה, הפער עומד על 11 נרצחים, שהוא בדיוק מספר הקורבנות שנרשם ב-14 הימים האחרונים.

תחקיר: אורי כהן

לבדיקה המלאה לחצו כאן

שם: איימן עודה
מפלגה: הרשימה המשותפת
תאריך: 18.6
ציטוט: "מספר הנרצחים הערבים השנה זהה לחלוטין למספר הנרצחים אשתקד"
ציון: נכון

חבר הכנסת איימן עודה התראיין ב-18.6 בתכנית פגוש את העיתונות והסביר מדוע הקואליציה הנוכחית שנמצאת בשלטון בשנה האחרונה וכוללת בתוכה מפלגה ערבית, אינה טובה יותר עבור המגזר הערבי בישראל מקודמתה הימנית והיהודית בלבד. "בואי נדבר על העובדות", עודה אמר למראיינת רינה מצליח. "מספר הנרצחים הערבים השנה, זהה לחלוטין למספר הנרצחים אשתקד, זהה לחלוטין".

בדקנו האם אכן מספר הנרצחים בחברה הערבית זהה למספר משנה שעברה.

ראשית נציין כי המעקב אחר המספרים המדויקים מורכב מכפי שעלול להיראות בהתחלה. למשטרה ישנם נתונים משלה, לארגונים אזרחיים יש נתונים אחרים וחלק ממערכות העיתונות, דוגמת "הארץ", מנהלים מעקב נפרד משל עצמם. פנינו וקיבלנו את המספרים שאספו המשטרה ועמותת יוזמת אברהם, ארגון יהודי-ערבי לשינוי חברתי ולקידום שילוב ושוויון.

לפי נתוני המשטרה, מינואר 2021 ועד סוף יוני 2021 נהרגו בישראל 41 אזרחים ערבים, ואילו בתקופה המקבילה השנה (עד ה-21.6.22) נהרגו 46. כלומר עודה דייק ואף המעיט במספרים, ותחת כהונתה של הממשלה הנוכחית נהרגו יותר אזרחים ערבים.

לעומת זאת, לפי נתוני עמותת יוזמות אברהם, בחצי השנה הראשונה של 2021 קיפחו את חייהם "בנסיבות הקשורות לאלימות ופשיעה" 46 אזרחים ערבים, ועד כה בחצי השנה הראשונה של 2022 - 44. כלומר עדיין מספר די זהה שמגבה את טענתו של עודה. בעמותה הסבירו כי לא מדובר בהכרח רק במקרי רצח אלא גם ירי תועה ונסיבות נוספות, והדגישו כי הם כוללים בספירתם גם תושבי מזרח ירושלים שאינם בעלי תעודת זהות כחולה.

ומה לגבי השוואה של שנה שלמה תחת הממשלה הנוכחית לעומת הקודמת? גם כאן, לפי נתוני יוזמת אברהם, עודה צודק. בשנה שקדמה לממשלת בנט-לפיד, מה-1.7.2020 ועד ה-31.6.2021 (שבועיים לאחר השבעת הממשלה החדשה, שכן אין נתונים מדויקים יותר), קיפחו את חייהם 107 תושבים ערבים בישראל. בשנה האחרונה תחת ממשלת השינוי עם רע"ם, המספר הזה קפץ ל-118, בעיקר "הודות" לתקופה קשה במיוחד בחודשים הראשונים לכהונת הממשלה, ולפני שהחל מבצע "מסלול בטוח" לתת את אותותיו. אם בחצי השנה הראשונה ממוצע ההרוגים החודשי עמד על 12.3, בחצי השנה האחרונה של ממשלת בנט הממוצע ירד ל-7.3.

הממוצע הזה היה יכול להיות נמוך עוד יותר לולא גל הרציחות של השבועיים האחרונים, שהרס למשטרה ולמשרד לביטחון פנים תקופה רציפה ומרשימה של שקט יחסי. מינואר ועד סוף חודש מאי השנה קיפחו את חייהם "רק" 33 תושבים ערבים כתוצאה מאלימות ופשיעה בחברה, לעומת 45 בתקופה המקבילה אשתקד, כלומר אמירתו של עודה הייתה שגויה לו נאמרה כמה ימים קודם לכן. מצד שני, גם בממשלות שונות בתקופת נתניהו היו גלים דומים של עליות וירידות, כך שהדבר אינו מעלה או מוריד.

לסיכום, דבריו של עודה מדויקים. בהשוואה לשנה קלנדרית, מינואר עד סוף יוני ב-2021 ו-2022, מספר ההרוגים בחברה הערבית הוא זהה הן לפי ספירת המשטרה והן לפי יוזמת אברהם. כך גם בהשוואה שנתית של 12 חודשים (יולי עד סוף יוני), מספר ההרוגים דומה ואף גבוה יותר תחת הממשלה הנוכחית, בעיקר בעקבות גל הרציחות מהימים האחרונים (11 בני אדם מתחילת החודש).