כמה שווה האפקט הכלכלי של שבוע העיצוב בירושלים?

במימון משרד ירושלים ומורשת ובהשתתפות ארגונים מכל העולם, יפתח מחר שבוע העיצוב בירושלים • רן וולף, מארגן הפרוייקט, אומר שהשווי הכלכלי של הסיקור הבינלאומי הוא גדול ביותר • וגם: שיתוף הפעולה של מידרג ובנק לאומי, ומייסד אתר הטיולים שעשה הסבה להייטק

רן וולף, מארגן שבוע העיצוב / צילום: באדיבות בית הנסן
רן וולף, מארגן שבוע העיצוב / צילום: באדיבות בית הנסן

שבוע העיצוב ירושלים 2022, פרויקט הדגל של בית הנסן שמוביל מתכנן הערים והאסטרטג רן וולף, יפתח מחר בערב (ה') בהשקעה של מיליון שקל. הפרויקט ממומן כולו על ידי משרד ירושלים ומורשת, ושומר על ציבוריות מלאה ללא חסויות של חברות פרטיות. זו השנה ה-11 של האירוע, יקחו בו חלק כ-150 יוצרים ויוצרות מהארץ ומהעולם, והוא יכלול עשרות תערוכות, מיצבים, אירועים ופרויקטים - מעל 80% מהם נעשו במיוחד לאירוע. בשנה שעברה לקחו חלק באירוע 45 אלף איש, והשנה מצפים המארגנים למספר דומה (הכניסה חופשית).

שבוע העיצוב 2021 / צילום: דור קדמי
 שבוע העיצוב 2021 / צילום: דור קדמי

"לשבוע העיצוב השפעה אדירה על הכלכלה העירונית", אומר וולף. "התרומה שלו נחלקת לשניים. ראשית, סביב האירוע עצמו - כל הפעילות, שיתופי הפעולה, העסקים המקומיים וכמובן הגעה של עשרות אלפיי תיירים לירושלים. חלקם מגיעים ללילה אחד, חלקם ליותר. שנית, יש פה תרומה מיצובית - הפרויקט נחשף למיליוני אנשים ברחבי העולם, ומאיר באור חיובי את הצד התרבותי של העיר. השווי הכלכלי של הסיקור הבינלאומי הוא גדול ביותר.

לדברי וולף, בעבר נוצרו בעקבות הפרויקט מספר שיתופי פעולה עסקיים. "כל עולם התרבות והפנאי מאוד משמעותי לעיר כמו ירושלים, שיש בה צמיחה גדולה של הייטק ואקדמיה. בעשור האחרון, עיצוב כדיסציפלינה הופך להיות כלי מאוד משמעותי בעולם הטכנולוגיה וההייטק, ובעצם בכל שלב של מחקר וייצור, ואנחנו מרגישים את זה.
"באופן ספציפי פרויקט 'השדכן', הוביל לשיתופי פעולה בין בעלי מלאכה למעצבים בעיר, שמניבים חידושים לשני הצדדים. בנוסף, רוב הפרויקטים והעבודות שנוצרות במיוחד לשבוע העיצוב ממשכים להיות מוצגים בחללי תצוגה ובמוזיאונים בארץ ובעולם, ושבוע העיצוב עצמו מוזמן מדי שנה לשתף להציג בשבועות עיצוב בינלאומיים".

24 שעות של אחריות תאגידית

בפרויקט שאפתני במיוחד שמתקיים השבוע במשך 24 שעות לוקחים חלק 24 ארגונים מארה"ב, קנדה, יפן, תאילנד ואירופה, שכל אחד מהם יעביר במשך שעה אחת תוכן הקשור לתחום עיסוקו בעולם האחריות התאגידית, במטרה לבחון את העתיד ותפקידם של עסקים, חברה אזרחית וממשלות. בין הארגונים המשתתפים נמנים WWF (הקרן העולמית לשימור חיות הבר) ו-ELEVATE (חברה מתעשיית שירותי הקיימות ושרשראות האספקה ברחבי העולם).

ישראל מיוצגת בפרויקט באמצעות ארגון מעלה, והנואמים הם מומו מהדב מנכ"ל ארגון מעלה, נגה שגב נדיר מנהלת מטה משאבי אנוש בקבוצת שטראוס, איה בן-עמוס מנהלת גיוון והכלה באמדוקס, ונוא ג'השאן בטשון, מנכ"לית קו אימפקט. נאומיהם עסקו בגיוון התעסוקתי הקיים בישראל הנוצר בשל מגוון התרבויות והדתות הקיימות במדינה.

הפרויקט מתקיים במסגרת ועידה בינלאומית בתחום האחריות התאגידית, שמארגנת חברת הייעוץ Globescan, הפועלת לצד ארגונים ממשלתיים ולא ממשלתיים. המטרה: גיוס תמיכה כספית עבור ארגונים לא ממשלתיים באוקראינה, והעלאת המודעות למצב החברה האזרחית.

טיולים, סייבר ו-40 מיליון דולר

מאחורי חברת סייברינט, שגייסה השבוע 40 מיליון דולר בסבב שכלל את זרוע ההשקעות של הבנק הגדול ביותר באיטליה, Intesa Sanpaolo ואת קרן Viola Growth - עומד מנכ"ל עם עבר לא צפוי: יוחאי כורם הוא מייסד "טיולי", אתר הטיולים הגדול בארץ - שאותו מכר לקבוצת למטייל ב-2010.

שי יצקן סמנכ''ל הכספים ויוחאי כורם מנכ''ל, חברת סייברינט / צילום: אריק סולטן
 שי יצקן סמנכ''ל הכספים ויוחאי כורם מנכ''ל, חברת סייברינט / צילום: אריק סולטן

"המטרה שלי בטיולי הייתה לעודד אנשים לטייל באופן מסודר ואחראי, וכך אני פועל גם היום בסייברינט - לייצר סביבה בטוחה לשימוש באינטרנט", מסביר כורם שמשמש כמנכ"ל החברה. "אני מאמין בכך שיש כמה מסלולים מקבילים בחיים. זה נותן פרספקטיבה, העשרה וגם יכולת לשפר מהידע הנצבר.

"טיולי תמיד היה במקביל לעבודה בהייטק, ואני מוצא את קווי הדמיון הרבים שדורשים מיזם ומנכ"ל להתוות כיוון, לזהות טעויות, ובעיקר לפעול עם אמונה פנימית ובשיתוף פעולה עם הצוות שעובד איתי".

סייברינט מפתחת מערכת אוטומטית לאיסוף נתונים מהרשת האפלה (Darknet), מרשתות מסרים מיידים ואתרי סחר, ומבצעת ניתוח אוטונומי כדי לאתר כוונות לתקוף ארגונים או לעשות שימוש פסול במידע שדלף כדי לגרום נזק.

לדברי החברה, ב-2021 היא הכפילה את הכנסותיה ושילשה את בסיס לקוחותיה, וזאת בעקבות שינוי אסטרטגי ומעבר מחברת שירותים לחברת מוצר, שבוצע בסוף 2020. החברה מונה כ-100 עובדים. מרכז הפיתוח שלה נמצא בישראל, והיא מחזיקה במשרדים בפתח תקווה, בוסטון, טקסס, מקסיקו, לונדון, הולנד, סינגפור ומנילה.

חדשות טובות

פרויקט "שעה טובה" של אתר מידרג בשיתוף בנק לאומי, המעניק שירות לאזרחים ותיקים שזקוקים לתיקונים דחופים, סיים שנת פעילות ראשונה בהשקעה של מאות אלפי שקלים, וישקיע השנה סכום דומה.

בתום השנה הראשונה בוצעו מעל 1,000 תיקונים, ובעלי מקצוע המדורגים באתר מידרג תרמו כ-1,800 שעות התנדבות - כאשר חלקי החילוף בעלות של מאות אלפי שקלים מומנו על ידי הבנק.