דרמה בארה"ב: ביהמ"ש העליון ביטל את הפסיקה שאפשרה לבצע הפלות

בית המשפט העליון בארה"ב ביטל את פסיקת "רו נגד ווייד" שהעניקה מעמד חוקי להפלות מלאכותיות • המשמעות: מדינות ארה"ב השונות יהיו חופשיות לאסור על ביצוע הפלות או להגביל אותן לפי ראות עיניהן

הפגנות בקליפורניה לקראת פרסום ההחלטה המבטלת את פסיקת רו נגד ווייד / צילום: Associated Press, Rich Pedroncelli
הפגנות בקליפורניה לקראת פרסום ההחלטה המבטלת את פסיקת רו נגד ווייד / צילום: Associated Press, Rich Pedroncelli

בית המשפט העליון בארה"ב ביטל את פסיקת "רו נגד ווייד" (Roe v Wade) משנת 1973, שהעניקה מעמד חוקי להפלות מלאכותיות. משמעות ההחלטה היא שמדינות ארה"ב השונות יהיו חופשיות לאסור על ביצוע הפלות או להגביל אותן לפי ראות עיניהן.

ההחלטה הצפויה אך השנויה במחלוקת מעניקה למדינות בודדות את הסמכות לקבוע חוקי הפלות משלהן, לאחר שבמשך כמעט חצי מאה אפשרה הפסיקה ההסטורית של רו נגד ווייד הפלות במהלך השליש הראשון של ההריון. כמעט מחצית מהמדינות צפויות להוציא מחוץ לחוק הפלות או להגביל אותן באופן חמור כתוצאה מההחלטה. מדינות אחרות מתכננות לשמור על כללים ליברליים יותר המסדירים את הפסקת ההריון.

סביר מאוד להניח כי ההפלות יוצאו אל מחוץ לחוק מיד ב-22 מדינות, ובהן שתיים משלוש המאוכלסות ביותר, טקסס ופלורידה. 42% מן הנשים בארה"ב מתגוררות במדינות האלה. אם הן יתעקשו לבצע הפלה, יהיה עליהן לטוס למדינות אחרות של ארה"ב, להיזקק לשירותים מחתרתיים, או לנסות להפיל בדרכים אחרות.  לפני 1973, הפלות היו נתונות לכל דורשת רק בארבע מ-50 המדינות של ארה"ב. עוד 13 מדינות התירו אותן במקרים של סכנה לחיי האישה. הפסיקה הייתה מיוסדת על "זכות לפרטיות" בחוקת ארה"ב. עצם הזכות הזו שנויה במחלוקת, מפני שאינה כתובה בחוקה אלא רק משתמעת ממנה. 

טיוטת הפסיקה הודלפה בצורה חסרת תקדים בתחילת מאי ועוררה סערה. בית המשפט העליון פתח מיד בחקירה במטרה למצוא את המדליף.