ענקיות הטכנולוגיה מתגייסות למחאה נגד פסיקת בית המשפט העליון בארה"ב: "יום אפל בהיסטוריה של האומה שלנו"

שריל סנדברג מפייסבוק תקפה: הפסיקה מסכנת את חייהן של מיליוני נערות • בגוגל הבהירו: נהדוף בקשות מהמדינות בנוגע למידע על המשתמשות והמשתמשים שלנו

הפגנה נגד פסיקת בית המשפט העליון / צילום: Eric Gay
הפגנה נגד פסיקת בית המשפט העליון / צילום: Eric Gay

סערת פסיקת בית המשפט העליון האמריקאי, בה ביטל את הפסיקה שאפשרה לנשים ברחבי ארצות הברית לעבור הפלה, גררה תגובות רבות ברשתות החברתיות ומחאות רבות. לצד זאת, בכירים בחברות הטכנולוגיה הגדולות ניצלו את ההזדמנות כדי להביע את חששותיהם בנושא. "זהו יום עצוב", כתב למשל ביל גייטס בחשבון הטוויטר שלו. "זו נסיגה לא צודקת ובלתי מקבלת על הדעת. זה מסכן את חייהן של נשים, במיוחד את המוחלשות ביותר".

קית' אנרייט, קצין פרטיות ראשי ב- Google העולמית, אמר בשיחה עם עיתונאים ישראליים במהלך ביקור בארץ שבחברה בוחנים את השלכות הפסיקה בנושא. אנרייט התייחס לחשש שמא מדינות בארה"ב יכריחו את גוגל לספק מידע על משתמשות שבוחנות הפלות. לדבריו, גוגל מצייתת להליכים חוקיים לגיטימיים, אבל הודפת בקשות מהסוגים האלו: "אנחנו פועלים נגד בקשות מידע מוגזמות ומחויבים לקדם שקיפות, כך שהמשתמשים יכולים להבין ולהגיב למחוקקים שלהם וכדי לוודא שהממשלה לא מגזימה בבקשות המידע".

אנרייט הוסיף שהתרחיש בו מדינה תבקש מידע שכזה על משתמשים נקודתיים בנושא סובל מבעיות משפטיות וחוקתיות: "אנחנו צפויים להתנגד לבקשות כאלה ולהדוף אותן. החוק לא מבוסס ואנחנו בוחנים את ההשלכות". עם זאת, הבכיר הוסיף שהוא לא יכול להסביר באילו תיאוריות משפטיות הם ישתמשו כדי להתנגד לכך.

"תמיד נדאג לעובדים שלנו"

מנכ"ל חברת Salesforce , מארק בניוף, התייחס אף הוא להחלטה של בית המשפט. "אני מאמין שלמנכ"לים יש אחריות לדאוג לעובדים שלהם - לא משנה ממה", כתב בניוף בחשבון הטוויטר שלו ופנה לעובדים שלו: "אנחנו תמיד דואגים לכם לטיפול וההטבות הטובות ביותר, ותמיד נשמור עליכם. תמיד".

מנכ"ל חברת התוכנה Twilio , ג'ף לוסון, התבטא גם הוא בנושא: "זהו יום אפל בהיסטוריה של האומה שלנו. שלילת זכות האדם הבסיסית הזו משפיעה באופן לא פרופורציונלי על הנשים הפגיעות ביותר ברחבי המדינה".

"זהו כישלון עצום"

שריל סנדברג, יד ימינו של צוקרברג הפורשת מחברת מטא (פייסבוק לשעבר) כתבה בפוסט ברשת החברתית. "גדלתי על סיפורים של אמא שלי על מה נשים עברו במדינה", שחזרה. "לאמא שלי הייתה חברה שעזבה את הארץ כדי לבצע הפלה בטוחה. רוב הנשים לא יכלו להרגשות לעצמן לעשות את זה. חלקן עברו הפלות בסמטה האחורית, מה שהוביל לעיתים קרובות לסיבוכים בריאותיים חמורים ולפעמים אפילו למוות. כל הנשים ידעו שהן עלולות לעמוד בפני בחירות בלתי אפשרויות בין שליטה על עתידן ובריאותן לבין הפרת החוק".

סנדברג כתבה בפוסט שהיא לא חשבה שהעבר של אמא שלה יהפוך לעתיד של הבנות שלה: "אני לא מאמינה שאני הולכת לשלוח את שלוש בנותיי לקולג' עם פחות זכויות ממה שהיו לי. פסיקת בית המשפט העליון מסכנת את בריאותן וחייהן של מיליוני נערות ונשים ברחבי הארץ. זה כישלון עצום. למען עצמנו, בנותינו, וכל דור שאחריו, עלינו להמשיך במאבק. יחד, עלינו להגן ולאפשר את האמצעים להפלות".