הסכם עם טורקיה סולל את הדרך להצטרפות פינלנד ושבדיה לנאט"ו

לפי הדיווחים, שרי החוץ של טורקיה, פינלנד ושבדיה חתמו הערב על מזכר הבנות שמנטרל את ההתנגדות של אנקרה למהלך

נשיא טורקיה, ארדואן / צילום: Shutterstock, Mr. Claret Red
נשיא טורקיה, ארדואן / צילום: Shutterstock, Mr. Claret Red

מזכר הבנות שנחתם הערב במדריד, עם פתיחת פסגת ברית נאט"ו השנתית בעיר, סולל את הדרך להצטרפות עתידית של שבדיה ופינלנד לארגון. לפי הדיווחים בתקשורת הפינית והטורקית, שרי החוץ של טורקיה, פינלנד ושבדיה חתמו הערב על מזכר הבנות שמנטרל את ההתנגדות של אנקרה למהלך בתיווך מזכ"ל הברית, יינס סטולטנברג. עד כה, נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן האשים את המדינות הנורדיות "בתמיכה בטרור", בין היתר על ידי מתן מקלט לגורמים ממפלגת ה-PKK הכורדית.

נזכיר כי לפי חוקי נאט"ו, כדי לצרף חברות חדשות לברית - נדרשת הסכמה פה אחד של כל החברות הקיימות. טורקיה, מתוך חשש מברית המועצות, הצטרפה לברית כבר בשנת 1952 - שלוש שנים לאחר ייסודה. מכאן, אנקרה למעשה ניצלה את סמכותה כאחת מהחברות כדי לקדם את האינטרסים שלה, ובמקרה זה - הצרת צעדיהם של פעילי ותומכי המחתרת הכורדית בשבדיה ובפינלנד.

ההתפתחות התרחשה לאחר שגורמים שמזוהים עם המחתרת הכורדית בשבדיה ובפינלנד ניסו לסכל את ההתקדמות בין הצדדים, באמצעות מצעדים שבהם הונפו דגלי המחתרת הכורדית ותמונות של מנהיגם, עבדוללה אוג'לאן. עם זאת, בימים האחרונים החלו להינקט צעדים ממשיים נגד אותם הפעילים - כולל ברשתות החברתיות. "פינלנד ושבדיה הסכימו על שיתוף פעולה מלא עם טורקיה במאבק בארגון הטרור PKK, ויתר נגזרותיו", נמסר מלשכת התקשורת הלאומית הטורקית.

חוץ מ-PKK, מזכר ההבנות עוסק גם בפעילות של FETÖ, התנועה של פתהוללה גולן - מנהיג הדת הטורקי שמתגורר בארה"ב ומואשם בניצוח מאחורי הקלעים על ניסיון ההפיכה בטורקיה ביולי 2016. במסמך נכתב כי "פינלנד ושבדיה לא יספקו תמיכה ל-YPG/PYD, שלוחות של PKK, ושל FETÖ, ויתנגדו לטרור מכל סוג".

נשיא פינלנד, הנמצא במדריד, נפגש עם ארדואן יחד עם ראש ממשלת שבדיה, והפסגה ככל הנראה הובילה להסכמה. לא ברור עדיין אם המדיניות של שתי המדינות כלפי PKK וגורמי אופוזיציה נוספים תשתנה. בהצהרה שפורסמה בתקשורת הפינית נאמר כי "שלוש המדינות לוקחות ברצינות רבה את המאבק בטרור" וכי הן "מחויבות במדה רבה לביטחון ההדדי". הנשיא מסר לתקשורת כי טורקיה תתמוך כעת במועמדות ארצו והמועמדות של שבדיה. הפגישה בין השלושה ארכה כארבע שעות יותר מהמתוכנן.

הפלישה הרוסית שינתה את דעת הקהל בפינלנד

ההסכמה מהווה פתיחה מוצלחת לפסגת 30 המדינות החברות בנאט"ו, שתחל הערב ותתקיים עד יום חמישי. כעת צפויות שתי המדינות הנורדיות, שהודיעו על שינוי-מדיניות חד בחודש שעבר ורצון להצטרף לברית אחרי עשורים של נייטרליות, לחתום על הסכם שיקדם את ההליך במהלך הפסגה. אף מדינה אחרת מבין החברות אינה מתנגדת להצטרפות, שאמורה להיות מכפיל כוח משמעותי לנאט"ו. לפינלנד יש גבול באורך יותר מ-1,700 קילומטר עם רוסיה, וההחלטה להצטרף נובעת משינוי חד בדעת הקהל במדינה, בעקבות הפלישה הרוסית לאוקראינה בפברואר.

ההתפתחות הזו התרחשה דווקא ביום הראשון שבו נשיא רוסיה ולדימיר פוטין עזב את רוסיה מאז הפלישה לאוקראינה. הוא הגיע היום לבירת טג'יקיסטן, דושאנבה, שם נועד עם הנשיא המקומי אמומאלי רחמון שסיפר מצידו בגאווה רבה על הסחר בין המדינות שהתרחב. לא מן הנמנע כי התגובה של פוטין לנסיגת אנקרה מהווטו על הצטרפות המדינות הסקנדינביות לברית תישמע מחר - כאשר נשיא רוסיה ישתתף בוועידת מדינות הים הכספי שתתקיים בבירת טורקמניסטן, אשגבט. בשולי אותה הפסגה הוא ייפגש עם מקבילו האיראני, אברהים ראיסי.

מזכ"ל ברית נאט"ו, יינס סטולטנברג: "אני גאה להודיע כי טורקיה, שבדיה ופינלנד הגיעו לסיכום שסולל את הצטרפותן לברית".

נשיא טורקיה רג'פ טאייפ ארדואן אמר כי הוא השיג בכתב בדיוק את ההתחייבויות שדרש מפינלנד ומשבדיה. עבורו מדובר בצעד משמעותי, שהרי בחודשים הקרובים הוא צפוי להודיע על הקדמת הבחירות לנשיאות ולפרלמנט בטורקיה. אותן הבחירות אמורות להתקיים ב-18 ביוני 2023, אך לפי חוקת טורקיה - כדי שארדואן יוכל בכלל להתמודד על קדנציה נוספת, הוא יהיה מוכרח להודיע על הקדמתן.

נקודות נוספות ממזכר ההבנות:

● הקמת ועדה משותפת של המדינות שיעסקו בתיאום בנושאי משפט, מודיעין וביטחון
● פינלנד ושבדיה ייענו לבקשות הסגרה של טורקיה, על רקע פשעי טרור
● שלושת המדינות ייסדו תיאום עקבי בין כל גורמי הממשל, כולל משפט, אכיפה, מודיעין, וכן חיזוק המאבק בטרור והפשע המאורגן
● טורקיה מביעה את תמיכתה במדיניות הדלת הפתוחה של ברית נאט"ו, ומעודדת את ההזמנה במסגרת ועידת מדריד לצירוף פינלנד ושבדיה לברית נאט"ו
● טורקיה, פינלנד ושבדיה מאשרות כי אין שום אמברגו נשק בין המדינות