גם ביומיים לא תספיקו לחוות את כל מה שיש לקיבוץ הזה להציע

​בין הר כרמל לים התיכון מתערסל לו קיבוץ מעגן מיכאל: מבוסתן של 110 עצי פרי אקזוטיים דרך מוזיאון למורשת הקיבוץ, אמנות ואומנות ועד לבית אופנה מקומי-מקורי ויוזמות תיירות חדשות שזה עתה נפתחו

פסל ''לב הים'' של משה זורע / צילום: גיא מלל
פסל ''לב הים'' של משה זורע / צילום: גיא מלל

"בוא בואה שוב לשם, אל הבית הקטן אל ביתנו הישן בין כרמל לים" (יורם טהרלב)

​בין הר כרמל לים התיכון מתערסל לו קיבוץ מעגן מיכאל, שלא ביקור של יום ואף לא יומיים יספיקו להכיל את טנא האפשרויות שבו. כל אישה, אדם וטף ימצאו בו את מבוקשם. בין אם אתם חובבי נוף וטבע, אמנות ואומנות, נוסטלגיה ויזמות, קחו לכם את הזמן לטעום ממטעמי יזמות התיירות החדשה שזה עתה נפתחו לקהל, בדיוק בזמן לימות הקיץ החמים.

10:00 - גן העדן הנסתר

עשרה קבין יזמות ירדו לעולם, תשעה נטלו חברי קיבוץ מעגן מיכאל. כמו בובת מטריושקה הבוקעת מקודמתה, כך מגיחות גם ההפתעות הגלומות בקיבוץ. כשאני מנסה לברר מהו אותו דחף הגורם דווקא לחברה קולקטיבית במהותה להקים שפע של מיזמים אישיים שמרביתם משגשגים, הם מחייכים חיוך עניו ומספרים על מקימי הקיבוץ, ועל חזונם להקים "קיבוץ של דייגים", שיתפרנס מחקלאות ימית. חלומם הוגשם ואף מעבר לכך. וזה המקום לציין שמעגן מיכאל הוא אחד מהקיבוצים המשגשגים כלכלית, דבר שאינו גורם למי מפרנסיו לשקוט לרגע.

נתחיל בגן העדן החבוי מעבר לכביש סואן, ובו מיני פירות, צמחים ועצים, שכמותם אפשר לראות רק בשמורות טבע טרופיות רחוקות. בוסתן הכרמל, שנפתח רק לאחרונה למבקרים נראה כמו ג'ונגל באמזונס ולא כשמורת טבע למרגלות אחד מצוקי הכרמל. אני מטיילת עם הדס כהן, שמדריכה את הסנוניות הראשונות שהשמועה על המקום הגיעה לאוזניהן, בין 110 עצי הפרי האקזוטיים, שעל מרביתם מעולם לא שמעתי, ואת בשר פירותיהם טעמתי כאן לראשונה. העיניים זוללות את היופי, הפה נוטף מעסיס פירות הבוסתן והידיים נשלחות בחמדנות לקטוף גויאבה ננסית ורודה או את אחת מ-43 סוגי הבננות.

הבוסתן הוא מפעל חייו של אברהם חסידים, חבר קיבוץ שעלה מעיראק והגיע למעגן בבגרותו, וכחלק מההודיה לקיבוץ שאימץ אותו לחיקו הקים את הבוסתן כמקום מפלט ומרגוע לחבריו. לאחרונה כאמור, נפתח המקום לקבוצות מודרכות, והחוויה על סף הפסיכדלית.

בוסתן הכרמל, בתיאום מראש בלבד: 052-5254215. ניתן לתאם סיורים מודרכים גם בין בריכות הדגים ומיזמי תיירות נוספים.

קול שדי, שמן ושנהב

"החיים פעם היו נורא מסובכים", מחייך בצניעות מודי ברכה, חבר קיבוץ שהקים את המוזיאון למורשת הקיבוץ כמיזם אישי, וכמו רבים ממיזמי הקיבוץ גם בו שלוב חזון. "למי שמתגורר במרחב כפרי יש מחויבות ואחריות לאפשר חוויה חקלאית לאנשים החיים במגדלים בנתניה או בחדרה", הוא פורס את משנתו תוך דילוג בין המיצגים השונים מראשית ההתיישבות הקיבוצית.

"את יודעת מה זה קול שדי"? הוא מצחקק ומצביע על לחצן קריאה לאימהות מניקות שהפקידו את עולליהן בצו התקופה בבית התינוקות, והן נקראות באישון לילה להניקם. ילדים, נוער וטף ישתהו אל מול מכונת כתיבה שמקשיה הצהיבו משימוש, והמבוגרים יחייכו בסתר, פן יוסגר גילם, נוכח שפופרת משחת שיניים מתוצרת "שמן" או "שנהב".

מוזיאון למורשת הקיבוץ - מעגן מיכאל. לתיאום ביקור: 052-5254215

לב הים ופסל בת יפתח

פסע מהמוזיאון מבצבצים מחצר אחורית פסלי אבן שקשה להסיר מהם את המבט. לווייתן אורקה עצום, פסל דמוי רחם שמותר להתקפל לתוכו כעובר ועוד עבודות מכשפות של האמן בן הקיבוץ משה זורע, העוסק בעבודות פיסול בהשראת חיות הים. פסלו המפורסם "פסל לב הים", על חוף הים של הקיבוץ, משמש תפאורה לאינסוף תמונות רומנטיות לזוגות המצליחים להסתנן למקום.

אמן מרשים נוסף, שגם פסליו זרועים ברחבי הקיבוץ, הוא גדעון כנעני. כנעני מספר את סיפור יצירותיו בשפה תנכ"ית רהוטה ומרתקת. הוא עצמו, כמרביתם של יזמי הקיבוץ, עוסק למחייתו בדבר מה גשמי, ואת רעבונו הרוחני הוא משביע באמצעות יצירות מחוטי ברונזה, ברזל, ענפים, קפיצים של רכב וכל מה שמצית את דמיונו והופך תחת ידיו המוכשרות ליצירות מפעימות.

משה זורע - סדנת אומן. בתיאום מראש לביקור ולסדנה - 052-5254215, גדעון כנעני, אמן ופסל, בתיאום מראש לביקור ולסיור - 052-2465712

אופנה אישית נשית

"מעגן של יזמים" בהחלט יכול לשמש כסיסמה לקיבוץ, אבל היכן היזמות, שאלתי? אלה נמצאו בתנופת יצירה ועשייה בכניסה לקיבוץ, במה ששימש בעבר כלולים והוסב לבית האופנה "אונ'נאנוקו", שהקימו שתי מעצבות-יזמות מקוריות להפליא. אילה ונועה מעצבות בגדים שאוהבים נשים, ונשים אוהבות בחזרה. ואם חייבים לפנק את בלוטות הרכישה, הרי שקנייה של מלבוש איכותי מצמד מעצבות ישראליות, בנות המקום, היא מחווה נאה לכלכלת היזמות המפעמת ברחבי הקיבוץ.

אונ'נאנוקו - אופנת מעצבות. קיבוץ מעגן מיכאל. 04-6243456