מחקר: אנשים שסובלים מתסמונת המתחזה התגלו כמוצלחים יותר בשלל תחומים

בניגוד לדעה המקובלת, התופעה שמתארת אדם שחש שהוא אינו מוכשר כפי שהסביבה תופסת אותו, אינה רק שלילית • רופאים מתמחים שחשו כך התגלו כטובים יותר עם מטופלים, ומועמדים לעבודה דורגו כבעלי כישורים בין-אישיים גבוהים יותר

לתסמונת המתחזה יש גם יתרונות / צילום: shutterstock
לתסמונת המתחזה יש גם יתרונות / צילום: shutterstock

אודות מגזין הניהול של הרווארד (HBR)

מגזין הניהול של אוניברסיטת הרווארד יוצא לאור מזה מאה שנה ומאגד מאמרים מבוססי מחקר ונתונים. עם כותביו נמנים מיטב המומחים הבינלאומיים לניהול ולעסקים במגוון תחומים, ובהם מנהיגות, משא ומתן, אסטרטגיה, שיווק, כספים ותפעול. מאמרי Harvard Business Review מתורגמים ומתפרסמים בגלובס שלוש פעמים בשבוע: בימים שני, רביעי וחמישי (מגזין G).

אודות הכותב: אבן הראל

אבן הראל הוא עורך בכיר ב-Harvard Business Review 

באסימה א. טוופיק, מרצה זוטרה ב-MIT Sloan, ניהלה שני מחקרי שדה ושני ניסויים שבדקו עובדים שלוקים בתסמונת המתחזה - תחושה של חוסר כשירות ומצג שווא, למרות מוניטין של הצלחה בעבודה. היא גילתה שאנשים אלה אימצו אוריינטציה ממוקדת יותר בזולת באינטראקציות החברתיות שלהם, וכתוצאה מכך הם דורגו כיעילים יותר מבחינה בין אישית. המסקנה: לתסמונת המתחזה יש גם יתרונות.

פרופסור טוופיק, הסבירי את המחקר שלך.
"אנשים שמכירים את תסמונת המתחזה נוטים לחשוב שהיא רק מזיקה. נכון שהאמונה שאתה לא מוכשר כמו שאחרים חושבים שאתה יכולה בהחלט לגרום לחרדות ולפגוע בהערכה העצמית של אדם, אבל יש גם צד חיובי. המחקר שלי מראה שחוויה של תסמונת המתחזה עשויה להפוך את הלוקים בה למיומנים יותר במערכות יחסים, מיומנות שהיא מרכיב מרכזי בהצלחה בקריירה.

"במחקר אחד, רופאים מתמחים שחוו תחושת התחזות לעתים תכופות היו טובים יותר באופן משמעותי באינטראקציות רגישות עם מטופלים, מה שהוביל את המטופלים לתת להם דירוג מיומנות בין-אישית גבוה יותר. במחקר אחר, מועמדים שחוו תחושת התחזות שאלו יותר שאלות במהלך שיחות לא פורמליות לפני ראיון העבודה, וכתוצאה מכך נתפסו על ידי המגייסים כבעלי כישורים בין-אישיים טובים יותר. בעיקרו של דבר, מחשבות התחזות הופכות אותך למכוון יותר לזולת, מכוון יותר לתפיסות ולרגשות של אנשים אחרים, מה שהופך אותך לאהוד יותר.

"בנוסף, נראה כי מחשבות התחזות לא פגעו בביצועים. רופאים שהיו להם יותר מחשבות מהסוג הזה היו בסבירות זהה לרופאים אחרים לתת אבחנות נכונות, ומועמדים לעבודה היו בסבירות זהה לאחרים להיות מוזמנים לראיון לאחר השיחות הלא רשמיות שלהם עם מנהלי גיוס עובדים".

 
  

אז זה בסדר, אולי אפילו טוב, לסבול מהתסמונת?
"לא הייתי מרחיקה לכת ואומרת 'טוב', אבל אחת המטרות שלי במחקר הזה הייתה להסיר חלק מהסטיגמה ולתת השקפה מאוזנת יותר. אני מקווה שהמחקר יכול לעזור לאנשים להפחית את הלחץ והחרדה הראשוניים שמגיעים עם תחושת התחזות, בכך שהוא מראה גם את הצד החיובי בפן הבין-אישי. זה בסדר לפעמים לחוות את התחושה הזאת. זו לא תסמונת או פתולוגיה".

אבל האם המחשבות האלה לא פוגעות בביצועים, במיוחד בעבודות עם סיכון גבוה, כמו של ספורטאים, קציני צבא, עורכי דין ומנכ"לים?
"באופן מעניין, עד היום אין ראיות כמותיות אמפיריות לכך שתחושת התחזות פוגעת בביצועים, ובכל זאת התפיסה הזו נמשכת. פסיכולוגים מצביעים לעתים קרובות על משהו שנקרא עקומת ביצועי הלחץ של ירקס-דודסון, שמראה כי מעט לחץ - עד דרגה מסוימת - משפר את הביצועים. יכול להיות שהכמות הנכונה של תחושת התחזות יכולה לספק מספיק מוטיבציה לתת את הטוב ביותר שלך. זו שאלה פתוחה".

איך את קובעת אם למישהו יש תסמונת מתחזה, ובאיזו מידה?
"השתמשתי בשבע דגימות מעבדה ושדה שכללו יותר מאלף אנשים, כדי לפתח ולאמת מדד פסיכולוגי חדש בן חמישה פריטים. באופן ספציפי, אני מבקשת מאנשים לציין באיזו תדירות במהלך יום העבודה נדמה להם ש'אנשים שחשובים לי חושבים שאני מסוגל ליותר ממה שאני חושב שאני'".

בניסוי עם מועמדים לעבודה, איך גרמת לאנשים להרגיש מתחזים?
"ביקשתי מהעובדים שהוקצו באקראי לאותה קבוצה להיזכר בתקופה שבה היו להם מחשבות התחזות, בעוד שקבוצת הביקורת התבקשה להרהר בתקופה שבה אחרים ראו אותם כפי שהם ראו את עצמם או במה שאכלו לארוחת צהריים. מיד לאחר מכן, אנשים בקבוצת המתחזה התנהגו אחרת מאלה שבקבוצת הביקורת: הם התחילו לשאול שאלות נוספות".

אולי כולנו צריכים להכשיר את עצמנו לחשוב "אני לא חושב שאני מספיק טוב או מספיק חכם"?
"הא! אני בהחלט לא חושבת שעלינו לעורר תחושות התחזות בכוונה. קרוב לוודאי שיש מהלכים טובים יותר ליצירת קשרים מקצועיים טובים יותר. במקום זאת, אני מקווה שכתוצאה מהמחקר הזה אנשים שמוצאים את עצמם עם מחשבות כאלה, כפי שעלול לקרות לפעמים, לא צריכים להחמיר את הלחץ שמגיע איתן גם במחשבה שהן גורמות בהכרח לביצועים גרועים בעבודה".

כמה מאיתנו חווים תסמונת המתחזה?
"נתון שמצוטט לעתים קרובות מצביע על כך שכמעט 70% מהאנשים חוו תחושת התחזות לפחות פעם אחת בשלב מסוים בקריירה שלהם. מחשבות אלו נוטות להגיע לשיא כאשר עומדים בפני אתגר חדש, מתחילים עבודה חדשה או לאחר קידום".

האם נשים ומיעוטים חווים זאת יותר?
"בכל המחקרים שלי - וזה מגובה על ידי חוקרים אחרים - לא מצאתי הבדלים משמעותיים. כלומר, נראה שגברים לבנים חווים תחושות התחזות בדיוק כמו נשים ומיעוטים. לפעמים מבלבלים את זה עם משהו ערמומי יותר: חוסר שייכות. אולי אותם עובדים פועלים בסביבת עבודה עוינת ומוטה".

האם אין סיכון שהכרת היתרונות של התסמונת תמנע ממך להרגיש כמו מתחזה?
"שאלה טובה. נזדקק למחקר נוסף, אבל אני חושדת שהידע הזה לא יבטל לחלוטין את תחושת המתחזה. אפילו אנשים מצליחים במיוחד כמו אלברט איינשטיין, מנכ"ל סטארבקס לשעבר הווארד שולץ והסופרת והמשוררת מיה אנג'לו הודו בפומבי שחוו תחושת התחזות לפעמים".

© Harvard Business School Publishing Corp