הונאה | דעה

הסבתא שנלחמה בנכדים שרימו אותה וזכתה

סבתא יהודיה בת 95 מאוהיו נדהמה לגלות שנכדיה ביצעו מאות העברות כספיות בסך של 80 מיליון דולר מהונה, כאשר מרביתן הניבו לה הפסדים בסכום של מיליונים, ותבעה את נכדיה במוסד בוררות • הבורר פסק כי נכדיה וכן בית ההשקעות בו הועסקו ביצעו עבירות של מרמה, מצג שווא, הפרה של חובת הנאמנות, וכן "הונאת קשישים"

אילוסטרציה / צילום: שלומי יוסף
אילוסטרציה / צילום: שלומי יוסף

הכותבת היא עו"ד, שותפה במשרד מ. פירון ושות', מנהלת תחום דיני משפחה. 

בוורלי שוטנשטיין, סבתא יהודיה בת 95 מאוהיו, היא אישה עשירה, אפילו עשירה מאד, כבת למשפחה שעשתה את הונה בראשית המאה שעברה ממסחר בטקסטיל, ומחזיקה במספר רשתות קמעונאיות, לרבות הרשת המוכרת לישראלים "אמריקן איגל אאוטפיטרס". לבוורלי חמישה נכדים, ושניים מהם, אבי ואוון, לקחו על עצמם לטפל בכספיה של סבתם, כפי שנהוג במשפחות רבות של קשישים, אשר לא מעוניינים או מתקשים להטרד בהתעסקות הפיננסית.

אבי ואוון נשכרו לעבודה כיועצי השקעות בחברת ההשקעות ג'יי פי מורגן, וניהלו שם את השקעותיה של סבתם ביד רמה, מבלי לשתפה כלל בשיקולים ובתוצאות. הסבתא מצידה, נחה לה במשך שנים בשקט במיטתה המפוארת, מאחר שנתנה אמון מלא בנכדיה, עד שיום אחד נחת על מפתן דלתה מכתב מקרן הון סיכון באיי קיימן, המודה לה על השקעתה בהיקף של מיליוני דולרים. בוורלי המופתעת, ידעה שנתנה לנכדיה יפוי כח לצורך השקעות סולידיות, ולא התכוונה שישחקו עם הונה בהשקעות בסיכון גבוה, ולכן החליטה להתחשב בנורת האזהרה שצצה לפתע, ולהתחיל להתעניין באופן מעשי בחשבונותיה.

כשבוורלי דרשה דין וחשבון מפורט מבית ההשקעות, היא נדהמה לגלות שנכדיה ביצעו מאות העברות כספיות בסך של 80 מיליון דולר מהונה, חלקן בהשקעות קצה מסוכנות. רבות מההשקעות שביצעו הנכדים הניבו לה הפסדים כלכליים בהיקף של מיליוני דולרים, אך הם עצמם גרפו לכיסם, ולכיסו של בית ההשקעות, מיליוני דולרים בשכרי טרחה ועמלות. כמו כן גילתה הסבתא כי לצורך חלק מההשקעות, שלא נעשו כאמור על דעתה ובהסכמתה, הנכדים אף זייפו את חתימתה, וטענו כי היא סובלת מדמנציה.

 במדינות שונות בארה"ב "הונאת קשישים" היא עבירה בפני עצמה

בארה"ב לא ניתן לנהל תביעה כנגד בית ההשקעות בבית המשפט אלא במוסד בוררות בלבד. בחודש פברואר 2021, פסק הבורר, כי נכדיה של בוורלי, וכן בית ההשקעות בו הועסקו, ביצעו עבירות של מרמה, מצג שווא, הפרה של חובת הנאמנות, וכן "הונאת קשישים". הנכדים פוטרו כמובן מעבודתם בבית ההשקעות, ורישיונם לעסוק במקצוע נשלל. הבורר חייב את שלשת הנתבעים לשלם לבוורלי פיצויים בסך של 19 מיליון דולר, אך בעוד שבית ההשקעות שילם את חלקו בסך של 9 מיליון דולר, הנכדים לא השלימו עם הפסדם, וניסו להגיע להסכמי פשרה עם סבתם.

המשא ומתן לפשרה בין עורכי הדין התפוצץ בתוך זמן קצר, לאחר שהסבתא סרבה לחתום על סעיף שימנע ממנה מלפרסם את סיפורה בציבור. כעת, לא זאת בלבד שהיא מתראיינת בנושא תחת כל עץ רענן, אלא שנכדתה אף כותבת ספר על הפרשה. בוורלי שוטנשטיין נותרה אישה עשירה בכל מקרה, אך היא טוענת שהיא רואה חשיבות ציבורית עצומה בפרסום סיפורה, כדי להעלות את המודעות לבעיה הכאובה והנפוצה של "הונאת קשישים".

כאמור, במדינות שונות בארה"ב "הונאת קשישים" היא עבירה בפני עצמה, ונפרדת מהונאה של אנשים שגילם נמוך מ-65, לאור ההבנה שהקשישים בהכללה הם אוכלוסיה מוחלשת, הנזקקת להגנה מיוחדת. בישראל הונחו עשרות הצעות חוק המתייחסות לצורך בהחמרת הענישה וההרתעה מפני הונאת קשישים, החל בתיקון חוק העונשין, כך שעבירה נגד קשיש תחשב עבירה בנסיבות מחמירות, ועד הצעות לחייב את הבנקים לדווח על חשד לניצול כלכלי של קשישים.

בינתיים כל בן משפחה של קשיש, צריך להיות ער לחשש מפני ניצולו, לא רק על ידי גורמים חיצוניים כמו חברות שיווק אגרסיביות, אלא גם על ידי בני משפחה, שהקשיש נתן בהם אמון. אם הקשיש נתן לבן משפחה יפוי כח לפעול בחשבונו, כדאי שתנתן לבן משפחה נוסף הרשאה לצפות בתנועות בחשבון, ולפקח על ההתנהלות בו.