האם כרבע מבנות ה-12 בישראל עושות בת מצווה בסגנון רפורמי?

ח"כ גלעד קריב טען שרבע מבנות ה-12 בישראל עולות לתורה. בדקנו • המשרוקית של גלובס

גלעד קריב, העבודה בן כספית וינון מגל, 103FM, 19.6.22 / צילום: נועם מושקוביץ
גלעד קריב, העבודה בן כספית וינון מגל, 103FM, 19.6.22 / צילום: נועם מושקוביץ

 

זמן קצר לאחר שמונה דורון אלמוג ליו"ר הסוכנות היהודית הוא עורר זעם בקרב פוליטיקאים חרדים ואנשי דת כשסיפר כי בעת שבתו הגיעה לגיל בת מצווה היא עלתה לתורה כמנהג הקהילה הרפורמית. כשחבר הכנסת הרב גלעד קריב, מי שכיהן בעבר כיו"ר התנועה הרפורמית התראיין ברדיו 103FM ונשאל על כך על ידי אחד משני המגישים, ינון מגל, הוא השיב לו כי מדובר בתופעה הרבה יותר נפוצה מכפי שאולי היה נדמה. "אם מספיק שאדם יעשה בת מצווה לבתו בבית כנסת רפורמי כדי להגדיר אותו כרפורמי, אז אני מבין שאתה שותף לדעתי שהיום בערך רבע מהציבור במדינת ישראל הוא כבר רפורמי? כי אם זה הקריטריון, מה לעשות?".

כלומר, מדבריו של קריב משתמע כי בקרב הציבור היהודי בישראל כרבע מבנות ה-12 עולות לתורה כשהן חוגגות את בת המצווה שלהן, אירוע שביהדות האורתודוקסית שמור כידוע רק לבנים, בעת שאלה חוגגים את בר המצווה שלהם בגיל 13. על מה מבוססת הטענה? לאחר שחיפוש סקרים ומחקרים העוסקים בנושא לא הניב תוצאות, פנינו ללשכתו של קריב עצמו בבקשה שיפנו אותנו למקורות שעליהם הסתמך. אנשיו של קריב אמרו לנו כי לתנועה הרפורמית בישראל, שבראשה כאמור עמד קריב טרם היבחרו לכנסת, יש מספרים המאששים את דבריו. בתנועה דווקא לא הכירו נתונים כאלה שמצוים בידם, אך הציעו לאסוף את המספרים ולחזור אלינו, ובהמשך מסרו לנו כך: "ההערכה שלנו היא כי כ-170 טקסי בת מצווה ועלייה לתורה שעורכים/ות רבינו ורבותינו נערכו בשנה האחרונה ברחבי הארץ. יש לקחת בחשבון כי זהו נתון נמוך בשל שנת קורונה, ובוודאות נמוך מהמציאות כיוון שאינו כולל את הנתונים מהכותל השיוויוני - השוקק מדי שני וחמישי בטקסי בר/בת מצווה של משפחות מהארץ ומהעולם. מאז שוך הקורונה, נרשמת אצלנו בקהילות התנועה הרפורמית עלייה גדולה בביקוש לסדנאות, טקסי בת מצווה ועלייה לתורה".

עד כמה הנתון הזה - גם הוא חלקי ומשקף פגיעה בשל הקורונה - רחוק מהמספר הדרוש כדי להתקרב לקביעתו של קריב? על פי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, בשנת 2020 (השנה האחרונה לגביה יש פרטים מלאים) חיו בישראל כ-58 אלף בנות יהודיות ו"אחרות" שמלאו להן 12 (ההגדרה "אחר" בהקשר זה מתייחסת בדרך כלל לעולים מברה"מ לשעבר שאינם יהודים). כדי שרבע מהן יעלו לתורה, צריך שכמעט 15 אלף בנות יעשו זאת מדי שנה. 170 טקסים כאלה פירושם שכ-0.3% מהבנות עשו זאת, וגם אם נכפיל, נשלש או נכפיל פי עשרה את הנתון שקיבלנו מהתנועה הרפורמית - על רקע הסייגים שהוזכרו על ידם ועל רקע סייגים אחרים - עדיין נהיה רחוקים מאוד מהמספר שהוזכר על ידי קריב.

כן שווה אולי להזכיר בהקשר זה נתון אחר שקיבלנו מהתנועה הרפורמית, שלא מאשש את דבריו של קריב, אך מצביע על כך שבציבור יש תמיכה לא מעטה בקיום בת מצווה מן הסוג הזה. לפי סקר שנערך עבור התנועה, 34% מהנשאלים "תומכים בעלייה לתורה של בנות במסגרת בת המצווה", ובהם גם 15% מהישראלים שמגדירים את עצמם מסורתיים ו-9% מהדתיים הלאומיים.

בשורה התחתונה: דבריו של קריב אינם נכונים. על פי נתוני התנועה הרפורמית בשנה האחרונה נערכו כ-170 טקסי בת מצווה רפורמיים. גם אם הנתון המלא אכן גדול משמעותית, עדיין מדובר בשיעור קטן מאוד מכלל בנות ה-12, שמספרן עומד מדי מחזור על למעלה מ-50 אלף.

תחקיר: אורי כהן