בזכות האינפלציה ופערי הריביות: הדולר קרוב לשיא של 20 שנה

הדולר האמריקאי נהנה ממעמדו כחוף מבטחים בעתות משבר, כשרשם במחצית הראשונה של 2022 זינוק מול המטבעות בעולם בחסות עלייתה של האינפלציה והטלטלה בשווקים • מה ייקבע את הכיוון של הדולר והאם המגמה צפויה להימשך?

זינק מול המטבעות בעולם / אילוסטרציה: Shutterstock, Africa Studio
זינק מול המטבעות בעולם / אילוסטרציה: Shutterstock, Africa Studio

שנת 2022 מסתמנת כשנת מפנה במדיניות המוניטרית של הבנקים המרכזיים, ולא רק. גם מלחמת המטבעות חוזרת לקדמת הבמה בחסות המאבק באינפלציה. אלא שהפעם מדובר במלחמת מטבעות הפוכה. אם במהלך העשור הקודם בנקים מרכזיים ברחבי העולם שאפו לשמור על מטבע לא חזק מדי כדי לסייע ליצוא תחרותי, כיום התהפכו היוצרות שכן מטבע חזק מרסן את האינפלציה המיובאת - כלומר את עליות המחירים שמקורם מחוץ למדינה.

הדולר בעולם קרוב לשיא של 20 שנה, ומול השקל הדולר עלה לרמתו הגבוהה ביותר מאז מאי 2020. 

מול הין היפני הדולר האמריקאי השלים עלייה של 17% מתחילת השנה, בחסות הבנק היפני שממשיך בעקשנות במדיניות האולטרה מרחיבה וגורר היחלשות של המטבע לשפל של 24 שנים. מול האירו למשל, הדולר עלה ביותר מ-7% מתחילת השנה - העלייה החדה מאז 2015, ברקע לחוסר יציבות שמערער את מדינות הגוש. מול השקל הדולר התחזק בכ-12% מתחילת השנה ברקע למהלכי הגידור של הגופים המוסדיים בשוק המקומי, שנאלצו לרוץ ולרכוש דולרים ככל שערכן של ההשקעות מעבר לים יורד.

אבל זה לא עיקר הסיפור של הדולר שהתחזק בחצי השנה הראשונה של 2022 בקצב החד זה שנים. האינפלציה שגוררת הידוק של המדיניות המוניטרית ובה העלאת ריביות, ובעקבותיה גם טלטלה בשווקים הפיננסים, גוררת ריצה אל נכסים בטוחים ועיקרם - הדולר האמריקאי.

פערי הריביות מחזקים את הדולר

כשהאינפלציה משתוללת ברמה הגבוהה ביותר זה 40 שנה, הדולר זוכה לרוח גבית כתוצאה מפערי הריביות. על מנת לרסן את האינפלציה הפד מעלה ריבית, וההבנקים המרכזיים האחרים בעולם הולכים בדרכו. ההחלטה של ​​הפדרל ריזרב להעלות את הריבית ב-0.75% ביוני, העלאת הריבית החדה מאז 1994, תרמה לפערי הריביות של ארה"ב מול מדינות העולם. יחד עם זאת, שיעור הריבית הריאלית בארה"ב - כלומר שיעור התשואה על אגרות חוב ופיקדונות בנקאיים בנטרול האינפלציה - עדיין נותר אטרקטיבי, במיוחד בהשוואה לאירופה, שם לחצי האינפלציה חזקים יותר נוכח התלות בגז הרוסי.

עליית האינפלציה גוררת העלאות ריבית ועמן ירידות חדות בשווקים. וכך, לא רק הפרשי הריביות מניעים את הריצה לדולר האמריקאי אלא היותו חוף מקלט בעתות משבר. הפרנק השוויצרי והין היפני באופן מסורתי שימשו גם הם כמקלט בזמנים של טלטלות, אבל המדיניות המוניטרית המרחיבה של הבנק המרכזי של יפן פגעה במעמד המטבע, והפרנק השוויצרי נותר בשוליים אחרי שהבנק המרכזי השוויצרי אותת כי המטבע אינו חזק מדי. גם בישראל הבנק המרכזי הפסיק לרכוש דולרים על מנת למתן את התחזקות השקל כחלק מהנסיגה מהמדיניות המוניטרית.

כריסטין לגארד וג'רום פאוול, בפגישת הנגידים השבוע / צילום: Reuters, European Central Bank
 כריסטין לגארד וג'רום פאוול, בפגישת הנגידים השבוע / צילום: Reuters, European Central Bank

אז עד מתי המשבר צפוי להימשך? מתחילת השנה מדדי המניות המובילים בארה"ב ירדו ביותר מ-20% מהשיא, ובכך נכנסו לטריטוריה דובית, והתמונה קדימה לא נראית מזהירה. לחצי האינפלציה כתוצאה משיבושי אספקה של סחורות, נפט ובעיקר גז רוסי (שמוחרם על ידי אירופה) עשויים להתמתן נוכח הירידה במחירי הסחורות, אבל המלחמה באוקראינה עדיין כאן. האם אפשר לצפות להקלה מלחצי האינפלציה בעולם? "נראה כי ההתרחקות מגלובליזציה לא תחזיר את האינפלציה לסביבה שראינו בעבר", אמרה השבוע כריסטין לגארד נשיאת הבנק המרכזי האירופי. בשוקי המניות פירשו זאת כי האינפלציה תיוותר ברמתה הגבוהה, וכך ההידוק המוניטרי של הבנקים המרכזיים, מה שעשוי להמשיך לטלטל את השווקים הפיננסיים.

הדולר כגידור מפני סיכוני סטגפלציה

בעוד שכלכלת ארה"ב מבודדת יחסית מהלחצים הפיננסיים הנגרמים על ידי הדולר החזק, הלחצים האינפלציוניים עלולים להחריף אצל המדינות האחרות. התחזקותו מהווה בעיה עבור כלכלות מפותחות ושווקים מתעוררים כאחד. אבל האם עוצמתו של הדולר תימשך גם במחצית השנייה של השנה? סטפן מונייה, מנהל ההשקעות הראשי של הבנק השוויצרי לומברד אודייר, מעריך כי "הדולר צפוי לשמור על חוזקה במחצית השנייה של 2022 עם העלאות הריבית. הדולר אמור להיתמך על ידי אי הוודאות הנוכחית, ככל שהשווקים יתמחרו את הידוק התנאים הפיננסיים. היסטורית, הדולר הוכיח גידור מפני סיכוני סטגפלציה".

מתוקף היותו חוף מקלט בעת משבר הדולר ימשיך להיות תלוי בשווקים הפיננסיים, ושם לפי מונייה נראה כי "התנודתיות תישאר לטווח הקרוב בשל הידוק התנאים הפיננסים, וגם מהאפשרות לטעות במדיניות של הבנקים המרכזיים".