הצוללת | פודקאסט

מתי כולנו נעבוד רק ארבעה ימים בשבוע?

ניסויים ראשונים במעבר לשבוע עבודה של ארבעה ימים כבר נערכו בבריטניה, ניו זילנד ואיסלנד – והסתיימו בהצלחה אדירה. העובדים מעידים על עלייה ברמת האושר, ומנהלים מדווחים על גידול בתפוקה. כעת מצטרפות גם חברות ישראליות לפיילוט במודל החדשני, כמו Sage, פורטר ואפריקה ישראל מלונות • האם הבשורה תוכל להתרחש רק בישראל ועד כמה מדובר בסך בהטבה לעובדים פריבילגים ממילא? • האזינו 

פודקאסט הצוללת של גלובס - לעומק הסיפורים הכלכליים-חברתיים
פודקאסט הצוללת של גלובס - לעומק הסיפורים הכלכליים-חברתיים

בפורטר, סטארט-אפ ישראלי שעוסק במניעת הונאה בסחר מקוון, אימצו כבר לפני כשנתיים מודל של שבוע עבודה מקוצר - בלי להפחית בשכר. וכך, בימי ראשון מדי שבועיים המשרדים סגורים והעובדים חופשיים. מיי בייסרון (34), שהחלה לעבוד בחברה לפני כחצי שנה, התקשתה בהתחלה לעכל את ההטבה. "בחמישי כולם אמרו 'ביי, נתראה ביום שני'", היא נזכרת, "אבל זה הרגיש לי מאוד מוזר, אז ביום ראשון עבדתי. למחרת המנהל שלי ראה ששלחתי מיילים ואמר לי - 'למה עבדת אתמול? זה כמו שתעבדי בשבת'. אז הפסקתי".

מרכז הפיתוח של חברת התוכנה סייג' (Sage) בישראל הוא ככל הידוע לנו החברה היחידה שמיישמת באופן קבוע ומלא את מודל שבוע העבודה המקוצר - מאז אפריל כל 36 עובדי החברה עובדים משני עד חמישי, וימים שישי עד ראשון הם חופש מוחלט. גם כאן מדובר בפיילוט שיימשך כשנה, ואם יצליח יהפוך לסטנדרט ואולי אף יורחב לחברה העולמית, שבה 12 אלף עובדים. "גיוס הפך לאתגר", מודה המנכ"ל שגב בר-און, "וזה רכיב שהופך אותנו ליותר אטרקטיביים. במהלך חודשי הניסוי לא היו אצלנו עזיבות בכלל. זה נתון מצוין". 

במדינות כמו בריטניה, ניו זילנד וארה"ב יש לא מעט חברות שקיצרו את השבוע לארבעה ימים, בין היתר מתוך מחשבה שהדבר יסייע להן בגיוס ובשימור עובדים. וזה בדיוק מה ששואפות להשיג גם חברות ישראליות שמתכננות לנסות את המודל. "הייתי מתוסכל וחיפשתי פתרון", אומר רונן כהן, סמנכ"ל משאבי אנוש של רשת מלונות אפריקה ישראל, שם יתחילו בניסוי דומה באוקטובר. ברשת, שמונה תשעה מלונות, מועסקים בימים כתיקונים כ-1,500 עובדים, "אבל כשפתחנו אחרי פתיחה וסגירה לסירוגין, חסרו לנו 500 איש, גם בתפקידים שדורשים ידע וגם בתפקידים זוטרים. היום חסרים לנו כ-150". והבעיה לא היתה רק המחסור, אלא שהעובדים "לא חזרו אותו דבר. זה לא היה אותו רונן ולא אותה גלית".

האם מודל שבוע העבודה המקוצר אכן יוכל לעבוד בישראל כפי שהוא מוכיח את עצמו ברחבי העולם, ואפילו להיות מורחב לכלל המשק? ועד כמה המשבר הכלכלי העולמי טורף את הקלפים? האזינו לפרק השבוע של "הצוללת של גלובס".