התרסקה: בפחות משבוע איבדה פאגאיה כ-70% משווייה במיזוג ל-SPAC

שווי חברת הפינטק מישראל צנח ביותר מ-5.5 מיליארד דולר לעומת שווייה במיזוג

פתיחת מסחר של חברת פאגאיה בנאסד''ק / צילום: עידו איז'ק  - יח''צ
פתיחת מסחר של חברת פאגאיה בנאסד''ק / צילום: עידו איז'ק - יח''צ

חמישה ימי מסחר חלפו מאז שמניית פאגאיה  החלה להיסחר בנאסד"ק, וכשני שלישים משווי החברה התאדו בתקופה קצרה זו, לעומת שווייה במיזוג ל-SPAC. חברת הפינטק הישראלית השלימה בשבוע שעבר את המיזוג בעסקה ששיקפה לפאגאיה שווי (EV) של 8.5 מיליארד דולר. ביום רביעי, לאחר ירידה של 19% נוספים, ננעלה המניה במחיר המשקף לפאגאיה שווי של כ-2.9 מיליארד דולר.

מחיר המניה במיזוג ל-SPAC היה 10 דולרים, אך ביום המסחר הראשון היא החלה להיסחר במחיר של 7 דולרים, וביום רביעי מחירה היה כ-4.3 דולרים והיום (ה') היא יורדת ל-4 דולרים המשקף לה שווי של כ-2.6 מיליארד דולר.

פאגאיה נוסדה ב-2016 על ידי המנכ"ל גל קרובינר, מנהל הטכנולוגיה הראשי אביטל פרדו ומנהל ההכנסות הראשי יהב יולזרי. החברה פיתחה טכנולוגיה שמאפשרת ניתוח מידע לצורך הענקת אשראי באופן מדויק יותר. במסגרת המיזוג ל-SPAC בשבוע שעבר גייסה פאגאיה 350 מיליון דולר (בעיקר באמצעות PIPE, ההנפקה הפרטית הנלווית למיזוג) למרות שמשקיעי ה-SPAC, רובם ככולם, העדיפו לוותר על השתתפות בעסקה ולקבל את כספם בחזרה.

הירידות במחיר המניה מאז תחילת המסחר שלה מצטרפות למגמה הברורה של ירידות שווי בחלק גדול ממניות הטכנולוגיה שמוזגו לחברות SPAC בחודשים האחרונים, כולל מספר דו-ספרתי של חברות ישראליות, שכולן רושמות תשואות שליליות. חברות SPAC הן חברות ללא פעילות, שמגייסות כסף בהנפקה בבורסה במטרה לרכוש חברות קיימות. עבור חברות פרטיות, מיזוג ל-SPAC הוא דרך אלטרנטיבית להגיע לשוק הציבורי, במקום הנפקה ראשונית (IPO).

למשקיעים נמאס מהמכשיר

טרנד ה-SPAC היה בשיאו בוול סטריט ב-2020-2021, עם מאות חברות שגייסו סכומי עתק. אליהן התמזגו במקרים רבים חברות שזכו לשווי נדיב במיוחד, או שהגיעו לשוק הציבורי כשהן עוד לא מתאימות אליו. התוצאה הייתה מיאוס של המשקיעים מהמכשיר, ולצד צעדים שעליהם הודיעה ה-SEC (רשות ניירות ערך של ארה"ב), מספר הנפקות ה-SPAC התכווץ, שיעורי הפדיון של משקיעים (אי-השתתפות בעסקת מיזוג) גדלו ומניות שהגיעו לשוק באמצעות מיזוג ל-SPAC נחלשו.

פאגאיה חתמה על הסכם המיזוג ל-SPAC בספטמבר שעבר, לאחר ששוק ה-SPAC כבר התקרר. עם זאת, בחודשים שחלפו עד להשלמת המיזוג, המדדים המובילים בשוקי ההון ירדו באופן משמעותי, וחל שינוי ניכר בטעמי המשקיעים, שהעדיפו השקעה בחברות ערך על פני חברות צמיחה.

בשיחה עם גלובס בשבוע שעבר, רגע לפני שפאגאיה החלה להיסחר, נשאל קרובינר מה הציפיות שלו בנוגע למחיר המניה, על רקע הירידות החדות במניות שמוזגו ל-SPAC, והשיב כי "אנחנו לא מתעסקים עם זה. לצערנו או למזלנו, אנחנו לא שולטים ולא מתזמנים את מחירי המניות. חשוב להבין שהשאלה היא הטווח הארוך - מה יהיו הביצועים בעוד 5 שנים".