בחירות 2022 | טור סופ"ש

החיבורים שבדרך והמוקש שמחכה ללפיד בלשכת רה"מ: היום שאחרי פיזור הכנסת

למרות ואולי דווקא בגלל שנכנס לתפקיד בתקופת בחירות, יאיר לפיד צפוי לקבל יד חופשית יותר מזו שהייתה לבנט, בעיקר במישור המדיני • עם זאת, בכל הנוגע לעליות המחירים, הוא לא יוכל ללכת לצעדים מרחיקי לכת • בינתיים עם פתיחת הקמפיינים, בשמאל - מרב מיכאלי כבר החלה לירות בנגמ"ש, ובימין הקואליציוני - שוקלים חיבורים חדשים בזמן שאיילת שקד מתלבטת על עתיד ימינה במפת הגושים

ראש הממשלה היוצא בנט וראש ממשלת המעבר לפיד / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
ראש הממשלה היוצא בנט וראש ממשלת המעבר לפיד / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

קשה היה שלא לראות את הכאב בעיניים של נפתלי בנט כשהודיע שלא יתמודד בבחירות לכנסת ה-25. אחרי ששינה את הרטוריקה ממנהיג ימינה לכזו שתואמת יותר את רוח מחאת בלפור, אנשיו בלשכה וברשימה הראו לו את הדלת. לא סתם הראשון שמיהר להרעיף עליו ברכות באותו ערב היה ניצן הורוביץ.

בלי בייס יציב בסקרים ובעיקר עם מצביעי מרכז שנטו לו חסד העדיף בנט לחתוך הפסדים ולעשות לביתו. בינתיים. ובמילה בינתיים בהקשר הזה היא משמעותית. בדומה לפרישה המיתולוגית של בן גוריון, בנט יוצא מהמשחק הפוליטי בעיקר כדי לייצר געגוע וכנראה כדי לשוב בעיתוי אחר. בינתיים, הוא העביר את המושכות ליאיר לפיד.

למרות שהוא נכנס ללשכה בממשלת מעבר, לפיד צפוי לקבל יד חופשית בהרבה מזו שקיבל בנט בשנת הכהונה שלו. בכירים בממשלה מתווים את כהונתו של לפיד בתוך מרובע שקודקודיו: מדיני, כלכלי, ביטחוני ומשפטי. בזירה המדינית לפיד מקבל חזית פנויה להובלה בדומה לנתניהו עם הסכמי אברהם בממשלת המעבר הקודמת או אהוד ברק בפגישותיו עם ערפאת כראש ממשלת מעבר. לפיד, נזכיר, נושא בשני תפקידים גם כראש ממשלה וגם כשר החוץ ויוכל להוביל מהלכים שאינם תלויים בשותפיו או יריביו הפוליטיים ולרשום על שמו הישגים במהלך הקמפיין. לפיד מרגיש בנוח בחזית הזו ולכן המהלך הראשון שהכריזה עליו לשכתו עוד בטרם התחלף עם בנט הוא ביקור בפריז בשבוע הבא. הזדמנות נוספת תקרה בדרכו בעוד פחות משבועיים כשיקבל את פניו של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בישראל.

בחזית הביטחונית לעומת זאת, לפיד צפוי להיות תקוע בדומה לבנט. שר הביטחון גנץ שהיה לעומתי לבנט והקשה עליו בפגישות עם בכירי הצבא, צפוי לעשות חיים קשים הרבה יותר לשותף לשעבר לפיד. האם בשבועות הקרובים האלופים יגיעו לדיונים שלפיד יזמן? בכירים בממשלה טוענים שבנט תדרך את לפיד כיצד לפעול במקרים צפויים.

בחזית המשפטית לפיד לא יכול היה לקבל יועמ"שית נוחה יותר. שלוש חוות הדעת שהוציאה בשבוע האחרון על מינוי הרמטכ"ל, הדיונים על שכר המורים וקווי היסוד לניהול ממשלת מעבר מלמדים שאין לה כל כוונה להתעמת עם הפוליטיקאים או להצר את דרכם. בהרב מיארה ממעטת להגיע לישיבות ממשלה ושולחת את המשנים לה למפגש השבועי עם הפוליטיקאים. לכן, ההערכה היא שגם בחזית הזו לפיד יוכל לפעול בחופשיות, כאשר היחיד שיכול לאתגר אותה הוא שר המשפטים גדעון סער.

בקודקוד הכלכלי מוצא לפיד את ליברמן בתקופה הקשה ביותר: עליות מחירים ושוק דיור רותח כאשר כל מהלך של השניים עשוי להיתפס כ"כלכלת בחירות". ליברמן מנסה לתחזק את תדמית המבוגר האחראי במשרד האוצר ויידרש לפעול בין שני קצוות: האחד אגף תקציבים ובקצה השני יהיה לפיד שיבקש לפנות מוקשים כלכליים מהקמפיין.

חבית הנפץ: המשבר הכלכלי

מדובר בחבית נפץ עבור הממשלה. נתניהו פתח את מסע הבחירות שלו שעות ספורות אחרי ההצבעה על פיזור הכנסת בקניון מלחה כשהוא מבכה על עליות המחירים. אם לפיד ינסה להגיב במעשים מול כל צעד כזה של נתניהו, יהיה זה עניין של זמן עד שהוא יתנגש בליברמן שמתחזק בבחירות הללו את תדמית שומר הסף הכלכלי.

ומליברמן אל מנכ"לית ראש הממשלה לפיד: נעמה שולץ. את תפקיד מנכ"ל משרד רה"מ מילאו לאורך השנים שני סוגי טיפוסים: האחד מוביל מדיניות כלכלית והשני בא להיות הביצועיסט של ראש הממשלה. השבוע נפרד מהתפקיד ומהשירות הציבורי יאיר פינס ששירת תחת בנט אחרי 15 שנה בתפקידים שונים במגזר הציבורי. בשנה האחרונה היה מי שהוביל את נושא הורדת המכסים במשרד רה"מ והפחתת הרגולציה וכן את המשאים ומתנים מול החקלאים בשבועות האחרונים.

בטקס הפרידה אמרה לו היועמ"שית של משרד רה"מ, שלומית ברנע פרגו תיארה את פינה ככזה שעובד "בלי אגו וללא כוחניות". שולץ צפויה להביא למשרד רה"מ גישה שונה. בשנה האחרונה תפקדה כ"פותרת הבעיות" של הקואליציה מטעמו של לפיד. היא הייתה שם מול רע"ם, ג'ידא רינאווי זועבי, מאזן גנאים ואחרים שאיימו על יציבות הממשלה ודאגה לספק להם כל מחסורם ובתנאי שיפסיקו לזעזע את הסיפון. שולץ לא תוכל לשאת בתפקיד הזה יותר. היא תידרש לקיים דיונים מקצועיים, אחרת אנשי המקצוע במשרד רה"מ יפעלו לנטרל אותה ויקשו עליה לפעול.

המוקש מספר אחד מבחינת לפיד וליברמן ממתין להם באחד בספטמבר. אם לא יחתימו את המורים על הסכם שכר חדש, מאיימת יפה בן דויד להשבית את פתיחת שנת הלימודים ולא רק היא. גורמים בכירים בהסתדרות לחשו השבוע באזני אנשי אגף תקציבים כי לא יפקירו את בן דוד לבד ובפתיחת שנת הלימודים ישביתו את המשק אם דרישותיהם לא ייענו. אחרי שבשנים האחרונות שנת הלימודים נפתחה כסדרה יהיה זה כישלון שלא לפיד ולא ליברמן ירצו לשאת על גבם בדרך לקלפי. האינטרס של שניהם יהיה לסיים את המשבר הזה עוד בחודשי הקיץ.

ההכרעה הבאה של איילת שקד

כשבנט הודיע השבוע לשותפתו הוותיקה שקד שהוא עוזב את החיים הפוליטים, לפחות בינתיים, היא עוד ניסתה לבקש ממנו להישאר. היא הניחה שיציאה לקמפיין מתוך לשכת רה"מ תתן לימינה יתרון. אבל בנט החליט לפרוש מהחיים הפוליטיים, לפחות בינתיים. בעוד בנט מדבר למחנה המרכז והצליח להביא ממנו מעט נדוניה, שקד תידרש להמציא את עצמה מחדש בימין.

שקד הספיקה כבר להתוות את הדרך לאנשיה, עוד לפני ששכרה יועץ פוליטי לקמפיין "אני לא שייכת לאף אחד מהגושים", היא הנחתה. "אני לא פוסלת אף אחד בין בן גביר לרע"ם. אשאר באמצע ואכריע את מערכת הבחירות הבאה". תוכנית העבודה של שקד כוללת מצע כלכלי בדומה לתוכנית של מערכת הבחירות האחרונה. אלא שהפעם מדובר ביצירת מענה למצוקת יוקר המחייה ועליית המחירים. במהלך היומיים האחרונים נכנסו ויצאו מחדרה של שקד חברי מפלגת ימינה השוקלים את המשך דרכם, אחד מהם הוא שר הדתות לשעבר מתן כהנא שלא נראה מתלהב במיוחד לכהן תחת שקד כשפטרונו הפוליטי עוזב את הספינה.

החיבורים של הימין בקואליציה

בעוד במחנה הימין באופוזיציה שוררת יציבות יחסית מבחינת מצבת המפלגות המתמודדות: הליכוד, הציונות הדתית, ש"ס ויהדות התורה. באגף הקואליציוני בימין צפויים שינויים דרמטיים. שקד מכוונת לחיבורים חדשים וליצירת מפלגה רחבה כמו במערכת הבחירות השנייה של 2019 אז התאחדה עם סמוטריץ' ורפי פרץ. הפעם היא לא שוללת חיבורים עם הבית היהודי, תקווה חדשה או דרך ארץ של צבי האוזר ויועז הנדל.

במפלגתו של סער אמרו ביום רביעי כי בכוונתם לרוץ באותה במתכונת בבחירות. בדרך ארץ אמנם נשמעו מסויגים יותר לגבי המשך שיתוף הפעולה, אבל גם שם היו נחרצים לגבי המסר: "ימין ממלכתי משמעותי". כלומר, לא עוד רסיסי מפלגות עם הבדלים סמנטיים, אלא הם מתכוונים לרוץ במפלגה אחת שתוכל לגרוף את קולות הימין שאינם מצביעי נתניהו-סמוטריץ'. אם שקד תרצה להצטרף לחבילה, היא תצטרך להתגייס רשמית למחנה "לא ביבי". ימים יגידו.

שקד עבדה קשה בדרך ללבם של ראשי הערים, חלקם הגדול אנשי ליכוד. היא נתנה להם תקציבים ויחס שלא קיבלו בתקופת כהונתו של דרעי לפניה. היא, בניגוד לבנט, גם יכולה לפעול מול ראשי ההתיישבות למרות השותפות עם רע"ם, וכעת היא מקווה שהמחמאות שהרעיפו עליה במהלך כהונתה הקצרה יתורגמו למנדטים. מדובר בציפייה רחבה למדי של מפלגות הקואליציה: עבדנו יפה, העבודה הזו אמורה להשתלם בקלפי. אך בזמן שבאגף הימין טרם החל הקניבליזם, באגף המרכז-שמאל לא מבזבזים זמן.

מיכאלי מובילה את הקניבליזם בשמאל

יו"ר מפלגת העבודה מרב מיכאלי ירתה את יריית הפתיחה בנגמ"ש. עם הינתן האות למערכת בחירות נוספת, היא סימנה את ראש ממשלת המעבר יאיר לפיד כיריב הדומיננטי ביותר עבורה. "אנחנו ברגע קריטי לעתיד מדינת ישראל", צייצה בטוויטר. "אם חוק המטרו לא יעבור כי חלק מחבריי בקואליציה נכנעים לאופוזיציה על הגב של הציבור, הם יצטרכו לתת דין וחשבון למה הפרויקט הלאומי שיוציא אותנו מהפקק נעצר בגלל פוליטיקה קטנה". כתבה מיכאלי ברמז לא מתוחכם במיוחד על אנשי יש עתיד שניהלו את המגעים מטעם הקואליציה. ובהמשך אף הגיבה ללפיד שכתב כי הוא עובד על העברת חוק המטרו: "עדיף מאוחר מאשר אף פעם לא".

ביש עתיד התאפקו, ומעבר להשמצות בשיחות פנימיות, נמנעו מלהגיב לשרת התחבורה באותו מטבע. הצפיפות במחנה המרכז-שמאל אמורה לגרום ללפיד להתגבר על האינסטינקט שלו, בוודאי כראש ממשלה, לשתות את המנדטים מהמפלגות סביבו כדי להבטיח סיכוי לממשלה בראשותו גם אחרי הבחירות. בפועל מדובר במלאכת מחשבת שתפיל קורבנות ואולי אף תסתיים בקריאה המסורתית לאיחוד בין מרצ לעבודה שמתחרות על אותו נתח בוחרים מצומצם בשמאל.

במרצ מצטרפים מראש לאותן קריאות שמיכאלי מתנערת מהן בתוקף. כדי להישאר על המגרש, היא נפגשה השבוע עם הרמטכ"ל לשעבר גבי אייזנקוט שנפגש רק בשבוע שעבר עם מי שמעצב ליו"ר כחול לבן בני גנץ את הרשימה: השר חילי טרופר. אלא שביד אחת מיכאלי לכאורה קורצת לגנרלים המתבלטים וביד השנייה חוסמת את האפשרות שלהם להתמודד מולה או חלילה להביס אותה בפריימריז על ראשות התנועה.

ועידת העבודה אישרה ביום חמישי שינוי תקנוני נרחב שיזמו אנשיה של מיכאלי בתקנון המפלגה ונועד להדק את אחיזתה במנגנון. מיכאלי שינתה את התקנון כך שלא יתאפשר קיצור פז"מ שייתן למי שאינו חבר בתנועה להתמודד על ראשותה ללא תקופת ההכשרה הנדרשת. המשמעות היא שכל כוכב נוצץ שמיכאלי תצרף כעת לרשימה, לא יוכל להתמודד על מקומה בפריימריז. בסביבתה של מיכאלי הכחישו את השינוי אך התקנונים מספרים סיפור אחר. מזכ"ל המפלגה ערן חרמוני אמר השבוע כי "מדובר בתקנון בחירות אנטי דמוקרטי לראשות המפלגה, אשר חוסם את האפשרות של כניסת מועמדים חדשים בעלי מעמד ציבורי למירוץ".

חברי מפלגה בעבר ובהווה ביקרו גם הם את השינויים של מיכאלי וטענו כי היא מעוניינת במפלגה "בצלמה ובדמותה". ח"כ מכהן אחר דווקא תמך ואמר כי אולי הפעם מפלגת העבודה תיתן הזדמנות נוספת לעומדת בראשה במקום להקפיד על מנהג עריפת הראשים וההשמדה העצמית של מפלגת העבודה בעשורים האחרונים. כך או אחרת קשה לראות מי מחברי הכנסת מתמודד נגד מיכאלי או את מי מהכוכבים החדשים-ישנים ששוקלים את כניסתם למגרש נלחמים על שינוי תקנון. מיכאלי מבטיחה את מקומה בצמרת המפלגה אמנם, אבל בינתיים היא מתקשה להתרומם מחמישה מנדטים בסקרים, מה שעשוי להציב שוב את המפלגה שהקימה את המדינה בסכנה מול אחוז החסימה.