החלטת ביהמ״ש העליון שפוגעת ביכולתה של ארה"ב להיאבק במשבר האקלים

הרוב השמרני בבית המשפט העליון בארה״ב ביטל את יכולתה של הסוכנות להגנת הסביבה להגביל את פליטות גזי החממה • ההחלטה תקשה על יכולתו של ממשל בידן להשיג את יעדיו בתחום האקלים ועלולה לפגוע במאמץ העולמי להפחתת פליטות

בית המשפט העליון, ארה''ב / צילום: Associated Press, J. Scott Applewhite
בית המשפט העליון, ארה''ב / צילום: Associated Press, J. Scott Applewhite

בית המשפט העליון בארצות הברית הגביל היום (ה') באמצעות פסיקה חדשה את סמכותו ויכולתו של הממשל הפדרלי לפעול להפחתת פליטות גזי החממה. ההחלטה עברה ברוב של שישה שופטים שמרנים מול שלושה ליברלים, והיא קובעת שהסוכנות האמריקאית להגנת הסביבה (epa) לא תוכל להטיל מגבלות רגולטוריות על תחנות כוח קיימות הפולטות גזי חממה המחוללים את שינויי האקלים וגורמות לזיהום אוויר ותחלואה. פסק הדין מותיר את ממשל ביידן תלוי בהעברת חקיקה בקונגרס כדי ליישם תקנות גורפות לבלימת פליטות הפוגעות באקלים ובבריאות.

הפסיקה צפויה לפגוע בתוכניתו של נשיא ארה״ב, ג'ו ביידן, להפחתת פליטות גזי החממה ולאפסן בסקטור החשמל עד שנת 2035 ולהפחית את הפליטות במשק במחציתן עד סוף העשור הנוכחי, במסגרת המאבק במשבר האקלים, והניסיון העולמי להגביל את עליית הטמפרטורה במעלה וחצי עד סוף המאה. באופן היסטורי, ארה״ב היא הפולטת המשמעותית ביותר של גזי חממה לאטמוספירה, והיום היא הפולטת השניה בגודלה אחרי סין. לכן, לפסיקת בית המשפט העליון בארה״ב עשויה להיות השפעה גלובלית ניכרת על היכולת לפעול להגבלת פליטות גזי החממה.

העתירה מתבססת על רגולציה שמעולם לא נכנסה לתוקף

הפסיקה היא תולדה של עתירה לבית המשפט העליון על ידי קבוצה של מדינות שבהן רוב רפובליקני בארצות הברית (ורג'יניה, קנטקי, טקסס ועוד), בשיתוף עם חברות בתעשיית הפחם ופעילי חקיקה שמרניים, בתיק העונה לשם ״מערב וירג'יניה נגד הסוכנות להגנת הסביבה״. העותרים דרשו מבית המשפט להגביל את יכולת הסוכנות להגנת הסביבה ולמנוע ממנה להסדיר את פליטת גזי החממה מתחנות כוח קיימות, במסגרת חוק אוויר נקי.

טיעון העותרים מתמקד ברגולציה שמעולם לא נכנסה לתוקף: הצעה מתקופת כהונתו של ברק אובמה כנשיא, שהייתה מחייבת שתחנות כוח יבצעו הפחתת פליטות של 32% מתחת לרמות של 2005 עד 2030. ממשל ביידן ביקש לדחות את התיק כחסר בסיס בהתחשב בכך שהתוכנית בוטלה ולא קמה לתחייה, ונתמך בתיק על ידי יותר מתריסר מדינות דמוקרטיות ובהן ניו יורק, לצד עסקים גדולים דוגמת אפל, אמזון וגוגל, הקוראים למעבר מהיר לאנרגיה מתחדשת.

בהחלטתם, טענו השופטים שהתייצבו לצד מערב וירג'יניה וחברות הפחם, כי הסוכנות להגנת הסביבה לא הוסמכה במיוחד על ידי הקונגרס כדי להפחית את פליטות גזי החממה כשהוקמה בשנת 1970, וכי אין לאפשר ל״פקידים לא נבחרים״ לעצב מחדש את כלכלת ארה״ב על ידי הגבלת זיהום. השופטים הוסיפו שהם מפקפקים בכוונת הקונגרס להאציל את השאלה "כמה ייצור מבוסס פחם צריך להיות בעשורים הקרובים, לכל סוכנות מנהלית". לדברי השופטים הליברלים, שהיו בדעת מיעוט בהחלטה, ״הפסיקה שללה מהסוכנות להגנת הסביבה את היכולת להגיב לאתגר הסביבתי הדחוף ביותר של זמננו״.

השלכות אפשריות על רגולציה במגוון תחומים

לפסיקה עשויות להיות השלכות גורפות לא רק בתחום הגנת הסביבה והאקלים, אלא גם על יכולת הממשל הפדרלי לקבוע סטנדרטים ורגולציה גם במגוון תחומים אחרים, כמו אוויר נקי ומים, הגנת הצרכן, בנקאות, בטיחות במקום העבודה, ובכך אף לבטל למעשה הגנות החלות היום על בריאות הציבור במגוון רחב של תחומים. בבתי המשפט הפדרליים נידונים בימים אלו תיקי סביבה נוספים, שמטרתם מצד התובעים הינה לפגועה ביכולתה של הממשלה לפקח על תעשיות הפולטות גזי חממה - ממניעת הגבלות על כלי רכב ועד לתחנות כוח. כך למשל, אילו יקבל בית המשפט את טענות העותרים, הרשות המבצעת לא תורשה לקחת בחשבון את העלויות החיצוניות הנגרמות בשל משבר האקלים או בשל נזק בריאותי לתושבים, כשתשקול אישור של תשתיות נפט או אישור תקנות סביבתיות.

ההחלטה של בית המשפט העליון עוררה תגובות נזעמות. מייקל בלומברג, שליח האו"ם לענייני שינויי אקלים, הגיב על הדברים ואמר: "פעמיים בתוך שבוע אחד, בית המשפט העליון מחזיר את השעון לאחור, לימים אפלים יותר. יהיו לכך השלכות מסוכנות על בריאות האזרחים. ההחלטה להתייצב לצד המזהמים על פני הציבור תעלה בחיי אמריקנים ותגרום לכמות עצומה של תחלואה שניתן למנוע".

פרופ' קולין פרייס, ראש החוג ללימודי סביבה באוניברסיטת תל אביב, מסביר כי להחלטת בית המשפט העליון בארה״ב, ״שהובלה על ידי שופטים שמרנים שמונו על ידי נשיא ארה״ב לשעבר, דולנד טראמפ, תהיינה השלכות גלובליות על יכולתו של העולם להגביל את עליית הטמפרטורה. לדבריו, אחרי שבוע של פגיעה חמורה בזכויות נשים בארה"ב, עכשיו בית המשפט עליון של ארה"ב פוגע בזכויות של ילדינו ונכדינו בכל העולם. כתוצאה מהפסיקה, יהיה מאוד קשה להגיע ליעד של הסכמי פריז וגלזגו עם עולם שיתחמם פחות ב-2 מעלות צלסיוס. ארה"ב היא המדינה שאחראית להכי הרבה לפליטות של גזי חממה לתוך האטמוספירה, וקשירת הידיים של הסוכנות האנרגיה שלה, מקנה לחברות אנרגיה את האפשרות להמשיך לזהם את האטמוספירה של כולנו, גם כאן בישראל״.