דירה בהנחה | שאלות ותשובות

ההגרלה השנייה של "דירה בהנחה" יוצאת לדרך: באילו ערים ועד מתי אפשר להירשם?

סבב ההגרלות השני של התוכנית, עם כ־5,500 דירות ב־25 יישובים, נפתח היום • כמה נרשמו, איפה יוגרלו הכי הרבה דירות ובמה שונה ההגרלה הזו מהקודמת? • גלובס עונה על השאלות המרכזיות

ההגרלה השנייה של ''דירה להנחה'' יוצאת לדרך
ההגרלה השנייה של ''דירה להנחה'' יוצאת לדרך

היום (א') יוצא לדרך סבב ההגרלות השני של תוכנית "דירה בהנחה" של משרד הבינוי והשיכון ורשות מקרקעי ישראל - כשלושה חודשים לאחר סגירת סבב ההגרלות הראשון של התוכנית, שבו הוגרלו קצת יותר מ־10,000 דירות. הפעם יוגרלו כ־5,500 דירות, ב־25 יישובים שמציעים 95 פרויקטים. כמו בפתיחת ההגרלה הקודמת, גם הפעם ענינו על השאלות המרכזיות כדי לעשות סדר בנושא:

כמה נרשמו להגרלות התוכנית עד כה?

להגרלת מרץ־אפריל נרשמו 120 אלף איש - המספר הגבוה ביותר עד היום, כולל הגרלות התוכנית הקודמת, "מחיר למשתכן". מתחילת אפריל נרשמו לתוכנית עוד כ־25 אלף זכאים, ובהחסרת עשרת אלפים הזוכים מהסבב הקודם, נותרנו עם כ־135 אלף נרשמים שישתתפו בסבב ההגרלות הנוכחי.

באיזו עיר מוצעת כמות הדירות הגדולה ביותר?

העיר המובילה בסבב ההגרלות שנפתח היום היא נתניה, עם 888 יחידות דיור (כולן בשכונת חבצלת המתוכננת בצפון העיר). בשדרות יוגרלו 541 יחידות דיור, בבית שמש יוגרלו 492 יחידות דיור, בראש העין 439 ובאשקלון 398. אלו הערים המובילות בהגרלה זו, מבחינת כמות יחידות הדיור.

מה משקל יישובי הפריפריה בהגרלה הזו?

ההגרלה כוללת יישובים רבים מהפריפריה המובהקת, בהם אילת, דימונה, שדרות, אשקלון, מגדל העמק, פוריה ובית שאן; יישובים ערביים כמו טורעאן, עראבה, דיר חנא וכפר ברא; ואף יישובים מעבר לקו הירוק, כמו גבע בנימין ומעלה אפרים. לצד זה היא כוללת גם ערים באזורי הביקוש, כמו ירושלים, רמת גן, נתניה וראש העין. מי שלא משתתפת בהגרלה היא תל אביב־יפו, שדווקא השתתפה בסבב ההגרלות הקודם.

מה ההבדל בין הסבב הזה לבין הסבב הקודם?

סבב ההגרלות שנפתח היום מיישם לראשונה שורת החלטות חדשה של מועצת מקרקעי ישראל להרחבת התוכנית. ההבדל העיקרי במסגרת זו הוא הגדלת גובה ההנחה הפוטנציאלית: מועצת מקרקעי ישראל קבעה כי המועד לקביעת ערך מ"ר לדירה במסגרת התוכנית יהיה סוף 2020 (כלומר ללא עליות המחירים מתחילת שנת 2021, המסתכמות בכמעט 20%), וממנו תיגזר ההנחה המובנית בתוכנית. על פי ההחלטה החדשה, ההנחה יכולה להגיע כעת עד 500 אלף שקל לדירה, לעומת 300 אלף לכל היותר בהגרלה הקודמת.

כמו כן, הוחלט כי 80% מהדירות במסלול מחיר מטרה יוקצו לזכאים מחוסרי דיור; ש־35% מכלל יחידות הדיור במכרזים במרכז הארץ יוקצו לבני מקום (לעומת 25% בסבב הקודם), ובאזור עדיפות ב' - 40% במקום 32%; ושהגדרת בני מקום במכרזים שייערכו במרחבי הצפון והדרום של רשות מקרקעי ישראל תשונה, כך שכל מי שגר במקום 18 חודשים לפחות יוגדר כבן מקום.

מהיכן מגיעים מרבית הזכאים?

על פי הנתונים האחרונים של משרד הבינוי והשיכון, ירושלים (העיר הגדולה בישראל, יש לזכור) מובילה מבחינת מספר הנרשמים להגרלות, עם 29,803 תושבים זכאים. תל אביב שנייה עם 26,656 זכאים. ראשון לציון שלישית עם 15,149 תושבים זכאים.

כמה מהזכאים נשואים, וכמה מתחת לגיל 30?

על פי נתוני משרד הבינוי והשיכון, כ־70% מהזכאים שנרשמו לתוכנית הם נשואים, וכ־20% רווקים; גילם של כ־24% מהנרשמים הוא פחות מ־30, כ-45% מהנרשמים הם בני 31 עד 40, וכ־22.5% מהנרשמים הם בני 41 עד 50.

מי זכאי להשתתף בהגרלות?

מבחינה זו נותרו הדברים כפי שהם: בהגרלות יכולים להשתתף זוגות נשואים, ידועים בציבור, יחידים (רווקים, גרושים אלמנים) מעל גיל 35, הורים יחידנים שלהם ילדים לפני גיל 21 ונכים יחידים בני 21 ויותר. ההגרלות מיועדות לחסרי דירה, שלא הייתה בבעלותם דירה בשלוש השנים האחרונות ושלא מחזיקים בזכויות בדירה בשלבי בנייה או בקרקע המיועדת למגורים.

עד מתי אפשר להוציא אישור זכאות להשתתפות בהגרלה?

אישור הזכאות היא תנאי להשתתפות בהגרלה, ולכן חשוב להוציאו לפני שניגשים להרשמה עצמה, באמצעות אחת משלוש החברות הללו: עמידר החדשה, אלונים ומילגם. בסבב הנוכחי ניתן יהיה להנפיק אישור זכאות עד 7.7.2022, ומדובר בתהליך שעשוי להימשך עד עשרה ימים. העלות: 240 שקל.

אפשר להשתמש באישור זכאות קיים?

כן. ככלל, אישור הזכאות תקף לשנה, כך שאפשר להשתמש בו בהגרלה הקיימת, אם הוצא לפני פחות משנה, ולהשתף באמצעותו גם בהגרלות הבאות שיתקיימו בתקופה של שנה מיום הוצאתו. לכן מי שיש לו אישור זכאות בתוקף לא צריך להנפיק שוב אישור כזה.

מתי מסתיימת ההרשמה?

ההרשמה להגרלת הדירות עצמה תסתיים ביום ראשון, 17.7.2022, בחצות. במשרד הבינוי והשיכון מדגישים כי אין חשיבות למועד ההרשמה, לכן מי שנרשם ביום האחרון להרשמה ומי שנרשם ביום הראשון מחזיקים באותו סיכוי לזכייה בדירה.

בכמה הגרלות אפשר להשתתף בסבב הנוכחי?

כמו בהגרלה הקודמת, גם כאן יכול כל זכאי להירשם לשלושה יישובים במקביל, ובכל אחד מהיישובים להשתתף בכל ההגרלות המתקיימות בו.

מתי יתקבלו התשובות?

כלל הזכאים שישתתפו בהגרלה, בין אם זכו בדירה ובין אם לא, יקבלו תשובה במהלך חודש אוגוסט, כך על פי התכנון.

ומתי ניתן יהיה בפועל להיכנס לדירה?

זו שאלה שהתשובה אליה אינה מוחלטת. יחלפו כמה שנים מרגע הזכייה בדירה ועד לאכלוסה, שכן נכון להיום ברוב הפרויקטים המשתתפים בסבב ההגרלה הנוכחי (וכך נכון גם לגבי סבב ההגרלה הקודם) טרם הוגשה בקשה להיתר בנייה. מאחר שהוצאת היתר בנייה אורכת כיום כשנה בממוצע, ובניית בניין חדש כשנתיים וחצי, האכלוס לא צפוי לקרות במהלך ארבע השנים הקרובות.

האם היזם מחויב ללוח זמנים מסוים?

מועד מסירת הדירות נקבע לפי המועד המוגדר בחוזה המכר - כלומר לפי החוזה הפרטני מול היזם. יש לזכור כי חוק המכר קובע, בין היתר, כי לרוכש דירה מגיע פיצוי בגין איחור במסירתה, והחל בסוף השבוע הקרוב, עם כניסתו לתוקף של התיקון החדש לחוק המכר, האחריות לכך תוטל ביתר שאת על כתפי הקבלן. מן הצד השני, מתווה הפיצויים לרוכש הוקל, כך שהקבלן ישלם פיצוי מוגדל של 150% רק מהחודש ה־11 לאיחור במסירה. חשוב לקחת בחשבון את כל אלו.

האם יהיו הגרלות נוספות?

כן. על אף פיזור הכנסת והתפרקות הממשלה, "דירה בהנחה" ממשיכה על פי התוכנית השנתית כך שעד לסוף 2022 אמורות להתקיים הגרלות עבור כ־14,500 דירות נוספות (מתוך 30 אלף בסך הכול בשנה הנוכחית).

כיצד נבחרת הדירה?

לאחר הודעת הזכייה יתקיים כנס דיירים, פנים אל פנים או בצורה מקוונת, שבו יינתנו כלל הפרטים על הפרויקט - כולל נתוני הדירות ומידע תכנוני כללי. 14 ימים לאחר מסירת ההודעה על כנס היזמים, יודיע היזם על המועד שבו יזומנו הדיירים לבחור את דירתם. לאחר הבחירה לא ניתן יהיה לשנותה. בתוך עשרה ימי עבודה יופנה כל זוכה לחתימה על הסכם המכר.

משתתף שזכה ב"מחיר למשתכן" יכול להשתתף ב"דירה בהנחה"?

מי שזכה בדירה במחיר למשתכן - אך עדיין לא חתם על חוזה - יכול לבטל את הזכייה באתר התוכנית, ואז יוכל להשתתף בהגרלות "דירה בהנחה".