תסריט האימה של ישראל: יורטו שלושה כטב"מים שהיו בדרכם לכריש

שלושה כלי טיס בלתי מאוישים שעשו דרכם לאסדת הגז כריש הופלו על ידי צה״ל • אחד מהמל"טים יורט באמצעות מטוס קרב, והאחרים באמצעות טילים ששוגרו מספינת חיל הים

אסדת FPSO של אנרגי'אן, מאגר כריש / צילום: אנרג'יאן
אסדת FPSO של אנרגי'אן, מאגר כריש / צילום: אנרג'יאן

מטוס קרב וספינות טילים ישראליים יירטו אתמול (שבת), שלושה כלי טיס עוינים של חיזבאללה שעשו את דרכם לעבר אסדת הגז כריש שנמצאת בשטח שבו לבנון ככלל וארגון הטרור השיעי חיזבאללה בפרט טוענים בשנים האחרונות כמים כלכליים שלהם.

שלושת המל"טים לא היו במרחק שסיכן ממשית את אסדת מאגר כריש, שעגנה במקומה לפני חודש, והופלו עוד בשטח לבנון.

אחד מהמל"טים יורט באמצעות מטוס קרב, והאחרים באמצעות טילי ברק ששוגרו מספינת הטילים אח"י אילת. אלו היו היירוטים המבצעיים הראשונים מספינות טילים של חיל הים.

המל״טים זוהו על ידי מערכות הגילוי, והתבצע מעקב אחריהם לכל אורך טיסתם על ידי יחידת הבקרה האוויריות. מתחקיר ראשוני עולה כי המל"טים לא היוו איום ממשי בכל זמן טיסתם ועד ליירוט מעל הים התיכון.

"מערכות הגילוי וההתראה פעלו כנדרש, ומימשו את תפיסת ההגנה האווירית הרב־שכבתית באופן מיטבי, בהפעלה מקצועית של הלוחמים בים ובאוויר שעמדו במשימת ההגנה בהצלחה רבה", נמסר מדובר מצה"ל.

מחברת אנרג'יאן, המפעילה את מאגר הגז הטבעי כריש, נמסר כי "האסדה בטוחה וכי שגרת העבודה עליה לא הופרעה. החברה מביעה כתמיד אמון מלא במדינת ישראל ובמערכת הביטחון".

לבנון: "הצבת האסדה היא פלישה של האויב הישראלי"

התגובה היעילה לניסיון החריג של חיזבאללה לפגוע באסדה הישראלית היא תוצר של תגובה מהירה של צה"ל לאיומים מכיוון לבנון. מאגרי הגז, כולל כריש שהוא הצפוני ביותר והקרוב ביותר ללבנון, זוכים להגנת חיל הים באמצעים שונים, כולל ספינות וצוללות, וכן חיישנים מסוגים שונים לאיתור ניסיונות פגיעה, כבר תקופה.

זהו שיא חדש בחודש של מתיחות בין ישראל לבין לבנון, על רקע עגינת אסדת כריש ב־5 ביוני במיקומה, כ־80 ק"מ מחופי חיפה.

נשיא לבנון מישל עאון וראש הממשלה נג'יב מיקאטי הגיבו כבר אז באזהרה כי להתחלת הפקת הגז יהיו השלכות. מיקאטי אמר: "הצבת האסדה מהווה פלישה של האויב הישראלי למרחב העושר הימי. זהו צעד חמור ומסוכן, שעלול להצית מתיחות שלא ניתן לחזות את השלכותיה".

בה בעת, נשיא לבנון הנחה את צבא לבנון לספק מידע ומפות לגבי מיקומה של האסדה ומאגר הגז. "המו"מ לשרטוט הגבול הימי הדרומי עדיין נמשך, וכל פעילות באזור שנמצא בסכסוך מהווה פרובוקציה ופעילות עוינת". איום מפורש יותר נתן קודם לכן מנהיג חיזבאללה חסן נסראללה שאמר כי לבנון לא תאפשר לישראל להפיק גז מהמאגר, שלטענתו שייך לה, והודיע כי כל קידוחי הגז של ישראל בסכנה.

מסע בן 35 ימים עד למים הכלכליים של ישראל

בהודעת הזכיינית במאגרים אנרג'יאן  נמסר כי האסדה נגררה על ידי שתי גוררות מהמספנה בה נבנתה בסינגפור, כל הדרך לישראל. המסע הימי, שארך כ־5,532 מייל (כ־8,900 ק"מ), נמשך 35 ימים במהלכם עברה דרך שישה ימים, ולקראת סופו חצתה את תעלת סואץ. האסדה נכנסה למימיה הכלכליים של ישראל בסוף השבוע, ולאחר מכן המשיכה במסעה עד שהגיעה ב-5:00 לפנות בוקר למיקומה ליד המאגר.

מנגד, ישראל הזהירה כבר בתחילת יוני את לבנון שכל פעולה נגד קידוחי הגז הישראליים תוביל לתגובה חריפה במיוחד. מי שבוודאי לא שבע רצון מההתרחשות היום הוא שליחו של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן, עמוס הוכשטיין, שבמהלך החודש החולף ניסה להביא לפריצת דרך במו"מ לקביעת הגבול הימי בין ישראל לבין לבנון ככלל ועאון ומיקאתי בפרט. בד בד, חיזבאללה מנסים להציג עצמם כמגינים על המים הכלכליים של לבנון, ומכאן נובעת הפעלת המל"טים החריגה.

רק בשישי שגרירת ארה"ב בלבנון דורותי שיאה נועדה עם עאון, ועדכנה אותו על תוצאות השיחות של הוכשטיין עם ישראל - על רקע הצעת הפשרה של עאון. לא מן הנמנע כי חיזבאללה חושש מפריצת דרך דיפלומטית בקנה מידה היסטורי בין ביירות לבין ירושלים, שאותה הוא ניסה אתמול לסכל.

"השיחות של הוכשטיין עם הבכירים הישראלים היו פרודוקטיביות", סיפר בשבוע החולף דובר מזכירות המדינה האמריקאית נד פרייס. "חלה התקדמות במטרה של צמצום הפערים בין הצדדים". על כך מסר אליאס אבו סעב, נוצרי יווני אורתודוכסי שמכהן כסגן יו"ר הפרלמנט של לבנון, כי "ההודעה היא סימן חיובי".

אולם, המפתח למו"מ טמון ביו"ר הפרלמנט, שיעי בהתאם לחוקת לבנון - מנהיג "אמל" נביה ברי, שאמנם פרגמטי יותר אבל ייבחן באופן שבו יבחר להגיב להתפתחויות בסוגיית הגבול הימי: האם במצב שבו עאון ומיקאתי יהיו מצד אחד של המתרס ואילו חיזבאללה הניציים מן הצד השני - הוא יבחר דווקא בצד של ההנהגה הנוצרית והסונית? עדיין מוקדם לקבוע.