על רקע חוסר המידע: שלמה אייזיק משהה את רשת הביטחון ליונט קרדיט

אייזיק, מייסד ואחד מבעלי השליטה בחברת האשראי החוץ בנקאי, שלח בימים האחרונים מכתב לדירקטוריון בהמשך לגילויים החדשים על ההתנהלות בחברה • צוות של כלכלנים ויועצים משפטיים המליץ לו על השהיית הערבויות שנתן לחברה עד שיימצאו מיליוני השקלים החסרים

סניף חברת האשראי החוץ-בנקאי יונט קרדיט בחולון / צילום: יוסי כהן
סניף חברת האשראי החוץ-בנקאי יונט קרדיט בחולון / צילום: יוסי כהן

הגילויים האחרונים על היקף הכספים שנעלמו וההתנהלות בחברת האשראי החוץ בנקאי, יונט קרדיט, הביאו את מייסד החברה ואחד מבעלי השליטה בה, שלמה אייזיק, לנקוט בסוף השבוע בצעד קיצוני. לגלובס נודע כי אייזיק שלח מכתב לדירקטוריון יונט קרדיט בו הוא מודיע כי החליט להשהות את הערבויות שנתן לחברה על מנת לכסות על סכומי הכסף שטרם נמצאו ונעלמו כחלק מפעילות ניכיון הצ'קים של החברה.

לגלובס נודע כי לאייזיק טענות בעניין כספים שהיו אמורים להגיע לחברה ולא הגיעו במהלך החודש האחרון ולא הגיעו. מאז החלו להגיע תוצאות הבדיקה של היועץ החיצוני, רו"ח עופר אלקלעי המגלות את היקפי הכספים, הקים אייזיק צוות של כלכלנים ויועצים משפטיים הבוחנים כל דבר הקשור בחברה והם אלו שהמליצו לו לנקוט צעד זה.

התפוצצות פרשות היעלמות הכספים ביונט הביאה לפני כשבועיים וחצי את שר האוצר לשעבר, משה כחלון, להודיע על התפטרותו המיידית מתפקיד יו"ר הדירקטוריון של יונט. תחילה דיווחה יונט על חוסרים של כמעט 8 מיליון שקל בהמחאות שניתנו בסניף נצרת של החברה. בשבוע שעבר התברר כי הסכום אף גדול יותר ובשלב זה לא ידוע מקום הימצאותן של המחאות בסך של 10.6 מיליון שקל, אשר נמסרו לחברה כנגד הלוואות שהועמדו על ידה במסגרת פעילות ניכיון צ'קים.

בנוסף, עדכנה יונט כי הבודק החיצוני שמינתה, רו"ח עופר אלקלעי, מצא כי לווים שנטלו ממנה הלוואה גדולה, לא שילמו לחברה את הריבית בגינה. בתחילת שנת 2021 העמידה יונט קרדיט לקבוצת לווים הלוואות בסך של 37.2 מיליון שקל, אולם על אף התחייבותם להתחיל בתשלום הריבית שנה לאחר העמדת ההלוואה, הם לא שילמו ולו תשלום ריבית אחד.

על מנת להתמודד עם החוסרים הפקידו בעלי השליטה בחברה, שלמה אייזיק ושי פנסו, המחאות בסך של יותר מ-10 מיליון שקל לכיסוי הסכומים שטרם נמצאו, והתחייבו להפקיד בתוך 45 יום ערבות בנקאית אוטונומית בלתי מותנית בסך של 25 מיליון שקל לטובת יתרת ההלוואות.

המנכ"ל "שלקח כספים לצרכיו האישיים" פוטר

ביום רביעי האחרון הודיעה החברה באופן סופי כי היא מפטרת את המנכ"ל צחי אזר. ביונט לא חסכו במילים בכל הנוגע לאזר, שהוא גם חלק מגרעין השליטה בחברה ומחזיק ב-12.5% מהמניות, וקבעו כי הוא "הפר אמונים כלפי החברה". ההחלטה לפטרו התקבלה לאחר קיום הליך שימוע, שנוהל על-ידי הדירקטורים הבלתי תלויים בחברה.

לצד הסתבכות בהיקף של עשרות מיליוני שקלים בהלוואות שנתנה החברה כחלק מפעילות ניכיון הצ'קים בו היא מתמחה, בלטו כספים שנטל אזר מהחברה ולא דיווח עליהם. מדובר על כ-70 אלף שקל שיונט טוענת כי המנכ"ל לקח לצרכיו האישיים ובחברה הסבירו כי הם פנו לאזר על מנת שזה ישיב באופן מידי את כל הכספים שנטל ממנה שלא כדין. כמו כן, בכוונת החברה "לנסות ולהיפרע מאזר בגין כל הנזקים שנגרמו לה".

מעבר לעשרות אלפי השקלים שנטל אזר, ביונט קרדיט הפנו אליו אצבע מאשימה באשר להתנהלות של החברה תחתיו. בחברה ציינו כי אזר, בין היתר, הפר את חובת האמונים שלו כלפי החברה, כאשר הסתיר מהחברה מידע מהותי הנוגע לענייני החברה וכן גרם לחברה להתקשר בעסקאות אשר לא אושרו ולא דווחו כדין.

נציין כי לאור הגילויים עצרה הבורסה את המסחר במניית יונט קרדיט , אך פתחה בשבוע שעבר את המסחר בה לכ-20 דקות, במהלכן היא צנחה ב-55.5% ושווי החברה נאמד כעת ב-19.7 מיליון שקל בלבד, לעומת 181 מיליון שקל עם כניסתו של כחלון לתפקיד. בנוסף, פירמת הייעוץ הפיננסי גיזה, שכבר החלה במגעים עם אייזיק ופנסו לרכוש מהם 18% מהחזקותיהם בתמורה ל-10 מיליון שקל, חזרה בה מההסכם.