זוהר לוי קיבל את אישור המדינה להגדיל החזקותיו בפז ל-10%

חברת הנדל"ן סאמיט של לוי דיווחה על החזקה של 8.6% במניות ואופציות של חברת הדלקים והקמעונות • אישור המדינה נדרש בשל שליטתה של פז בבית הזיקוק באשדוד

תחנת דלק פז / צילום: תמר מצפי
תחנת דלק פז / צילום: תמר מצפי

חברת הנדל"ן סאמיט  שבשליטת זוהר לוי קיבלה את אישור המדינה להחזיק עד 10% ממניות חברת הדלקים והקמעונות פז . אישור המדינה נדרש בשל שליטתה של פז בבית הזיקוק באשדוד.

סאמיט, ענקית נדל"ן מניב הפועלת בגרמניה, בארה"ב ובישראל, ונסחרת בשווי של כ-4.1 מיליארד שקל, מדווחת על החזקה ב-8.6% מהון המניות של פז, מתוכה 5% במניות והיתרה בנגזרים פיננסיים (אופציות על מניות), המקנים לה זכות לרכוש עוד 386 אלף מניות פז המהוות כ-3.6% מהון החברה.

פז מתנהלת בשנים האחרונות כחברה ללא גרעין שליטה, ובעלי מניותיה הגדולים הם הגופים המוסדיים בישראל. כך למשל, חמש קבוצות הביטוח והפיננסים הגדולות במדינה (מנורה מבטחים, מגדל, כלל, הראל השקעות והפניקס-אקסלנס) מחזיקות יחדיו ב-44.4% ממניות פז.

בעלי מניות גדולים נוספים בפז הם האחים יוסי ושלומי אמיר, שמחזיקים כל אחד ב-3.32% ממניות החברה, לאחר שמכרו לה לפני כחצי שנה את רשת חנויות המזון פרשמרקט, תמורת כ-2 מיליארד שקל.

עם זאת, יוסי ושלומי אמיר אינם מוגדרים יותר כבעלי עניין בפז, לאחר שעזבו בימים האחרונים את תפקידיהם בפרשמרקט (יו"ר ומנכ"ל, בהתאמה), בתום שישה חודשים ממועד השלמת העסקה.

לרשימת בעלי המניות הגדולים בפז מצטרפת כאמור חברת סאמיט, אשר עד היום דיווחה על החזקה ב-6.65% מהון המניות של פז, כולל החזקה בנגזרים פיננסיים. לאחר האישור הנוכחי תוכל סאמיט, שבעברה סיבוב פיננסי מוצלח במניות קבוצת הנדל"ן מבנה, לממש את זכויותיה בגין הנגזרים ולהגדיל את החזקתה בפז עד כדי 10%, כאמור.

מניות בתי הזיקוק יחולקו כדיבידנד בעין

פז היא החברה המובילה בישראל בתחום הפעלת תחנות תדלוק ומתחמים קמעוניים. נכון לסוף חודש מאי, הפעילה החברה 264 תחנות תדלוק ומתחמי קמעונות, אשר במרביתם פועלות חנויות הנוחות YELLOW של החברה.

נוסף על כך מחזיקה פז ב-65 סופרמרקטים שכונתיים הפועלים תחת מותגים שונים, וזאת לאחר שרכשה את הרשתות פרשמרקט וסופר יודה. פז מחזיקה גם בבית הזיקוק באשדוד ובחברות תעשייתיות אחרות בתחומי השמנים, האיטום והגז.

אשתקד הכריזה פז כי בכוונתה לחלק את מניות בתי הזיקוק, המוחזקות בחברת פז בית זיקוק אשדוד, כדיבידנד בעין לבעלי מניותיה (לפי חלקם היחסי בפז). כעת מתקרב התהליך לכדי סיום, לאחר שלפני כשבועיים אישר ביהמ"ש המחוזי מרכז-לוד, את בקשת חלוקת הדיבידנד בעין.

החלוקה דרשה את אישור ביהמ"ש המחוזי, מאחר שאינה מקיימת את מבחן הרווח, כלומר שלפז אין כיום רווחים ראויים לחלוקה בשווי של בית הזיקוק באשדוד. לפי החלטת השופטת הלית סילש, אושרה הבקשה לאחר שלא התקבלה התנגדות מצדם של הממונה על הליכי חדלות הפירעון, רשות ניירות ערך, רשם החברות, ונושי החברה למינהם.

פז, בניהולו של ניר שטרן, נסחרת בבורסה לפי שווי של 4.7 מיליארד שקל, לאחר שמנייתה עלתה ב-14% מתחילת 2022.