יונט קרדיט | בלעדי

לאן נעלם הכסף של יונט ואיך קשורה לזה משפחה מנצרת

עשרות מיליוני השקלים שהלוותה חברת האשראי החוץ-בנקאי, ושספק אם תצליח לגבות, הועמדו ככל הידוע למשפחת זועבי, שבין היתר מקיימת עימה שותפות עסקית בנצרת • שלמה אייזיק, אחד מבעלי השליטה ביונט, הודיע לחברה כי הוא חוזר בו מהסכם שלפיו יעמיד לה "רשת ביטחון", עקב הפרתו על ידי החברה • יונט דוחה את טענותיו

סניף חברת האשראי החוץ-בנקאי יונט קרדיט בחולון / צילום: יוסי כהן
סניף חברת האשראי החוץ-בנקאי יונט קרדיט בחולון / צילום: יוסי כהן

הפרטים על אודות האי-סדרים הכספיים בחברת האשראי החוץ-בנקאי יונט קרדיט ממשיכים להתברר, וגם להוביל את החברה לעימות עם אחד מבעלי השליטה בה, שלמה אייזיק. ביונט קרדיט ממשיכים בניסיון להשיב כספים בסך של עשרות מיליוני שקלים שהעמידה כאשראי, שגבייתו מוטלת כיום בספק.

על פי הדיווח של יונט מ-22 ביוני, הבודק החיצוני שמינתה, רו"ח עופר אלקלעי, מצא כי בתחילת שנת 2021 העמידה יונט קרדיט הלוואות בסך של 37.2 מיליון שקל לקבוצת לווים, אך למרות התחייבות להתחיל בתשלומי הריבית שנה לאחר העמדת ההלוואה, לא שילמה קבוצת הלווים ולו תשלום ריבית אחד עד היום.

מבדיקת גלובס עולה, כי אותן הלוואות הן למעשה חלק מתיק אשראי שניהלה חברת יונט קרדיט  (הנמצאת בבעלות שלמה אייזיק ושי פנסו), ושנמכר לידי קבוצה המשתייכת למשפחת זועבי, ממשפחות העסקים המוכרות בנצרת. תמורת מכירת התיק הייתה אמור להגיע ליונט קרדיט בדרך של תשלומים חודשיים.

על פי ההסכם, קבוצת הלווים הייתה צריכה להשיב ליונט מאות אלפי שקלים מדי חודש, אולם מתחילת 2022 לא הועברו לחברה כספים בצורה סדירה. למרות שביונט גילו כי הכסף לא מועבר זה מספר חודשים, עודכן דירקטוריון החברה בנושא אך רק בחודש מאי, בסמוך למועד שבו הייתה החברה צריכה למסור את דוחותיה הכספיים לרבעון הראשון. נזכיר כי אי-פרסום הדוחות הוא שהציף כלפי חוץ את סדרת האירועים והחשדות בגין המתרחש ביונט, שבמסגרתם הודיע לפני כשבועיים וחצי יו"ר הדירקטוריון, שר האוצר לשעבר משה כחלון, על התפטרות מיידית מתפקידו.

התפטר מתפקידו ביונט בשל אי הסדרים. כחלון / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות
 התפטר מתפקידו ביונט בשל אי הסדרים. כחלון / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

משפחת זועבי היא גם שותפה של יונט קרדיט בסניף שנפתח בשנת 2020 בעיר ונקרא "יונט קרדיט - סניף זועבי נצרת". באותה שנה, 2020, דיווחה יונט קרדיט גם כי מינתה לדירקטוריון שלה את סאמר זועבי, אך זה כיהן בתפקיד במשך כחודש וחצי בלבד, בין סוף מרץ לאמצע מאי. טרם מינויו לדירקטור היה זועבי יועץ לפעילות הסניף "צ'יינג' הגליל בע"מ" - נותן אשראי בנצרת, כך שהפעילות בתחום מוכרת לו היטב.

בהצהרה ששלח לחברה טרם מינויו הוא ציין כי החל בשנת 2003 הוא "מנהל ויועץ לנותני שירותי מטבע (כולל מתן אשראי), הפועלים בהיקף אשראי גבוה בנצרת ובאזור הצפון, כולל יעוץ כלכלי". במקביל, לאורך אותה התקופה הוא גם יזם נדל"ן באזור הצפון.

מלבד אותו אשראי לקבוצת זועבי, שהשבתו נתונה כאמור בספק, המקור השני לכספים החסרים ביונט כיום נעוץ בפעילות ניכיון הצ'קים שלה, ומקורו בהמחאות שניתנו בסניף נצרת של החברה, אך שאינן בנמצא.

מדובר בהמחאות בסך של 10.6 מיליון שקל, אשר כמחצית מהן, כ-5 מיליון שקל, הינן הלוואות שניתנו על פי הערכות ללווים המשתייכים למשפחת זועבי. לגלובס נודע כי ההלוואות החסרות ככל הנראה לא עברו באופן מסודר דרך ועדת האשראי של יונט קרדיט, והדבר בא לידי ביטוי גם בדוח של הבודק החיצוני שמינתה החברה. גלובס פנה לבכירי יונט ולסאמר זועבי אך עד כה ללא תגובה.

אייזיק ביקש למשוך את ההלוואות שהפקיד

בתחילת חודש יוני דיווחה יונט על חוסרים של כמעט 8 מיליון שקל בהמחאות שניתנו בסניף נצרת של החברה. בשבוע שעבר התברר כי הסכום גדול אף יותר, ובשלב זה לא ידוע מקום הימצאותן של המחאות בסך של 10.6 מיליון שקל, אשר נמסרו לחברה כנגד הלוואות שהועמדו על ידיה במסגרת פעילות ניכיון צ'קים.

על מנת להתמודד עם החוסרים הפקידו צמד בעלי השליטה, שלמה אייזיק ושי פנסו, המחאות בסך של יותר מ-10 מיליון שקל לכיסוי הסכומים שטרם נמצאו, והתחייבו להפקיד בתוך 45 יום ערבות בנקאית אוטונומית בלתי מותנית בסך של 25 מיליון שקל לטובת יתרת ההלוואות. 

אלא שבסוף השבוע האחרון הודיע אייזיק לדירקטוריון החברה, כי הוא חוזר בו מההסכם שנחתם בין החברה לבעלי השליטה בה במטרה לסייע בידיה להסיר חלק מהחששות בדבר נזקים שנגרמו וככל שייגרמו לה כתוצאה מהאי-סדרים הכספיים.

במכתב ששלח הודיע אייזיק על ביטול ההסכם מצידו, וביקש למשוך את ההמחאות שנמסרו על ידיו מכוח ההסכם, וזאת עקב טענות בדבר הפרות יסודיות, לכאורה, של ההסכם מצד החברה. יונט מסרה כי היא דוחה את טענותיו ובכוונתה לפעול למימוש ההסכם. למיטב ידיעתה, שותפו של אייזיק, פנסו, עמוד נכון למועד זה בהתחייבויותיו על פי ההסכם.

לגלובס נודע כי לאייזיק טענות בעניין כספים שהיו אמורים להיכנס לחברה בחודש יוני, כפי שסוכם עימו, כדי לצמצם את החשיפה האישית שלו לסכומים החסרים בקופתה, אך אלה הועברו למקומות אחרים. מאז החלו להגיע תוצאות הבדיקה של היועץ החיצוני, רו"ח עופר אלקלעי, המגלות את היקפי הכספים החסרים בחברה, הקים אייזיק צוות של כלכלנים ויועצים משפטיים הבוחנים כל דבר הקשור בחברה והם אלו שהמליצו לו להשעות העמדת ערבויות לטובת יונט.

הודיעה סופית על פיטורי המנכ"ל צחי אזר

ביום רביעי האחרון הודיעה יונט באופן סופי כי היא מפטרת את המנכ"ל צחי אזר, שותפם של אייזיק ופנסו לשליטה בחברה. זאת, לטענת החברה, "עקב הפרת חובת האמונים של מר אזר כלפי החברה, כאשר הסתיר מהחברה מידע מהותי הנוגע לענייני החברה, נטל מהחברה כספים לצרכיו האישיים וכן גרם לחברה להתקשר בעסקאות אשר לא אושרו ולא דווחו כדין". בחברה הסבירו כי הם פנו לאזר על מנת שזה ישיב באופן מיידי את כל הכספים שנטל ממנה שלא כדין, ובכוונתה "לנסות ולהיפרע מאזר בגין כל הנזקים שנגרמו לה".

מעבר לעשרות אלפי השקלים שנטל אזר לללא אישור לטענתה, ביונט קרדיט הפנו אליו אצבע מאשימה באשר להתנהלות של החברה תחתיו. בחברה ציינו כי אזר, בין היתר, הפר את חובת האמונים שלו כלפי החברה, כאשר הסתיר מהחברה מידע מהותי הנוגע לענייני החברה וכן גרם לחברה להתקשר בעסקאות אשר לא אושרו ולא דווחו כדין.

נציין כי לאור הגילויים עצרה הבורסה את המסחר במניית יונט, אך פתחה בשבוע שעבר את המסחר בה לכ-20 דקות, שבמהלכן היא צנחה ב-55.5%, ושווי החברה נאמד כעת ב-19.7 מיליון שקל בלבד, לעומת 181 מיליון שקל עם כניסתו של כחלון לתפקיד. בשבוע שעבר הודיע דירקטוריון הבורסה, כי הוא ממשיך את השהיית המסחר במניית יונט. בנוסף, פירמת הייעוץ הפיננסי גיזה, שכבר החלה במגעים עם אייזיק ופנסו לרכוש מהם 18% מהחזקותיהם בתמורה ל-10 מיליון שקל, חזרה בה מההסכם.