הכנסת צפויה לבטל היום את הרפורמה בחקלאות

במהלך השנה האחרונה, ניסו לקדם בממשלה רפורמה בחקלאות שאמורה להמיר את התמיכה העקיפה בחקלאות • כעת, עם נפילת הממשלה והליכה לבחירות הכנסת צפויה לבטל את הצווים שאיפשרו עד כה את קיום הרפורמה

שר החקלאות עודד פורר ושר האוצר אביגדור ליברמן / צילום: רפי קוץ
שר החקלאות עודד פורר ושר האוצר אביגדור ליברמן / צילום: רפי קוץ

מליאת הכנסת צפויה לבטל היום (ב') את הרפורמה בחקלאות. על פי מקורות המעורים בנושא, מליאת הכנסת תתכנס ותצביע על ביטול הורדת המכסים ההדרגתית שתוכננה ביבוא פירות וירקות.

הפעימה הראשונית בוצעה במרץ השנה, וביטלה מכסים בעיקר על פירות וירקות עם ייצור נמוך בישראל כמו אננס, מנגו, פטריות ואבוקדו. הפעימה הזאת לבדה צפויה לחסוך לציבור כ-400 מיליון שקל בשנה. מכסים נוספים ירדו על מגוון רחב יותר של פירות וירקות, אך בצורה מינורית בהרבה - המכס על זיתים ירד ב-20% והמכס על תפוחי אדמה ועגבניות ירד ב-15%. רוב המכסים נשארו גבוהים למדי, כך שלא ברור כמה הורדתם הרחיבה את היבוא ותרמה לצרכן. זו הייתה אמורה להיות הראשונה בסדרה של 5 פעימות שנתיות עד להורדת 90% מהמכס.

במהלך השנה האחרונה, ניסו לקדם בממשלה רפורמה בחקלאות. הרפורמה אמורה להמיר את התמיכה העקיפה בחקלאות דרך חסימת יבוא, שה-OECD ממליץ נגדה משום שהיא מעוותת את מנגנון המחירים, ממסה את הצרכנים ופוגעת בסביבה, לתמיכה ישירה באמצעות סובסידיות.

שווי התמיכות דרך ההגנה מתחרות עומד על כ-340 מיליון שקל בשנה על פי ה-OECD, בעוד הצעת האוצר לסובסידיות לחקלאים עמדו על כ-420 מיליון שקל בשנה, ול-2.6 מיליארד שקל חד פעמיים להשקעה בהון ובמחקר ופיתוח.

חלק נוסף של פתיחת היבוא, הרפורמה בהגנת הצומח שהייתה אמורה לסנכרן את ישראל עם הרגולציה המקובלת במערב ולצמצם בירוקרטיה עבור היבואנים. בלי הרפורמה ימשיך להיות קשה לייבא פירות וירקות, אפילו אם המכס יהיה אפסי. אלא שגם היא נתקלה בקשיים בכנסת, בשל התנגדויות ארגוני החקלאים לפיהם הרפורמה תפגע בחקלאות הישראלית, וחברי כנסת מהקואליציה שדרשו שהרפורמה תיעשה בהסכמת ארגוני החקלאים.

כעת, עם נפילת הממשלה והליכה לבחירות, נראה שלא ניתן להעביר אותה, ואפילו הפעימה הראשונה של הורדת המכסים תושב לאחור.