מועצת רואי החשבון שלחה מכתב אזהרה, והובילה בעיקר לבלבול

מועצת רואי החשבון שלחה היום מייל ובתוכו המלצה "לקבל ייעוץ משפטי ומקצועי מוסמך" בנושא הסנקציות על רוסיה ובלרוס • אך לא הוגדרו במכתב אלו שירותי ראיית חשבון אסורים ורואי החשבון לא מבינים מה זה אומר בפועל: "במועצת רואי החשבון מזהירים אותנו ממשהו אבל לא ברור ממה"

ערן דוידי, מנכ''ל משרד המשפטים וראש מועצת רואי החשבון / צילום: דוברות משרד המשפטים
ערן דוידי, מנכ''ל משרד המשפטים וראש מועצת רואי החשבון / צילום: דוברות משרד המשפטים

מה עומד מאחורי המכתב המוזר ששיגרה מועצת רואי החשבון לכלל רואי החשבון בארץ ובו אזהרה בנוגע למתן שירותי ראיית חשבון ללקוחות ברוסיה ובבלרוס? את השאלה הזו שואלים את עצמם רואי ורואות חשבון שקיבלו היום (ב') מייל מהמועצה שכותרתו "הודעה לרואות ורואי החשבון בישראל בעניין הרחבת הסנקציות האמריקאיות על רוסיה ובלרוס לשירותי רואי חשבון".

למייל המדובר צורף מכתב שבו צוין, כי "על רקע המלחמה באוקראינה, הכריז הממשל האמריקני על סנקציות וצעדים כנגד רוסיה ובלרוס, כוח המשימה הבין-סוכנותי לעניין סנקציות הסב את תשומת לבנו לכך שביום ה-8 במאי 2022 החילה ממשלת ארצות הברית את הסנקציות על מתן שירותי ראיית חשבון, במישרין או בעקיפין ,עבור גורם מוכרז, או עבור כל אדם הנמצא בשטח רוסיה. משכך, רואי חשבון המעניקים שירותים לגורמים שהוכרזו במסגרת הסנקציות, או לגורמים הנמצאים ברוסיה, עלולים להיות חשופים בעצמם לסנקציות האמריקאיות".

עוד צוין במכתב כי הסנקציות עלולות להחריף ככל שימשך המצב באוקראינה וכי רשימות המוכרזים עשויות להשתנות מעת לעת, וכי יש לעקוב אחר המידע המתפרסם בנושא. את המכתב מסיימת מועצת רואי החשבון בהמלצה לכלל רואי ורואות החשבון בארץ: "אנו ממליצים לכל מי שמקיים פעילות העשויה להיות רלוונטית, או שיש לה זיקה לסנקציות החדשות, לקבל ייעוץ משפטי ומקצועי מוסמך בנושא הסנקציות".

רואי החשבון לא יודעים מה המשמעות של המכתב ומה עליהם לעשות

בישראל רשומים כ-24 אלף רואי ורואות חשבון בעלי רישיון. מה בדיוק אומר המכתב עבורם? לאילו סנקציות הם יהיו חשופים? אין לכך מענה במכתב.

רואי חשבון רבים שקיבלו את המכתב לא יודעים מה המשמעות שלו ומה עליהם לעשות עם המידע שנמסר להם. אל גלובס הגיעו פניות של רואי חשבון שתוהים האם נאסר עליהם לתת שירותים ללקוחות ישראלים שיש להם עסקים ברוסיה? על אילו שירותים מדובר? מה היקף המגבלות? האם מדובר רק על לקוחות שנמצאים פיזית ברוסיה או שגם מתן שירות ללקוחות ישראלים בעלי פעילות ועסקים ברוסיה נכלל באזהרה? מה הסנקציות שרואי החשבון חשופים אליהם?

גם רו"ח ומשפטן בני יונה, שותף במשרד עוה"ד ברכה ושות', ולשעבר מנהל מחלקת שוק ההון בחטיבה המקצועית ברשות המסים, תוהה בנוגע לאותן שאלות. "קיבלתי את המכתב ומאוד לא ברור מה הפשר שלו", הוא אומר. "כרואה חשבון יש לי הרבה לקוחות שעובדים ופועלים ברוסיה, יש להם משרדים שם ועובדים שם. יש לי לקוחות עולים מרוסיה שמנהלים את העסקים שלהם ברוסיה מכאן, ועושים את כל החשבונאות ותשלום המסים דרכינו כאזרחים ישראלים שחייבים במס כאן. אז מה זה אומר? שאני לא יכול לתת להם שירות מעכשיו? מה אמור רואה חשבון שמקבל את המכתב לומר ללקוח שלו, שהוא לא יכול להיעזר בשירותי ראיית החשבון שלו?". עוד מוסיף יונה, כי "לא ברור מה הסנקציות - מה צריך לעשות אופרטיבית? האם להפסיק לתת שירותים?".

המכתב נוקט בלשון מאוד רחבה. לא הוגדרו במכתב אלו שירותי ראיית חשבון אסורים, אלא כי חל "איסור על מתן שירותי ראיית חשבון". לדברי יונה, מדובר בהגדרה מאוד רחבה ומאוד מוזרה. "שירותי ראיית חשבון מתחילים מהנהלת חשבונות, עוברים דרך ייעוץ ומסתיימים בתשלום מיסים. שיגדירו מה הם רוצים. ומה זה אומר 'עבור כל אדם שנמצא בשטח רוסיה'? אם יש ללקוח שלי בארץ פועלים שעושים בשבילו עבודות ברוסיה, זה נחשב שהוא בשטח רוסיה? מה עושים? מה היישום של האזהרה הזאת?".

לדברי יונה, "במועצת רואי החשבון מזהירים אותנו ממשהו אבל לא ברור ממה. זה סופר מעורפל. ומעבר לכך, שולחים אותנו לייעוץ משפטי אבל אנחנו משרד עורכי דין שעוסק בהלבנת הון ועבירות מס, ולא ברור לנו מה הסנקציות ומה החשיפה שלנו. הם לא מזהירים מביצוע הלבנת הון או עבירות בכלל, אלא ממתן שירותי ראיית חשבון. זו פעם ראשונה שאני שומע על סנקציה כזאת".

נשיא לשכת רואי חשבון, חן שרייבר, מסר בתגובה: "בעקבות פניות ללשכה ממשרד החוץ וממועצת רואי חשבון הנחה נשיא הלשכה את החברים והתריע מפני סיכונים הקשורים בייצוג לקוחות רוסיים. הבהרנו לחברים שמדובר בסנקציות על לקוחות רוסיים של רואי חשבון ישראלים ועלינו להביא בחשבון שהם עלולים להוות סיכון גם לרואי החשבון עצמם. הסגל המקצועי של הלשכה ערוך לתת מענה לשאלות של רואי החשבון".