טסט | דעה

כל האמת מאחורי ה"פטור" ממדבקות הטסט של מרב מיכאלי

המדינה עברה כבר מזמן לבסיס נתונים ממוחשב מאוחד שהופך את מדבקות הטסט למיותרות לחלוטין • גם אמצעי עונשין על הפרת התקנה - אין

מרב מיכאלי, שרת התחבורה / צילום: יואב דודקביץ', ידיעות אחרונות
מרב מיכאלי, שרת התחבורה / צילום: יואב דודקביץ', ידיעות אחרונות

 אחד הסימנים הבדוקים לתחילת "עונת המלפפונים" ו/או של מערכת בחירות הוא כאשר שרים מכובדים מתחילים לקחת לעצמם קרדיט פומבי על שטויות. למשרד התחבורה, למשל, לא חסרות כיום טרדות בוערות, שחלקן עוד נגררות מקדנציות דומות. "הקו האדום" עתיר המיליארדים של הרכבת בתל אביב, שספק אם אכן ייפתח במועד, העדר פתרונות יעילים לעומסי התנועה הבלתי נסבלים בכבישים, שיבושים קשים בנמלי האוויר, פקקים לוגיסטיים בנמלים ומה לא. למרות זאת מצאה שרת התחבורה זמן לבשר לעם על "ההישג" המרשים של המשרד, שהצליח לפטור את הנהגים בישראל מהחובה להדביק על שמשת הרכב את "תווית הכשירות לתנועה" שידועה כי בכינוי העממי "מדבקת הטסט".

אז למי שנפעם מפטור המדבקות, הנה כמה עובדות. החובה להדביק את המדבקה על השמשה מקורה בתקנה 274 א' וב' לתקנות התעבורה, שקיימת מאז 1961. לא פחות. על פי אותה תקנה "מצאה רשות הרישוי כי נתקיימו ברכב הנבדק כל התנאים.. תחתים הרישיון בחותמת כשירות ותיתן למבקש תווית כשירות שעליה יצוין החודש בו נבדק הרכב... לא ינהג אדם ברכב מנועי אלא אם הודבקה על חלונו הקדמי תווית כשירות לתנועה כאמור בתקנה". מאוחר יותר גם נוספה לתקנה גם "בעל רכב שמסיבה כלשהי איבד את תווית החלון יציג את רישיון הרכב... המכון יבצע בדיקת זיהוי וינפיק תווית חלון חדשה".

כאמור, התקנה תוקנה עשורים רבים רבות לפני המצאת המחשב, הסלולאר או התקשורת האלחוטית, בתקופה שבה יא הייתה האינדיקציה החזותית הברורה ביותר, שעמדה לרשות כוחות החוק כדי לדעת האם הרכב שנמצא מולם כשיר לתנועה.

בפועל המדינה עברה כבר מזמן לבסיס נתונים ממוחשב מאוחד שהופך את המדבקות הללו מיותרות לחלוטין. ממש כמו חובת נשיאת רישיון רכב. מזה שנים כל שוטר, שמכניס מספר רכב למערכת יכול לדעת בדיוק מתי הוא עבר טסט.

רוב מאומה על לא מאומה

אבל העובדה המעניינת ביותר היא, שבכתובים לא מופיעים כל אמצעי עונשין - קנס או אחר - על הפרת התקנה. כלומר, תשימו מדבקה או לא תשימו אותה, לא תקבלו דוח. ייתכן שתמשכו תשומת לב לא רצויה ואולי איזה עיכוב בעת בדיקת משטרה מקרית אבל בפועל אתם יכולים לשמור גם את התווית בתא הכפפות ולחסוך לעצמכם את הצורך ללכלך את השמשה הקדמית ולגזול שדה ראייה. בשורה התחתונה, מדובר רוב מאומה על לא מאומה.

ואם כבר כבוד השרה המשרד טורחת לבצע ריענון של תקנות התעבורה עתיקות היומין של ישראל כדי להותיר חותם ציבורי, היינו מפנים אותה לעוד מאות תקנות מוזרות ומשונות, שטורדות את האזרחים בעת ביצוע הטסט ויכולות להיות מוחלפות בקלות בטכנולוגיות מודרניות. סתם דוגמה? כל רכב מודרני מכיל בתוכו שקע OBD (דיאגנוסטיקה עצמית) שיכול לספק תוך דקות מידע על הרכב, שגדוד של טסטרים יתקשה להשיג. אבל, היי, לפחות נפטרנו מהמדבקות.