משרד החקלאות | שאלות ותשובות

מה סוכם בין הממשלה לחקלאים ואיך זה ישפיע על המחירים לצרכן

לאחר שבועות ארוכים של משא ומתן, נציגי החקלאים ומשרד החקלאות חתמו על הסכם שיניע את הרפורמה בחקלאות • טיוטת המסמך הגיעה לידי גלובס והיא מציינת הישגים למאבק הלובי החקלאי אך גם עבור הצרכן, שאמור להרגיש את ירידת המחירים בשנים הקרובות

אביגדור ליברמן  / צילום: ברונו שרביט/לע״מ
אביגדור ליברמן / צילום: ברונו שרביט/לע״מ

בימים הקרובים, בתוך חלון העבודה הצר שמתאפשר מטעם היועצת המשפטית לממשלה בממשלת מעבר, יחתום שר האוצר ליברמן על צווי המכס המעודכנים, פרי ההסכמים שנחתמו אמש (ב'), ברפורמה בחקלאות. טיוטת ההסכם שנחתמה בין נציגי החקלאים למשרד החקלאות בתיווך משרד האוצר והגיעה לידי גלובס מציינת הישגים למאבק הלובי החקלאי אך גם עבור הצרכן, שאמור להרגיש את ירידת המחירים בחמש השנים הקרובות.

מה קרה אתמול?

ב-15 במרץ חתם ליברמן על הצווים ועצר את המשא ומתן שהתקיים עד אז עם החקלאים בתיווך חברי הכנסת מהקואליציה רם שפע ואלון שוסטר. בעקבות איומי חברי הקואליציה להפיל את הצווים בהצבעה במליאה, בשבועות האחרונים התחדש המשא ומתן בין החקלאים, לשרים יחד עם חברי הכנסת אלון שוסטר ורם שפע בלשכת ראש הממשלה בנט והושגה התקדמות באשר לדרישות החקלאים לסבסוד מחירי המים אם יעלו והעסקת עובדים זרים. החקלאים רצו גם לבטל את קידום תקנות הגנת הצומח ורק ברגע האחרון נמנע פיצוץ ונחתם הסכם שיאפשר את ביצוע הרפורמה תוך לא מעט הטבות לחקלאים.

מה הם עיקרי ההסכם?

ירידה הדרגתית במכסים על הפירות והירקות: המכסים שאמורים לרדת תוך חמש שנים אכן ימשיכו לרדת בהתאם לתוכנית שנקבעה. במשרד החקלאות מקווים כי פתיחת השוק לתחרות על ידי ההקלה והורדת המכסים תוביל להוזלה של הפירות והירקות לצרכן על ידי הגברת התחרות בישראל.

תיקון צו המכס: לבקשת החקלאים יתוקן צו המכס באשר לשמונה גידולים. המכס על עגבניות, מלפפונים, גמבות, תפוחי אדמה וגזרים יעמוד בתום 5 שנים על 50% ולא מעבר. המכס של תפוחים, אגסים ונקטרינות יעמוד בתום חמש שנים על 40%. החקלאים טענו במשא ומתן כי מדובר בגידולים מרכזיים בישראל שפתיחת היבוא בהם באופן חופשי תפגע בענף ובמגדלים באופן דרמטי.

תקנות הגנת הצומח: הסעיף הדרמטי ביותר בהסכם שבשעות האחרונות למשא ומתן. על פי ההסכם, החקלאים התחייבו לתמוך ברפורמה בהגנת הצומח בוועדת הכלכלה. אם עד היום הלובי החקלאי קבע איזה פירות ניתן לייבא ללא כללים ידועים, מעתה על פי ההסכם ניתן יהיה לייבא את כל הפירות והירקות ביידוע של משרד החקלאות של 30 יום מראש ובכפוף לעמידה ברגולציה שתיקבע ותהיה שקופה. היבואנים יוכלו לייבא בקלות והתחרות תגדל.

תמיכה ישירה: עוד נקבע כי החקלאים יקבלו תמיכות ישירות גדולות לשנה הראשונה מכניסת הרפורמה לתוקף ובחלוקה דיפרנציאלית - על בסיס מיקום הגידול וסוגו. בימים הקרובים תוקם ועדה בראשות מנכ"לית משרד החקלאות בהשתתפות שני נציגי חקלאים ונציג מאגף תקציבים שתקבע את הדיפרנציאליות ואת מדרג התמיכה. בנוסף בבסיס ההסכם נקבע כי תינתן לחקלאים תמיכה ישירה לפי דונם, בהיקף שנתי כולל של עד 700 מיליון שקל. עוד נקבע כי התמיכה תינתן עבור גידולים שהמכס עבורם הופחת, וכן שהנחיות הגנת הצומח מאפשרות יבוא שלהם.

ביטול אגרת עובדים זרים: הממשלה תבטל את האגרה השנתית על העסקת עובדים זרים בחקלאות בסך 1,200 שקל לשנה עד ל-30 ביוני 2023. אם האגרה לא תבוטל המדינה מתחייבת להעביר לחקלאים 36 מיליון שקל כפיצוי. בנוסף נקבע כי משרד ראש הממשלה יפעל מול הגורמים הממשלתיים הרלוונטיים להפחתה משמעותית של אגרות נוספות עבור עובדים זרים.

סבסוד המים: למרות התנגדותה העקרונית לכתחילה לסעיף הזה, הממשלה התחייבה שאם יעלו תעריפי המים תעניק שיפוי הולם בכפוף להסכם בנושא שייחתם בין הגורמים המוסמכים. אם לא ייחתם הסכם ותעריפי המים יעלו תינתן תמיכה לחקלאים בהתאם למתווה הסכם המים משנת 2018 עד למועד הגעה להסכם חדש בסך של מיליארד שקל שיישמרו לטובת ביצוע סעיף זה.

מי הוביל את המשא ומתן?

מאחורי הקלעים הובילה את המשא ומתן מטעם משרד החקלאות המנכ"לית נעמה קאופמן פס, מטעם החקלאים יו"ר נשיאות המגזר העסקי דובי אמיתי, יו"ר התאחדות חקלאי ישראל עמית יפרח ומזכ"ל התאחדות חקלאי ישראל אבשלום (אבו) וילן וכן חברי הכנסת רם שפע ואלון שוסטר. אולם מי שתיווכו גם הם בין הצדדים היו הליברלים בליכוד בהובלת אלעד מלכא וכן צעירי יש עתיד שלקחו גם הם חלק פעיל במשא ומתן בימים האחרונים עד לחתימת ההסכם. הראשונים אף זכו למילות שבח והודיה על ידי שר החקלאות פורר במליאת הכנסת לאחר שההסכם נחתם. "סייעתם לייצר מנגנון מאוזן וקצת אחרת ממה שהונהג פה בעבר ולמהפכה שאנחנו עושים בתחום הזה", אמר פורר.